N
Hej. Gör en ny tråd då planerna ändrades lite.
Ska bygga hobbybilsgarage strax utanför göteborg. plattan är gjord med 400 L-element och 300 mm EPS + vattenburen värme. Siktar på välisolerat som går att skruva och trivas i året runt.
I förra tråden, tänkte jag mig alu-klädda väggar med PU skum i , typ kyllagerväggar eller ev. Foamsystem.

Nu när det är grävt och klart, så kom det idér och förslag på att motfylla ena långvägen eftersom tomten sluttar brant ner mot garaget. Har nu tänkt att just den väggen ska muras upp med 300 Leca. pordrän m.m på utsidan och sen jordmassor ca 2300 mm upp på 2500 vägg. 8meter långt.( vill inte ha nån stödmur, men kan tänka mig förstärka med stålbalk. Skulle även kunna använda lättare material i fyllmassorna, kanske kasserad frigolit ?
Vad säjer ni om detta ?
Och vad föreslår ni att jag ska mura de 3 andra väggarna med (Ingen jord utanför) Vill ju behålla så mycket innermått som möjligt.
 
peternicklas
Ja hade murat de sidor du sla återfylla mot vägg, de andra hade jag reglat upp. Bättre isolering med reglade väggar.
 
N
Ja det var min första tanke, men jag tror en bit av de väggarna också kommer att vara under eller i direktkontakt med jord. Så jag lutar åt att mura alltihopa. Lokala byggfirman tyckte jag skulle köra med 19 leca och regla+ isolera på insidan istället för att köra med iso-leca, han tyckte inte det var värt pengarna med de dyrare blocken.
innersta skiktet vill jag ha en OSB + gips, bra att skruva upp saker i : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.