Funderar på hur det skall se ut när man sätter lockläkt när man snedsågar nederdelen.

Ska det se ut så här i nederkant?
Untitled1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Untitled5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så här?
Untitled3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Övre bilden är "rätt" :)
Så har jag det och många med mig (tror jag)?
 
+1 på övre.
 
På mitt hus från -43 så är panelen snedsågad med "droppnäsa", men själva lockläkten är kapad jämnt, så det är kanske ett tredje alternativ. Av dina två är väl nr 1 det vanligaste.
 
Ola78
Det är nog hugget som stucket vilket som är vanligst, inget av altenativen är nog direkt fel. Jobbar själv på husfabrik och vi sätter lockläkten enl alt 2 men på mitt eget hus har jag enligt alt 1.
 
Ok då har jag fått en del förslag :)

Men en till fråga. Hur gör jag med knutbrädorna. Ska de snedsågas längst ner? Hur får jag det snyggt när jag ska sätta ihop två knutbrädor som är snedsågade? Man skulle ju behöva gersåga dom i 45 grader så det blir snyggt!?!?
 
Ola78
Klicka skrev:
Ok då har jag fått en del förslag :)

Men en till fråga. Hur gör jag med knutbrädorna. Ska de snedsågas längst ner? Hur får jag det snyggt när jag ska sätta ihop två knutbrädor som är snedsågade? Man skulle ju behöva gersåga dom i 45 grader så det blir snyggt!?!?
Helt rätt tänkt, den lösningen har jag sett. men på jobbet kör vi knutbrädorna rakkapade i ändarna och jmna med lockläkten, av smidighetsskäl. Sen gör du så att du låter den en brädan gå förbi den andra med 3-5 mm som en skuggkant istället för att lägga dem jämna. Kan vara svårt att få det helt bra om man ska lägga dem jämt med kanten, blir med förlåtande på så sätt.
 
Ola78 skrev:
Helt rätt tänkt, den lösningen har jag sett. men på jobbet kör vi knutbrädorna rakkapade i ändarna och jmna med lockläkten, av smidighetsskäl. Sen gör du så att du låter den en brädan gå förbi den andra med 3-5 mm som en skuggkant istället för att lägga dem jämna. Kan vara svårt att få det helt bra om man ska lägga dem jämt med kanten, blir med förlåtande på så sätt.
Så ni gör så här på husfabriken?

Untitled10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Untitled11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Untitled12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ju bra ut.
 
Att husfabriken gör enligt undre bild beror på att man lättare kan transportera ett block med slät undersida.
Det har alltså inget estetiskt värde lika lite som den fula liggande brädan har mellan olika plan och mellan gavelblock och spets.Att släppa ut den ena knutbräda 3mm är grundläggande snickarkunskaper och gör att färgen inte spricker lika lätt, roligt att trähusindustrin har tagit till sig lite hantverkskunskap.
 
Ola78
Mats Lj skrev:
Att släppa ut den ena knutbräda 3mm är grundläggande snickarkunskaper och gör att färgen inte spricker lika lätt, roligt att trähusindustrin har tagit till sig lite hantverkskunskap.
Därför ska man också spika/skruva ihop hörnen på knutbrädorna. Sen har hörnen alltid en förmåga att spricka ändå oftsast, då det är två brädor som jobbar olika men man kan ju försvåra:)

Det med transporten stämmer kan säkert stämma men vi har alltid en 45*220 brädbit som blocken ställs på i ställningen då våran panel hänger ner 28 mm under syllen så det är nog snarare av smidighetsskäl. Däremot att lockläkten är lika lång som panelen beror nog på den anledningen.
 
Mats Lj skrev:
Det har alltså inget estetiskt värde lika lite som den fula liggande brädan har mellan olika plan och mellan gavelblock och spets.
Tur att smaken är som baken, ett äldre hus utan avskiljningsbräda ser ju helnasigt ut. ;)

På mitt hus kör jag på alternativ ett av de i början av tråden angivna förslagen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.