Hej
Just nu i mitt hus har jag självdrag och nu så ska jag sanera lite radon (220 bq blå lättbetong) och då har jag tänkt mekanisk frånluft (kanaler finns tänkte koppla på en kanalfläkt).
Eftersom fasaden är putsad och nymålad hade jag tänkt mig fönsterventiler.
Är det nån som har erfarenhet av dom och vilket märke ska man ta?
Finns det någon som man kan ha filter i?

I källaren hade jag tänkt installera 2 st airstar (efter omfattande fuktsanering).
Eller Nivellgolv, vi får se.........
 
Ingen som har sånt???
 
Hej,

Jag har också blåbetong i mitt hus så jag har börjat att ventilera huset.
Köpte denna modell som jag monterade i överkant på mina fönster:

http://www.fresh.se/p73658/p73658_swe.php?lastpage=72224&id=82&table=PRODUCT_58394

Luften blev mycket bättre i huset men lyckades inte sänka värdet. Det kan kanske bero på att jag håller på renovera och blåbetongen är "synlig" på flera ställen.

Jag monterade in en PAX-fläkt i min självdragskanal.

En fråga tillbaka till dig, vilken typ av kanalfläkt hade du tänkt använda?
Den kanske är bättre en mitt val av fläkt?

Niclas
 
Hade tänkt mig en fresh kanalfläkt 125 el 150 ( har 150 mm:s självdragskanaler).
150 kanske blir onödigt kraftig, ska höra med nån ventnisse.
Hade tänkt att bara såga av röret på vind och stoppa den här emellan samt att dra ett till rör från klädkammaren och isolera altsammans.

Ska man ha några ställdon så att man kan styra flödena mellan dom 3 olika frånluftsdonen ( Wc, dusch, klädkammare) ??

Tacksam för svar ( verkar vara ett ämne som folk inte vet så mycket om) !!
 
NiCD: Anledningen till att dina värden inte sjönk kan vara att en del av din radongas kommer från marken. Det är oftast så att en del kommer från markradon och en del kommer från byggmaterialet (blåbetongen). När man ökar ventilationen så kan det göra att undertrycket ökar och att man på så vis suger in mer markradon.
 
OK, jag har också tänkt på det här med markradonet.
Frågan är om det skulle göra någon skillnad att koppla i från PAX-fläkten och låta självdraget sköta sitt?

Det enklaste är ju att ta hit en radonkille/tjej som reder ut det hela men ekonomin tillåter inte detta just nu så jag försöker lösa det på det billigaste sättet. (kontroll och förslag 5000-6000kr)

Eller vet ni någon som gör detta billigare i Västeråsområdet?

Niclas
 
Skulle gärna ha hjälpt dig men bor dessvärre för långt bort :(
Du kan ju som du själv föreslår koppla bort Pax-fläkten, tror det faktiskt kan vara värt ett försök. Har du koll på vilka gamma-värden din blåbetong har? och är det bara ett fåtal väggar av lättbetong eller är det många? (bra att veta om man ska kunna skatta hur stor andel som kan tänkas komma från själva byggmaterialet).
Om du ska testa olika lösningar så kan det vara värt att investera i en kontinuerlig radonmätare istället för plastdosorna!
 
Tackar för omtanken!

Det kan kanske vara idé att prova att ta bort fläkten och låta självdraget jobba själv.
Jag har inte koll på mitt gammavärde.
Mina ytterväggar är uppförda av blåbetong med ett tunt ytterskikt av puts och innerväggar som ej är bärande är också av blåbetong så det är rätt mycket.
Jag har rivit de innerväggar jag kan och ersätt med vanliga reglar för att i alla fall minska mängden.
Du nämner det här med en kontinuerlig radonmätare, vad kostar en sådan och var kan man köpa dessa?

Som en liten positiv sak i det hela så pratade jag med kommunen i fredags och de sa att de hade flyttat på datumet för saneringens påbörjan till juli 2008  :)
 
Ska kommunen sanera???
 
Jag uttryckte mig lite galet, det var inte meningen.

Det som gäller är att husägare som har över 200bq skall till juli 2008 ha påbörjat "saneringen" så för min del var det bra då jag håller på att bygga om och ekonomin är lite skral just nu.
 
Ni som har fönsterventiler upplever ni det som bra??
Eller ska man satsa på nått annat?
 
Jag hade en firma och tittade på vårt hus, mätte och lämnade förslag, helt utan kostnad, dock vet jag inte hur lokal firman är. Torpheimer och Hyll heter de och är rätt stora i Linköping iaf.

Till mitt hus som bara har tre innerväggar i källaren i lättbetong så var det ju solklart markradonet som var det största tillskottet. Men under diskussionerna så framkom det att vid byggnadsradon så förespråkas det balanserad ventilation, dvs från OCH tilluft. Jag antar att den ventilationen innebär mindre undertryck i huset och att det i sin tur ska leda till lägre radonhalter. Dock är ju inte det särskilt billigt att åstadkomma...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.