??? Jag har en tomt och tänker bygga huset med framsidan mot sydväst långt fram på tomten. Detta innebär att huset skymmer trädgården där jag så småningom ska ha en pool. Vet någon hur långt huset skymmer solen??Är placeringen helt vansinnig??

Tacksam för tips // Hempa
 
Det beror ju på så många faktorer så det är omöjligt att svara på.

Var i Sverige bygger du?
Typ av hus, 1 plan / 2 plan?
Hur ligger tomten, högt / lågt?
Terrängen runt om, granntomter, o.s.v

Ett sätt att få en hygglig uppfattning om hur det kommer att bli är att använda något som är lika högt som det tänkta huset, t.ex en lång planka eller liknande, och ställa den vertikalt där huset skall stå, gärna en sån planka i varje hörn så att du täcker den yta huset kommer att ta.

Då har du en början, sen får du finlira lite med placering/höjder.
 
Blev lite hastigt avslut där, med hjälp av dessa plankor (eller vad man nu tar) kan man se hur skuggan faller på tomten. Det kanske inte enbart är pool området som påverkas.
 
Tack men det måste testas på sommaren och jag ska börja bygga i vår. Huset blir ca 7 m högt i stockholmsområdet.

Finns det någon som har erfarenhet av huset placerat i SV riktning och vet hur långt huset skuggar???????
 
Grannen, liknande hus i området  ;D
 
Grannarna har sina hus helt annorlunda.........
 
Jag skulle nog tänka mej noga för innan jag placerar ett nybyggt hus i vägen för solen, om du inte har en väldigt stor tomt kommer tomten att ligga i skugga vilket du lär ångra i många år...Vi har lagt huset så långt bakåt på tomten som möjligt trots att det eg inte är bästa placeringen just för att kunna utnyttja solen, ni som ska ha pool måste ha en trädgård i sol, det är DYRT att värma upp vattnet i poolen...
 
Bob_the_builder
Enligt en uppgift jag hittade någonstans står solen i Stockholm 53 grader över horisonten vid vårdagjämningen (mitt på dagen). Strikt matematiskt blir då skuggan mot norr 5,3 m (x=7/tan 53). Det är ju dock den minsta skugga du någonsin har där mitt på dagen. Dock är det som redan har påpekats nästan helt omöjligt att reda ut det här utan att veta hur den omkringliggande terrängen och bebyggelsen ser ut.
 
I vårt nuvarande hus har vi ca 12 meter till närmaste byggnad norrut o en högst subjektiv känsla är att vi får för mycket skugga från den byggnaden...att lägga en byggnad på 0 m dvs tomten bakom huset gör inte tomten soligare direkt...
 
Bob_the_builder
...fast du menade söderut, va?
 
:)sitter febrig o kan inte skilja höger från vänster o än mindre norr från söder...norr d e uppåt eller ;D nå...vi kommer iaf att få en solig tomt när vi bygger nytt eftersom vi placerar huset så långt norrut på tomten som möjligt 8)
 
Bob_the_builder
Det låter rimligt ;D
 
Det låter som att jag får lov att tänka om vad gäller husplaceringen......nackdelen är att en framtida pool blir mot gatan framför huset......
 
Hempa skrev:
Det låter som att jag får lov att tänka om vad gäller husplaceringen......nackdelen är att en framtida pool blir mot gatan framför huset......
Du har ingen möjlighet att lägga huset närmare vägen o planera poolen ovanför huset från gatan sett?
 
Bob_the_builder
Ur ren ekonomisk, uppvärmningssynvinkel kanske det skulle vara aktuellt med ett solfångarsystem på hustaket som kan värma poolvattnet? Men sen vill man ju gärna ha lite strålning på sig när man plaskar också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.