Jag har bestämt mig för att göra en enklare renovering av vårt kök. Jag gillar luckorna, så de ska bara målas om. Väggar och tak är i panel, och allt ska målas vitt (även luckorna). Jag ska byta ut diskbänken (som är sliten och ful) till en porslinsho. Nu funderar jag på vilka bänkar jag ska ha. Tänker vita bänkar, men vill inte lägga ner en förmögenhet. Sen kanske jag ska ha vita skivor vid diskhon, och behålla träbänkarna men betsa (?) dem mörka...Aad tror ni om det?

Golvet ska också läggas om. Det blir klick-golv i någon ljus variant, gråaktig kanske... Hade tänkt vitt kakel av enkel modell.

Tar gärna emot tips och ideer. Har någon av er målat befintliga träbänkar?

Lägger in en före-bild :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id33141715.html
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
Med risk för att vara lite tråkig :)

En porslinsho går sönder om du tappar något i den, likaså går saker du tappar i porslinshon sönder lättare än i en ho i rostfritt. Beroende på utförande så brukar det kunna bli rätt fult/äckligt i skarven mellan träskiva och porslinsho om man inte håller efter det stadigt. Det får aldrig stå vatten där tex.

Undvik eller välj ett klickgolv av riktigt hög kvalitet i köket, dels för att det högt slitage men framförallt så är det stor risk att vattenstänk och spill får skarvarna att resa sig.
 
låter som att du tänkt ha det mesta (allt?) i vitt eller ljust grått, blir lite som mannagrynsgröt med mjölk.. visst kan man ha detaljer som gardiner och dukar i färg men jag skulle ändå rekommendera tex gråa eller svarta bänkskivor, eller ett mörkare golv, då "lyser" det vita mer och ser fräscht ut =) (tycker jag iaf)
 
Har du provat att polera upp diskbänken med autosol? Det blir en oerhörd skillnad. Diskbänken glänser efteråt.

Jag tycker att linoleumgolv är snyggt. Min första tanke på uppfräshning av ditt kök är att måla panelen i med Herdins tak och panelvit, kulör helvit. Sedan lägga en mörkgrå linoleummatta på golvet och en laminat- eller stenskiva som matchar laminatet i färgen. Jag tror att vit bänk och dessutom vit porslinsho gör att det blir för mycket vitt.
 
Tack för svar och synpunkter!

Jo, jag har själv funderat fram och tillbaka i de banor ni andra också gör. En av anledningarna till att jag vill ha vitt är att vi inte har några fönster i köket. Vi har en dörr som är hälften fönster, och den leder ut till en liten veranda med tak (ej inbyggd). Det är alltså ett ganska mörkt kök. Min budget tillåter inte linoleumgolv tyvärr, annars hade jag velat ha ett sådant. Kanske rutigt :) Jag har funderat på mörkt golv, och på mörka bänkar, men är orolig att det blir för mörkt... Var också skeptisk till vita bänkar, men sen såg jag nån som hade det och det var riktigt snyggt.

När det gäller diskbänken så ska den bort, det är inte en slät bänk utan en räfflad och jag tål den bara inte. Har funderat på att ha en hel diskbänk (istället för diskbänk och bänkar), men då måste den måttbeställas och blir för dyr tror jag...

Jag hade gärna gjort en annorlunda och mer omfattande renovering, men det finns inte utrymme till det just nu.
 
Men om det är ljus som saknas så satsa då på mer belysning? En räfflad diskbänk förstår jag att du inte gillar ;).
 
Förstår att du vill ha bort diskbänken, men om det är ljuset som är det stora problemet så kanske den första åtgärden vore att förbättra ljusinsläppet. Kanske kan du byta taket på altanen till ett helt genomskinligt tak? Se denna tråd. Och om du byter dörren mot en hel glasdörr borde ljusinsläppet förbättras ordentligt.

Är det nuvarande golvet och bänkskivorna i OK skick? Isåfall kanske du kan måla golvet med golvfärg och betsa bänkskivorna.
 
Nja, ljusrör blir det inte i taket. Men bättre ljus behövs helt klart. Det genomskinliga taket är jättefint, men då detta är en renovering som inte får kosta allt för mycket går det bort. Eventuellt ska jag köpa en ny dörr om jag hittar till bra pris (med fönster i hela) vilket jag tror kan göra mycket både för ljus och utseende.

Bänkskivorna är ok skick. Träskivor som oljats och ser fina ut. Dock vill jag ta bort den lilla bit som finns jämte diskbänken, så en annan lösning måste till vid diskhon... Jag funderar på att ha de andra bänkarna kvar och betsa dem mörka, men vet inte om det blir snyggt att ha två olika bänkar i köket (de blir ju inte intill varandra...) Skulle då eventuellt ha bänken vid diskhon i vitt. Alternativt köpa nya träbänkar till diskhon.

Golvet är inte i gott skick och måste läggas om.
 
CharlottaM skrev:
Hade tänkt vitt kakel av enkel modell.
du har redan vit kakel av enkel modell så byt inte bara för att byta. Grundlig rengöring hjälper att få fogarna rena och sparar massor med tid och pengar om det ska vara en budgetvariant.
Skulle bestämt byta diskbänken till en i slätt plåt. Troligt att det finns i samma mått hos samma firma och enkel att ersätta. har du tur så får du i mått som täcker över också det lilla skåpet vid DM ...? Kolla hos ifö, standardbänkar är inte alls lika dyra som måttbeställda.
Är bänkar oljade i förväg så blir det näst intill omöjligt att betsa eftersom betsen kan inte tränga in i en redan oljeimpregnerat yta. Skulle behålla träbänk som det nu är än riskera misslyckad bets
gaia
gaia
 
Är fogarna fula så kan man snygga upp dem med en fogpenna.
 
Tycker det är mycket bra tips som TS får.
Jag hade begränsat mig till att byta diskbänken och absolut inte porslin.
Måla taket vitt
Bättre belysning
Plastmattan på golvet.
 
TACK alla för för synpunkter och tips!! Jag får många tankar, och jag ska nog ha kvar kaklet som ni säger. Det är inte så tokigt och kan nog få det rent och måla med fogpenna :) Det som irriterar mig med kaklet är att det inte är satt regelbundet och att det inte är helt vitt utan lite flammigt (gråaktigt)...

Ska också kolla upp det där med diskbänk, men jag vill ha en som täcker hela vägen, även över det lilla skåpet jämte diskmaskinen i så fall.

Färg till väggar, tak och luckor är redan inköpt :)
 
lycka till! Vi väntar på "efter - bilder"
gaia
 
  • Gilla
CharlottaM
  • Laddar…
Om du inte får rent fogarna så är det inte så avancerat och kostar inte många kronor att foga om, du kan sedan spraya på en fogförsegling så blir det också lättare att hålla rent sen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.