Hej
Vi fick badrummet renoverad för snart 2år sen.
Förutom spruckna och missfärgade kaklar, uppstod plötsligt många hål i fogararna på klinkergovet.
De är 1-2mm i diametern.Antalet är mer än 30.
Nu undrar vi hur dessa hål uppstår.Är det någon som kan föklara det för oss??
 
T
Uppstod hålen nu eller för 2 år sedan?
 
Från början var det bara 2st.De andra hålen tilkom nu den senaste tiden.
 
Låter väl som att det är dåligt fogat, så att det bara funnits ett tunt lager fog på sina ställen. (säger jag som lekman).

Men det skall inte finnas spruckna plattor heller i ett badrum som renoverats för 2 år sedan.

Du borde kontakta firman som gjorde det.
 
hempularen skrev:
Men det skall inte finnas spruckna plattor heller i ett badrum som renoverats för 2 år sedan.

Du borde kontakta firman som gjorde det.
Ja det är helt oacceptabelt både med spruckna plattor och hål i fogen efter två år. Det borde snarare hålla minst 20 år utan denna typ av skador.
 
Jag håller med är.Entreprenören vet om de spruckna och missfärgade plattorna.Men han vet inte om de många hålen.
Det är stora kaklar (25x45cm) på väggen. Så stora kaklar mäste enligt BKR vara dubbellimmade (fick det skriftligt från BKR).De som är medlemmar eller gör reklam att de jobbar enligt BKRs regler måste också tillämpa dem.
 
fast kakel spricker inte bara för att dom inte är dubbellimmade, man kan dubbellimma för att få bättre täckning på baksidan.

Sitter det saker på dom plattorna som har spruckit?
Är det reglade väggar? eller murade?

Är det murade väggar så har det förmodligen varit små, näst intill osynliga, sprickor i plattorna redan i kartongen, när sedan fixet härdat så har sprickorna utvidgat sig, man brukar kunna se sprickor när man fogar, ser nästan ut som om det ligger ett hårstrå på plattan
 
Hej
Sprickorna har kommit efter 1,5år.Ingenting sitter fast på dessa kaklar.Väggen är av betong (HSB betongvägg).
De spruckna kaklarna sitter i rad(ovanför varanda).De är således inte utspridda.En 4e spricka är på gang,även denna kakel sitter ovanför de andra kalarna.De spruckna kaklarna är missfärgade och så är det 5st till som är ganska kraftig missfärgade.
Från början var allt OK-inga sprickor någonstans.
 
heroneous skrev:
Hej
Sprickorna har kommit efter 1,5år.Ingenting sitter fast på dessa kaklar.Väggen är av betong (HSB betongvägg).
De spruckna kaklarna sitter i rad(ovanför varanda).De är således inte utspridda.En 4e spricka är på gang,även denna kakel sitter ovanför de andra kalarna.De spruckna kaklarna är missfärgade och så är det 5st till som är ganska kraftig missfärgade.
Från början var allt OK-inga sprickor någonstans.
Gissningsvis är det någon form av sättning i bakomliggande betongvägg, alltså en spricka rakt igenom väggen. Det andra alternativet kan möjligen vara att betongen i väggen var för färsk (nygjuten), Hur nytt är huset? Låter konstigt att dom dessutom är missfärgade, jag har ingen bra förklaring.

Måsta gnälla på ditt ordval, kaklarna? Kakelplattor heter det väl? Eller så är jag oinsatt! Ursäkta offtopic och gnäll.
 
ok
vet du hur väggen ser ut bakom då? Har det varit stambyte eller nått?
så det är olika material? tex betongvägg som är uppsågad och lagad med leca eller nått?
eller fanns det en skarv mellan 2 väggblock?
nått har rört sig...
vad missfärgningen kommer av har jag ingen aning om..
är det i närheten av dusch?
blev väggen omputsad?

vad tror du själv?
 
Hej

Väggen är helt OK.Det är väggen till granen.Ingenting gjordes på den väggen.Granen har heller inte gjord någonting.
Huset ät från 1960.Många granar har låtit renovera sina badrum före mig.Inte någon har sprickor.
Kaklarna med sprickorna och missfärgningar ligger alla i duschdelen.De blir således blöta varje dag.Jag har inget badkar utan en takdusch och handdusch.
 
Hej
Jag vet,kaklarna är ett dåligt ordval.
Nej det är ingen spricka rätt genom väggen-huset är byggd 1960.Stabil HSB betongvägg.
 
Vad är det för kakel?
Har du plattor kvar?

Plattorna har iaf inte spruckit pga att dom inte är dubbellimmade, man skulle kunna lägga en liten liten klick i varje hörn och sätta upp dom utan att dom skulle spricka, så länge det inte blir belastat

Vad säger firman som gjort jobbet?
 
bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.