Hej,

detta är en fråga som jag sett dyker upp med jämna mellanrum men/och i och med att priser förändras över åren så ställer jag ändå frågan igen.

Vi ska installera en braskamin i vårt nybyggnda hus. Vi tittar på Contura kaminer med vridplatta då kaminen kommer stå i öppenplanlösning, framför trappen mellan vardagsrum och köksdel.
Hur mycket pengar bör jag räkna med att detta kostar? Ev kan vi installera den själva men vill ändå räkna med det i kalkylen.. Så braskamin + installation + skorsten till två våningshus (kan tänka mig att det blir en 5-6 meter skorsten) - vad ska jag räkna med?

//Disac
 
Har lite aktuella priser i Sörmland

Kamin -pris beror på modell

Skorsten 4m ca 10000
Arbete installera kamin + skorsten i enplans fritidshus (alltså utan övervåning) ca 10000
 
Runt 50k har jag fått av olika husleverantörer.
 
Kaminen brukar tyvärr vara den minsta delen av ett kaminköp :)

Nu vet jag ju inte exakt hur din planlösning ser ut, men skorstenen ska (enligt Boverket) gå 1m över taktäckning och som lägst i höjd med nock. Kommer skorstenen nära nock får du alltså kasta på dryga metern på nockhöjden, det ger i alla fall ett hum om hur många meter du behöver.

Din taksäkerhet kanske redan är tillsedd, annars behöver du ta med det i beräkningarna också, annars brukar sotaren grina illa vid inspektion. Vi har t.ex. ett 1¾-planshus med över 4 meter fasadhöjd och hade att välja på en fast monterad väggstege eller en taklucka via en inspektionslucka inomhus (där båda alternativen är hemska i min mening). Fasadstege á la industri på vår lilla kåk var inte att tala om så vi valde hur som helst taklucka med brygga till skorstenen.

Allt som allt landade vi straxt över 60k för hela installationen, med kamin, 7m rökrör, håltagning, kondensisolerad tilluftskanal och taksäkerhet. Provtryckning av kamin/rökrör tillkommer också med några hundralappar från sotaren.

Nu vet jag inte om det skiljer sig mellan sotare, någon ur det äldre gardet kanske är kontent med att traska upp fem meter på en stege, häromkring var det tvärkört om det inte var "by the book" :)
 
47 000 betalade vi totalt. I detta ingick då för installation, contura kamin450, skorsten genom 1,5 plans hus, skorsten o stag o stege.
 
Vi fick pröjsa 59K totalt med inst för en Contura 660T. 2,70m i takhöjd och 4,90m i takhöjd på övervåning.
 
Vår gick på totalt 52 lakan. En Contura 520T med skorstensdragning utvändigt (1½-planshus). Installerad 2011.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.