Hej. Nu har vi bestämt hus för femtielfte gången. Ett 1 1/2 plans lamelltimmerhus 9 tum. Vanlig isolerad övervåning utan timmer men med timmerpaneler.

http://www.freewebs.com/tidolindo/index.htm

Nu undrar vi om någon har några ideer kring hur vi ska göra med grunden. Vi har haft grundläggare och hussäljare på tomten några gånger och det är ju såklart många olika bud. Så nu vänder vi oss till expertpanelen.

Förutsättningen är en något sluttande tomt (kanske 1,5 från bakdelen till framdelen av hustet). Huset ska stå ungefär mitt i sluttningen alltså inte på högsta punkten.

Marken är mycket stenig om man gräver ett par decimeter. Stora stenar som kommer från bygge av ett annat område för 20 år sen eller nåt.

Valet står mellan platta, uteluftventilerad krypgrund eller plintar.

Till saken hör följande också. Om vi ska ha golvvärme ska de inte vara ingjutna i någon platta. Vi ska ha riktiga furugolv. Vi ska ha en stor täljstensugn typ 2500 kg eller så.

Om någon som inte tröttnat på att spekulera i olika grundfrågor skulle kunna ge något tips blir vi jätteglada.

De viktigaste faktorerna för oss är funktionen (fukt osv..) samt kostnaden. Utseendet kommer nog inte spela så stor roll då grunden inte kommer att synas så mycket på grund av verandor som ligger framför huset.
 
Hej skulle bara vilja komentera uteluftsvent. krypgrund.
Idag vet man att dessa grunder inte fungerar så bra. Det som används vid nybyggnation är oftast en värmegrund. Man leder ner varmluft till grunden från innemiljön. I grunden ställer man sedan ner en avfuktare som avfuktar den varma luften.
Det som händer med en uteluftsvent. krypgrund är sommareffekten dvs varm luft går mot den kallare luften och vatten fälls ut som kondens. Många rekomenderar denna grund med hänvisning till fler vent. öppningar, vilket gör att ännu mer varmluft kan gå in i grunden. Det kan leda till senare problem ex. vid 70% Rf påbörjas mögeltillväxt runt 90% börjar rötan. Jag skulle dock välja plattan ur mögelsynpunkt, men ur sluttnings synpunkt kan jag ej svara.

Lycka till Ulrika
 
Klart du ska ha plintar. Tveklöst.
Bättre och billigare finns inte. Skulle tro att en plintgrund kostar en knapp tiondel av vad du får betala med en platta även om du räknar med bottenbjälklaget. Med tanke på att du ska ha veranda så blir du ju av med den enda nackdelen med plintar som jag ser: utseendet med höga plintar..

Plintar kan du dessutom göra själv. Då blir ju kostnaden ännu mindre. Däremot kan det väl bli rätt jobbigt att gräva i den stenrika jorden..:)

Ett fundament till spisen är ju ett krav om du ska ha en sån feting. Ett vanligt sätt är att bygga ett fundament av lecamur och fylla den med sand, sen komprimerar man sanden och gjuter en klack längst upp i höjd med det kommande golvet.

Timmerhus passar utmärkt för plintgrund. Faktum är att vi byggt timmerhus på plintar på lutning, precis som du lurar på. Om du kikar på min web kan du se hur det har gått till.
Fri ventilation under huset - inga mögelproblem, inga fuktproblem, inget radonproblem, billigt som sjutton. Fritidshuset från 60-talet som vi rev stod på delvis samma grund och det var fanimej som nytt under - inte en fläck!

På tal om golvvärme: Ska du har riktiga furugolv, se till att de är av den tunnare lamellimmade modellen om du ska ha golvvärme. Vill du ha riktiga plankor tycker jag du ska vanliga element. Det blir oftast för mycket rörelse i ett plankgolv med golvvärme. Har man otur kan man få sprickor och för stora skavar på vintern. Å andra sidan finns det lyckade installationer med plankgolv & golvvärme också.
Annars är plintgrunden även idealisk för golvvärme - med lite extra isolering. I och med att bjälklaget är lätt så hinner golvvärmen ställa om sig snabbt efter solvarma vinterdagar etc. En betongplatta som är tung och därigenom värmetrög tar betydligt längre tid på sig. Det är inte helt fel när du eldar heller, det kan bli lite jobbigt varmt när både spisen och grundplattan är varma... Snabb värme är billig värme.
 
Tack för svaren Ulrika och Karl... men det känns återigen som två helt skilda åsikter. Ulrika säger att problemen i en uteluftventilerad krypgrund blir större med mer ventilation (börjar det lnte likna en plintgrund då?). Karl säger att det är bra med en plintgrund för att det är så mycket ventilation. Båda ni verkar ju vara verkliga experter dessutom..

Finns det någon skiljenämnd här på forumet??

 
Skiljenämnd? Men...det är ju DU ju. :p

Det är ju så här att bygga hus; man ställer en fråga till 10 "kunniga" - och får i bästa fall 9 olika svar.
Vad som sedan är det rätta svaret, det får man filura ut själv...

För att fortsätta diskussionen så törs jag nog säga att om det ska går åt pipan med en plintgrund så har man nog byggt alldeles för låga plintar och/eller byggt på riktig sumpmark. Det måste vara ordentligt med luft under huset, annars kan luften bli för kall och stillastående och då får man den oönskade kondenseringen.

Med din stenrika backe lär du inte behöva vara orolig. Ju mer sten, desto bättre dränering. Morän med storsten är väl bland det bästa man kan bygga sitt hus på. Många av problemen vi ser med husgrunder idag är ju att man bygger precis överallt idag. Förr var man betydligt mer selektiv när det gällde val av boplats.

Bygger du dessutom så att du ledigt kan krypa även under den lägsta sidan så är du på lugna gatan.


Edit: Vad gäller att jag skulle vara nån form av expert så det tyvärr alldeles felaktigt. Jag har ingen formell utbildning i ämnet, jag är bara en glad amatör som är intresserad och road av byggnation. Sen att jag har funderat en hel del och lärt mig massor under resan med vårt hus är en annan sak. Bara så att du (och ni andra) vet. ;)
 
Jo Karl har helt rätt ang plinthöjd mm. Tänkte försöka bena ut skillnaden lite mer. I en plintgrund så ligger grunden "ute" på ett helt annat sett. Det är viktigt att tänka på att bjälklaget är rätt utfört och har en ordentlig isolering annars finns risk för drag. Det är inte heller så bra med svackor under för där kan det samlas vatten. Tänk på att grunden är just en grund och inget förvarings utrymme där det läggs in gammalt byggskräp och annat organiskt material. I plintgrunden kan luften röra sig mer fritt än i krypgrunden och då blir inte temp skillnaden så stor och man undviker kondensering.
Vill ni veta mer om mögel så kan ni titta in på min hemsida som finns till vänster om denna text.
Ulrika
 
ok.. plintgrund blir billigt och bra. Ska nog dock inte göra den helt själv men det är ju bra att veta hur det går till. Har läst era andra tips i andra trådar och börjar få ett hum.

En fundering bara... dom stenar jag pratar om är STORA stenar.. hur vet man att man nått berg eller att det bara är en STOR sten?? Spelar det någon roll förresten?

För övrigt är det plankgolv vi tänkt oss, så det kanske blir nåt annat än golvvärme då.. nån som har fler tips som är billigast OCH bäst ;-) Älskar såna tips...
 
Hemmakatten
Har sett några riktigt läckra hus med plintgrund. husen har varit byggda på berg i sluttning. Man har där inte bara sett plintgrunden som något nödvändigt ont utan verkligen tagit fram och utnyttjat plintarna till att bli en del av helheten. I ett fall så ser huset nästan ut att sväva i luften med en stor utskjutande terrass rakt ut i luften. Detta hus hade absolut inte blivit lika snyggt om man hade haft en vanlig gjuten grund.

I ditt fall har du ju ett mer traditionellt hus, men utseendemässigt kommer det ju helt klart att fungera o se bra ut. Som du själv skriver så är det en stor trappa till entrén. Många vill ju också ha någon rabatt med blommor bredvid som ju då kommer att täcka en del av plinthöjden om man så önskar.

Vilken grund som är bäst, överlåter jag till de som kan mer än jag att bedöma. ;)
 
Hej.
Betänk bara att årsmedelvärdet för den relativa fuktighet i uteluften ligger mellan 76 % (Kiruna) till 83 % (Sturup, Skåne). Om man kan anta att mögel kan börja växa vid c:a 75 % R.F. innebär detta att det är fuktigare än så i uteluften under mer än halva året oavsett var i landet man bor (dock värre ju längre söderut). :-[

Med ovan nämnda vill jag bara visa de som tror att ventilation med uteluft är lösningen på "allt", att så inte alls är fallet. ::)
 
uj då.. det låter ju inte bra. Men kan någon förklara varför inte ytterväggarna börjar mögla? De borde ju utsättas för den däringa medelluftfuktigheten likväl.
 
ytterligare en fundering..

OM vi går på alternativet platta. Är det inte risk att kanten av plattan på något sätt blir utsatt för fukt på den sida som vätter uppåt i sluttningen. Vad gör man åt det problemet??
 
Precis. Man får vara glad att det inte börjar mögla i håret när man är utomhus för mycket....::) :)

Men visst, mögelfläckar på fasaderna är ju inget ovanligt idag.
Däremot har jag aldrig sett det under ett plinthus.




 
Ush och fy
Nu har vi kommit lite vidare i planerrna och tagit en grävare till tomten för att gräva några provhål där vi tänkt ha huset.

Inget roligt resultat. Det var tydligen 2-3 meter ner till fast mark. Och den "fasta" marken var inte helt säkert tillräckligt fast heller.

Skulle krävas rejält med fyllnadsmassor för att anlägga en platta. Kanske pålning dessutom.

Grävaren verkar vara helt låst på platta och kan inte svara så mycket om plintgrund.

Hur är det med plintgrund. Kan man anlägga en sådan i ett sånt här stenröse? (ska lägga ut bilder i helgen).

Hur långa kan plintarna vara?

Funderar också på souteräng, men det tar jag i en annan tråd....
 
cat_stevens skrev:
Funderar också på souteräng....
mycket god idee med suteränghus när man nu ska gräva så djupt i alla fall... och fylla igen och betala för det hela ... utan att ha mer nytta av det ???. Du kanske vinner garage och förråd i källarvåningen som annars skulle byggas separat? Räkna alla + och - ;)
gaia
 
Här är provhålet. Vi skulle vilja ha huset typ lite grann ovanför nuvarande marknivå i ovankant på gropen. Till botten av hålet är det ca 4 meter (till fast mark). Kan man göra en plintgrund i ett sådant stenröse? Vad ska vi göra?

storgrop.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.