Ja, det är så att jag ska köpa en bil som jag ska ha till att köpa byggmaterial och sådant. Nu har jag hittat en bil som är aktuell. Dock är där vad jag förstår en mindre parkeringsskada som säljaren har ett skadenummer på.Som jag förstod det så var det grannen som hade förorsakat det.Så kan jag ta över den skadan så att säga men givetvis att den går på hans försäkring om jag köper bilen?Eller hur fungerar det i sådana här fall.

Nu vet jag att han kan blåsa mig men det verkar inte så.Sen är det en rätt gammal bil så det är inte hela världen, bara något att pruta på.Vill mer ha info om någon har koll på hur det fungerar när man köper något som har ett "pågående" försäkringsärende.
 
Tja, i vilket fall som helst så bör du ringa säljarens försäkringsbolag och prata med dem om du kan köpa bilen och "ta över" skadan, kontrollera också då hur ni ska göra med självrisken och även ny försäkring för dig. Försäkringsbolaget kanske bara går med på det om du tecknar din försäkring hos dem.
 
varför vill han sälja den innan? Han borde ju få mer betalt efter att skadan är reglerad..

Fast han kanske vill få pengar för skadan av f-bolaget .
 
Finns det ett skadenummer så är frågan varför den inte är under åtgärd? Är det helt enkelt att den har tid på skadeverkstad då det var fullt så är det ingen större fara.

Det är försäkringssekretess som råder men du kan försöka bolla med försäkringsbolaget. Be att få se skadeanmälan. Den bör han ha en kopia på. Är skadan utredd så är det bara att åka och laga, fakturan går till försäkringsbolaget och trafiksjälvrisk till grannen
 
Det blev inget bilköp för det luktade inte helt rätt så att säga.Sen var bilen inget för mig heller. Jag låter det vara osagt om det han så stämde men det kändes lite konstigt.Min spontana känsla var att han redan gjort upp med bolaget själv och tagit pengar för skadan och sagt att han skulle åtgärda det själv.Alternativt hade för hög självrisk att han inte hade pengar till det.Men det är bara spekulationer, det han så kanske stämde. Nu var det dock lite annat på bilen jag inte gillade så det spelar mindre roll.
 
Bra gjort att avstå, man ska alltid lita på magkänslan och inte lockas att köpa nåt med vaga löften som argument.
 
Jepp, det låter som ett sunt beslut.
 
Utan att ha alla grundfakta;
Men en specifik bil för byggmaterial? - Är inte den bästa investeringen när man har hus en släpvagn?
Det kan ju inte bli billigare, jag spenderade dryga 5000 på att hyra släp innan jag tog mig i kragen och handlade vagn. Så här i efterhand så skulle jag gjort det tidigare, med 67 kr i skatt per år och ca 110 kr i försäkring samt besiktning vart annat år på dryga 400 kr så är släp absolut den bästa investeringen.

Fast det är klart, utan dragkrok på bilen så har man inte användning av släpvagn.
 
En dragkrok kostar inte mycket att sätta på, jämfört med en bil till. Min kärra använder jag mycket flitigt till byggmaterial såväl som till allt annat möjligt.

Fast å andra sidan, visst har en liten pickup fått det att klia i fingrarna mer än en gång.... ;)
Tänkte man kanske kunde kombinera intressena och skaffa en stepside från -50 eller så :)
 
  • Gilla
Timo m
  • Laddar…
harry73
Nu köpte TS inte bilen i alla fall, men annars är det bättre att köpa bilen för ett lägre pris och komma överens att mán betalar säljaren resten efter att skadan är reparerad på hans bekostnad. (I en tvist är det bättre att vara den som ska betala pengar än tvärtom)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.