Hej!

Har efter besiktningsmannens standardråd krafsat ut massa bröte ur krypgrunden, lagt på grus och en plastfilm. Efter massa annan rivning har jag fått massa frigolitskivor till övers som dessutom kostar lite att slänga. Kan jag lägga dem i krypgrunden för att isolera från markkylan och få mindre temperaturskillnad och dessutom mindre kondens i krypgrunden? Min tanke var att bara lägga dem på plastfilmen som ligger där idag.

Mvh Andreas
 

Det tycker jag du skall göra. Har själv nyligen köpt 270 st 50mm-plattor och isolerat marken med 2 lager frigolit. Har du redan plattorna så är det väl inget att tveka om.
 
Lägg ingenting på marken. Riv ut plasten du brett ut. Den hindrar markfuktigheten att ventileras ut, och inbjuder därmed rötsvamp och en massa annat du inte vill ha där....Ventilera krypgrunden, isolera golvet.
 
Jag tror tvärt om att du har gjort rätt som täckt marken med plastfilm. Orsaken till att det inte leder till rötsvamp mm är ju just att du rev ut bråten och lade på grus, som ju inte är känt för att vara något bra att odla svamp i ;-) särskilt inte rötsvamp!

Däremot skulle jag använda frigoliten för att isolera kryprummets väggar, det är nog inte marken som är det kallaste i sammanhanget, utan väggarna på vintern. Vill du vara riktigt säker ska du också hålla koll på luftfuktigheten i krypgrunden, så att inte den relativa fuktigheten blir för hög. Ev behöver du en avfuktare.
 
Hej!

Tackar för tipsen, ämnet blev ganska väl utrett i en anna tråd här på forumet och det är marken som skall isoleras för det är på sommaren som det är mest fukt i luften och det är den fukten som kondenserar i krypgrunden pga att luften där kyls av av den kalla marken. På vintern är det inget större problem har jag förstått. Jag tänker iaf isolera marken och ha kvar plasten! Ett lager med grus under plasten är ju bra också!

Mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.