Hej
Håller på att sätta väggar till mitt nya badrum och tänkte ha osb+våtrumsgips som underlag till kaklet.
Var och köpte detta häromdan och sa att jag skulle ha det till badrum och antog att jag fick osb3... eftersom nån sagt att man skall ha det.
men idag när jag börjar sätta upp skivorna så ser jag att det står osb2 på dem :-?.
Så då blir min fråga förstås om jag lika gärna kan använda osb2?
Vet bara att osb2 skall vara lite "enklare" i sitt utförande? vad nu det betyder...
Jag har inte valt osb för att skruva en massa prylar i väggarna utan mera för att kunna limma den på reglarna för att få en styvare vägg?
Vad skiljer egentligen 2 från 3 i det här fallet? och kanske viktigast, är det nån skillnad just som badrumsvägg?
Har sökt i forumet men hittar inte svar på mina frågor...
Så nu hoppas jag på den enorma samlade kunskap som finns här på forumet!
mvh Micael
 
Spelar nog ingen roll vilken osb-skiva du använder. Men du ska INTE använda gips bakom kaklet. Gipsen kommer att bli fuktig så småningom och då blir det beväxtning och luktproblem som följd. Detta oavsett vad byggvaruhandlarna säger, alltså INTE gips. Du skall ha minerit eller liknande cementbaserad skiva som det inte kan växa på. På gipsskivorna finns papp, och den klarar inte en fuktig miljö.
Inte gips, inte gips, inte gips, inte gips, inte gips. Du ska dessutom inte ha någon plast bakom mot ytterväggarna i badrummet.
Tartan
 
Har aldrig heller reflekterat över olika kvaliteer på OSB:n så det torde spela mindre roll! Limskruva gärna mot reglarna, det blir stabilt.

Angående tartans inlägg så har han kanske inte direkt "fel" med den gängse metoden är i alla fall att just använda gips bakom kakel. Kanske inte helt optimalt men med ett väl utfört arbeta med våtrumsisoleringen (tätgukka) så torde ev. fuktproblem aldrig uppstå! Nästa generations badrumsbyggare kommer säkert att använda borstat syrafast rostfritt stål som underlag men jag duschar tryggt med mycket gukka ;)
 
Tack för svar!
Då kör jag väl med min osb2 då, och våtrumsgipsen som jag redan köpt...
Hade jag haft råd hade jag mycket gärna använt minerit istället :-/, men, men...
och förstås ingen plast på ytterväggarna... ( Finja ergotherm...).
Men jag är fortfarande inte mycket klokare när det gäller osb2 eller 3?
mvh Micael
 
Vilket skitsnack vadå inte gips bakom kaklet? Har du fuktspärr bakom gipsen efter konstens alla regler så är det inga problem. Minerit använder man i extremt fuktiga miljöer typ i källlare så man inte får fukt och mögel på baksidan av skivorna mm.

tartan skrev:
Spelar nog ingen roll vilken osb-skiva du använder. Men du ska INTE använda gips bakom kaklet. Gipsen kommer att bli fuktig så småningom och då blir det beväxtning och luktproblem som följd. Detta oavsett vad byggvaruhandlarna säger, alltså INTE gips. Du skall ha minerit eller liknande cementbaserad skiva som det inte kan växa på. På gipsskivorna finns papp, och den klarar inte en fuktig miljö.
Inte gips, inte gips, inte gips, inte gips, inte gips. Du ska dessutom inte ha någon plast bakom mot ytterväggarna i badrummet.
Tartan
 
Tyvärr kakelmaster, jag anser att detta är ett felaktigt resonemang. De senaste forskningsrönen samt tester på SP visar att fukt sugs kapilärt in i fogarna på ett kakel, för att sedan bli kvar bakom kaklet. Denna fukt torkar inte ur har det visat sig, utan ligger och fuktar för jämnan. Oavsett hur bra tätskikt du sedan målat på så kommer med tiden fukten att tränga in i gipsskivan och där bildas sedan mögel på gipsens papp.
För information kan jag berätta att jag är utbildad inom detta område. Det är sedan upp till var och en att göra efter eget huvud. Mineritskivan eller likvärdiga är det enda idag som inte påvisar påväxt av mögel efter att ha varit utsatt för fukt.
En viktig sak att tänka på är också att alltid ha ett visst mått av undertryck i bostaden, detta för att undvika att fukt trycks ut i väggarna i övriga bostaden också.
Tartan
 
Konstigt då att det är godkännt med gipsbruk och gipsskivor i badrum då blir det mycket arb. i framtiden och det är ju bra för mig ;D



tartan skrev:
Tyvärr kakelmaster, jag anser att detta är ett felaktigt resonemang. De senaste forskningsrönen samt tester på SP visar att fukt sugs kapilärt in i fogarna på ett kakel, för att sedan bli kvar bakom kaklet. Denna fukt torkar inte ur har det visat sig, utan ligger och fuktar för jämnan. Oavsett hur bra tätskikt du sedan målat på så kommer med tiden fukten att tränga in i gipsskivan och där bildas sedan mögel på gipsens papp.
För information kan jag berätta att jag är utbildad inom detta område. Det är sedan upp till var och en att göra efter eget huvud. Mineritskivan eller likvärdiga är det enda idag som inte påvisar påväxt av mögel efter att ha varit utsatt för fukt.
En viktig sak att tänka på är också att alltid ha ett visst mått av undertryck i bostaden, detta för att undvika att fukt trycks ut i väggarna i övriga bostaden också.
Tartan
 
Ja, det blir nog det. Synd bara att det är mögelsporer som du får andas in. Dessa är ju inte så hälsosamma.
Tartan
 
Och vill man var på säkra sidan så bygger man inget badrum utan badar i bäcken utanför... Så har man inga fukt problem alls...
Fukt medför problem punkt men man behöver fan inte ta sån jävla höjd men det e klart man kan gjuta hela badrummet som en gigantisk silkonblobba gröpa ur den smeta på lite kakel så vips så har du ett både bombsäkerrt och fuktsäkert badrum...Om det nu finns nått som heter så....
 
Nu river ju inte vi plattsättare så mycket utan det överlåter vi till byggarna ;)

tartan skrev:
Ja, det blir nog det. Synd bara att det är mögelsporer som du får andas in. Dessa är ju inte så hälsosamma.
Tartan
 
I staterna är det poppis med plast kassetter i duschhörnan typ som i hytterna på Ålandsbåtarna det kanske är framtiden.

mr Z skrev:
Och vill man var på säkra sidan så bygger man inget badrum utan badar i bäcken utanför... Så har man inga fukt problem alls...
Fukt medför problem punkt men man behöver fan inte ta sån jävla höjd men det e klart man kan gjuta hela badrummet som en gigantisk silkonblobba gröpa ur den smeta på lite kakel så vips så har du ett både bombsäkerrt och fuktsäkert badrum...Om det nu finns nått som heter så....
 
Jag tycker det börjar bli lite pajkastning nu.
[smiley=undecided.gif]Var och en måste förhålla sig till sin egen övertygelse.
Jag drar mig ur vidare diskussioner i denna tråd. Tack
:-/
Tartan
 
Paj kastning det var inte min avsikt men man kan inte förvirra folk genom att säga att inte använda gipsskivor när alla använder det mer eller mindre. Jag får löpande information om nya bestämmelser hela tiden genom per förbundet och har inte hört någonting om ditt resonemang. Plattsättningsföretaget som jag arb. för har funnits sen 30 talet och var med och startade per förbundet. Men du kaske har rätt men det får tiden utvisa men tillsvidare så fortsätter vi med gipsskivor. Materialen får ju inte vara för bra för då blir ju vi arbetslösa ;D
 
som sagt, hade jag gärna använt minerit om ekonomin tillåtit...
Men å andra sidan så tänkte jag kakla själv oxå, så kakelmaster, du får inte mer jobb även om jag använder gips... ;)
Jag får väl hoppas att när mögelpåväxten på gipsen ger sig till känna så är det dags att byta kakel ändå ;D
micael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.