Suhagg skrev:
Väldigt sällan det går hål men att stoppa dit några klockor och trycka i lite vatten tar 1timme. Får du ett hål på slangen och gjuter in den så har du nog göra en stund att lösa det problemet. (y)

Gillar garaget kul när någon tänker till och har smarta lösningar. Byggde själv ett för många extremt stort garage men jag ångrar mig inte :)
Stämmer mycket vad du säger men det finns en stor nackdel i det.
Det är att jag skall inte ha garaget frostfritt i vinter och då kan jag ha lika stora problem som dom som jag vill förebygga ändå om jag tryckt med vatten.
Hellre då trycka lite med luft typ 0,3 bar som är max när man trycker med luft eller gå upp lite med N2 istället och kolla på manometrarna.
 
Börjat lägga ut jordlina runt garaget samt tryckt i ett 2m koppar jordspett ner till berget igenom leran.
I denna ansluter jag i princip allt men också jordpunkt i centralen.
Planen annars påbörjad med sprängsten och börjat täta av den.
IMG_0982.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0977.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skruffse skrev:
Stämmer mycket vad du säger men det finns en stor nackdel i det.
Det är att jag skall inte ha garaget frostfritt i vinter och då kan jag ha lika stora problem som dom som jag vill förebygga ändå om jag tryckt med vatten.
Hellre då trycka lite med luft typ 0,3 bar som är max när man trycker med luft eller gå upp lite med N2 istället och kolla på manometrarna.
Eller så kan man vara försiktig och noga som du. De enda man inte har koll på är betongarna de har en tendens att trampa runt som galningar utan att vara de minsta försiktiga.
 
Varför är 0.3 bar max om man trycker med luft?
Jag har flera ggr tryckt i 2 bar tryckluft under gjutningen och det har aldrig vart några problem?
 
Gabbe1 skrev:
Varför är 0.3 bar max om man trycker med luft?
Jag har flera ggr tryckt i 2 bar tryckluft under gjutningen och det har aldrig vart några problem?
Man får inte trycka mer med luft enligt spca från tex DNV detta pga att luft expanderar om det blir ett brott tex.
Kväve expanderar inte på samma sätt.
0,3 bak är en standard.

Har sett bilder ifrån man tryckte en tank kommer inte ihåg vart tror det va USA med 50 bar luft och det var inte mycket kvar runt om samt med ett par dödsfall.
Hade man tryckt med vatten så hade det inte hänt något förutom svetsaren hade fått pisk:D.
 
Planen samt vägen e ilagd sprängsten i, kommer denna att ge sig som vet jag inte vad jag gör. Markduk och 300 - 500mm sprängsten är stabilt.
IMG_1019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_1018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Återfyllt vid portarna så jag har fått in bilen i garaget vilket jag ser som ett stort framsteg.
Nu väntar jag på v.42 då väggarna kommer blir nog inte så mycket gjort innan dess.
IMG_1047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_1046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild säger mer än 1000 ord.
 
  • 527925_10150926075140919_1527949490_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015 och 12 till
  • Laddar…
Stiligt. En dröm som håller på att gå i uppfyllelse antar jag? :)
 
Suhagg skrev:
Stiligt. En dröm som håller på att gå i uppfyllelse antar jag? :)
Både jag och nej drömmar anser jag att man har svårare att uppfylla:p
 
  • Gilla
JeppeMcKenzie
  • Laddar…
Har fått småbörjat lite med stålstommen.
Byggt stolparna som skall sitta emellan portarna med 200 mm övermått på höjden, förhoppningsvis får jag lyft in dessa i veckan med lastbil och kran.
IMG_1063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Min garagekonstruktör fick sänt över ett utkast
 
  • SR_Stomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mixar´n och 1 till
  • Laddar…
Så nu har jag murat några siporexplock närmare bestämt 12 st emellan portarna och gångdörren,
fick även putsat dom.
Sedan har jag borrat ner 4st M24 galvade gängstänger som jag satt med kem i plattan som jag monterat blankarna med som skall bära stålstommen.

Så nu närmar det sig v.42 med stormsteg iaf i mitt huvud:rolleyes:

IMG_1072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Det var inga små balkar det där du! :wow:
 
IPE 330 lite overkill kanske som stolpar men jag fick tag i 48m av dessa för helt rätt pengar.
Skall ha dessa som balk som håller mina traversbanor jag skall ha samt så skall jag ha en som går hela längden över portarna.
Men den avlastande balken som skall ligga emellan håldäcken tål 50 ton och då räknar vi med en säkerhetsklass på 3 den är grov:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.