Hej!

Min kakelgubbe kommer gjuta golvet i två skikt och hävdade att man inte behövde prima mellan lagren, alltså ovanpå första gjutningen då den ändå kommer vara dammfri. Men man måste väl ändå prima?

Sen måste spacklet väl torka minst två dygn eller liknande mellan spacklingarna? (Kanske står på påsen men det har jag tyvärr inte här...)

/Sulan

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Är det källare så är det inte alltid man ska prima, pga tillskjutande fukt som kan få primern att släppa.
Men annars så är det primer som gäller iaf med det märket jag använder, kan säkert skilja mellan tillverkare.

Torktiderna är olika på olika fabrikat.
 
Ingen källare, vanlig platta på mark.

Så han får helt enkelt prima och vänta.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
  • Gilla
Mikke_sb
  • Laddar…
Sulan_gbg skrev:
Ingen källare, vanlig platta på mark.

Så han får helt enkelt prima och vänta.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Beror vad för fabrikat han använder om man behöver prima mellan flera lager av spackel. Största nyttan med primer är att binda ytan på gamla material och ge bättre vidhäftning, även minska sugeffekten av vatten så att spacklet inte torkar för snabbt och släpper. Nyspacklat blir aldrig så torrt som ett mååånga år gammalt betonggolv, så det är inte alls lika känsligt.
 
@Nino...
Vad jobbar du med för fabrikat ?
Vad jag vet ska man prima i källare också...för vidhäftningen skull
Dock inte använda ångspärrsprimern och tätskikt på samma sätt som annars.
 
Ardex, nu är det förvisso något år sen jag spacklade källare med tillskjutande fukt så det kan ha ändrats..
Med K301? Så skulle man fukta golvet istället, vet att det finns en utomhusprimer nu... Så jag kan ha fel
 
nu heter produkten K301 mix och den ska primas med vanlig primer fast blandningsförhållandet är 1:7

så jag hade fel, med dagens produkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.