Hej!

Vi har ett hus från -35 med källare. Nere i källaren (ej inredd) blir bottenplattan ibland fuktig (platta på mark?), särskilt i hörnen. Alla dörrkarmar nere i källaren är ju av trä och stolparna sticker ner i plattan. I hörnen på karmarna är träet ibland blött och har med åren murknat. Det finns även nåt vitt på, men det verkar (åtminstone i ett par fall) vara nån slags spackel som någon tidigare lagat med, för det är hårt och ganska torrt.

Jag undrar nu om denna konstruktion är en risk för framtida angrepp av hussvamp?
Vad ska jag göra åt det? Min tanke var att palla upp dörrkarmen med en regel, såga bort längst ner och ställa dit en "kloss" av annat material istället. Bra idé?

Trappan ner i källaren är gjord på 50-60-talet och en pelare som den svänger runt står under ett väggskåp i kontakt med betongen och är som synes angripen (tredje bilden). Bör jag åtgärda denna?

Eller är det så illa att detta redan ser ut som svamp?
IMG_4250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4262.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dränera grunden, Kapa karmarna, det räcker med att ha någon cm ovan betongen, funktionen nu är ungefär som att doppa ena hörnet på hushållspapper i ett glas med vatten,
 
Huset är redan dränerat på 3 sidor, på den fjärde är det berg. Det hjälper dock inte helt eftersom fukten går upp i bottenplattan. För att dränera under skulle man behöva bila bort hela källargolvet och gräva ur. Känns inte aktuellt.
 
Tycker det ser ut som en vanlig gammal källare! Bra att inte ha så material på väggar och golv.

Kanske skall göra en pumpgrop och sänka trycket på plattan? Fixa värme och ventilation? Fixa någon typ av dränering på bergssidan? Så kanske det torkar ur?
 
Hej! Värme finns redan och ventilation i form av ett par ventiler. Har dock täppt till dem nu på sommaren eftersom varm fuktig luft ner i kall källare = mer fukt. Jag kör avfuktare på sommaren för att hålla golven lite torrare. Har aldrig problem med unken lukt eller så. Pumpgrop var ju en ide... vi har en grävd brunn utanför som inte längre används. Där brukar nivån stå 0,5-1 m under marknivå så vattentrycket på källaren är säkert ganska stort.
 
4774_130385300336_1481280_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4774_130385305336_2240471_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stort jobb att utföra men bra resultat!
 
J
BiFuel BiFuel skrev:
Hej! Värme finns redan och ventilation i form av ett par ventiler. Har dock täppt till dem nu på sommaren eftersom varm fuktig luft ner i kall källare = mer fukt. Jag kör avfuktare på sommaren för att hålla golven lite torrare. Har aldrig problem med unken lukt eller så. Pumpgrop var ju en ide... vi har en grävd brunn utanför som inte längre används. Där brukar nivån stå 0,5-1 m under marknivå så vattentrycket på källaren är säkert ganska stort.
Håll källaren varm så blir det aldrig några problem. Kallställd källare är det sämsta man kan ha på alla sätt med fukt som tränger in och kondens samt givetvis varm fuktig luft utifrån på sommaren som sugs ner i källaren med kondens Som följd vilket kan leda till mögel!
 
J Jockebyggab skrev:
Håll källaren varm så blir det aldrig några problem. Kallställd källare är det sämsta man kan ha på alla sätt med fukt som tränger in och kondens samt givetvis varm fuktig luft utifrån på sommaren som sugs ner i källaren med kondens Som följd vilket kan leda till mögel!
Är.10 år sedan jag skrev mitt inlägg, men tack för ditt svar ändå
 
BiFuel BiFuel skrev:
Är.10 år sedan jag skrev mitt inlägg, men tack för ditt svar ändå
Hur blev resultatet?
 
Kloge Kloge skrev:
Hur blev resultatet?
Jag kapade dörrkarmarna som var nedgjutna i betong. Har inte hänt mycket mer sen dess.
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.