Jag har startat ett grindprojekt som jag tänkte dela med mig av och ställa några frågor om.
Det skall bli en körgrind med motormanöver och fjärrkontroll för att den skall bli använd!
Planeringen och projektering har skett i AutoCad 3D.
grind1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har kommit en bit på vägen, alla trädelar till själva grindarna är klara.
grind2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir inte några närbilder på tappar och hål för då får jag nog inga svar här i möbelsnickarforumet, skämt å sido så är inte precisionen 100 men för en grej som skall målas med ett tjockt lager täckfärg och sen skall vara ute så tror jag att precisionen är fult tillräcklig.

grind3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar upp större delen av snicken!
grind4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till mitt problem, limmet jag brukar använda (Illbruck wd207 trälim ute) har en öppettid på 5 minuter enligt texten på flaskan. På 5 min har jag lite svårt både kladda lim överallt och sen slå ihop det hela och sätta det i spänn!
1. Eftersom min precision inte är 100 borde jag använda PU lim?
2. Är det någon som vet något trälim med längre öppettid.
3. Vad tror ni om styrka och stabilitet, borde jag stärka skarvarna med träplugg eller kanske skruv?
 
  • Gilla
007mange och 2 till
  • Laddar…
I ditt fall skulle jag nog ha använt mig av PU-lim av tre orsaker:

1 - det sväller och fyller ut där tapparna inte är 100% perfekta.
2 - det gör inte så mycket om det skulle pressa ut eftersom du ändå ska måla det efteråt
3 - öppentiden är betydligt längre än 5 minuter, säkert uppåt 30.

Fukta lite på tappar och i hål så greppar limmet bättre.

Snygg grind!
 
Har hört att pu-lim behöver lite plats att svälla, är det så, vad händer om det är trångt?
 
Det kommer att trycka ut genom otätheter. Det kommer inte att spräcka hålen om du nu inte gjort väggarna otroligt tunna (mindre än någon millimeter).
 
Strålande !

Du kan väll limma den i omgångar?

Angående lim så finns även lamineringsepoxy. Vilket jag tycker är bättre att jobba med än pu-lim
Ett tips angående pu är att först spreja med vatten försiktigt på det som skall strykas med lim på så vis sväller och härdar limmet snabbare fast det var kanske det du inte ville föresten.

Pär
 
Eftersom jag måste vara lite brutal med gummiklubban under ihopsättningen så tänkte jag att det är bäst att limma hela på en gång så att jag inte har någon redan limmad fog att vara rädd om.
Angående fuktning inför pu limmning, har det något med framtida hålfasthet att göra?
 
Limmet aktiveras av vatten.

Det finns alltid fukt, både i luften och i trät, men genom att fukta delarna som ska limmas så aktiveras processen snabbare. Trots detta har du åtskilliga minuter att montera dina delar.

OT: Detta med att fukta är särskilt märkbart här uppe i norr om vintern då luften är mycket torr.
 
Snygg grind!
Vad för typ av motorstyrning har du valt till grinden?
 
Köpte dessa av en som servar våra portar på jobb, han hade sålt några tidigare och inte haft några problem med dessa. Känns bra, hoppas det känns så om några år också!
ImageUploadedByTapatalk1341252335.655989.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1341252356.390245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stryk lim i tapphålen och fukta på tapparna (doppa i vatten) då får du maximal öppettid och minimalt med lim kommer ut.
Att vara två är nästan en förutsättning med så många samtidiga limningar (kalla ut frun).

Protte
 
  • Gilla
Frick
  • Laddar…
Nu har jag kommit en liten bit på vägen, jag tackar prototypen för handfasta råd, det fungerade perfekt, även om det svällde ut en del lim, måste varit frun som kladdade för mycket lim. :D
IMG_1105.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså, nu är det färdigkladdat med lim, vidare till nästa kladd!
IMG_1106.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1107.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes på bilderna behöver jag spackla igen några springor!
Vad skall jag spackla med, kan jag åka till färgaffären och köpa snickerispackel eller borde jag köpa någon speciellt spackel?

Jag tänkte behandla hela grinden med Nordsjö Tinova V impregneringsolja eftersom jag har denna hemma.
Är det ide att impregnera innan jag spacklar för att komma in i springor som sen skall spacklas?
Kan det vara problem att få spacklet att fästa på en impregnerad yta?
 
Kommer springorna ens att synas när du får färg på trät?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Det där finns väl en viss risk att det kommer att röra på sig en hel del.. Latexfog använder man ju inomhus till sånt där. Jag har ingen aning om hurpass utomhusbeständigt det är.
 
Gilla läget, grundolja, oljegrundfärg och toppfärg tills det är tätt.
Spackel och annat elände kommer att lossna och då ser det än värre ut.

Hur tät blir en ytterpanel?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.