håller på att bygga ett inner tak i köket valde att bygga på befintligt tak (träpanel) satte relglar 45x45 med 140 mm skruv genom panel och upp i takstolarna utan en tanke på elen.
Elen har varit bortkopplad under arbetets gång och nu när jag kom på att där går elledningar i taket
så tog jag fram min multimeter för att kolla så att där inte är kontakt mellan någon av faserna
när jag mätte mellan jord (gul grön) och blå tror jag att det var så började det att pipa
ska det vara så eller har jag lyckat dra en skruv rätt i lednIngarna ?

Patrik
 
Har du mätt i ett uttag eller? Det ska vara kontakt mellan jord och nolla. De kommer båda från samma punkt om man följer tillräckligt långt bak i kedjan (de delas upp i centralen så tillvida att du inte har en ganska ny kåk, då sker det i mätarskåpet). Har du JFB kan du testa slå ifrån den och sedan summra mellan nolla och jord igen. Då ska det inte låta.

//Patrik
 
Redigerat:
har mätt i ett uttag + i tak dosan och huset är en gammal sommarstuga säkert är 40år
så det är inte fel om det är kontakt mellan jord och en av kablarna?
 
Jord (gulgrön) och nolla (blå) ska (som Patrik_Hed skrev) ha kontakt med varandra.
 
Personligen tycker jag att arbete med att regla ner ett innertak borde vara ett jobb för en elinstallatör. Då skulle man kunna undvika frågeställningar som denna. Tänk om du hade skruvat in i ett rör? Hela kvarteret skulle brunnit ner! En elinstallatör eller en under denne anställd totalt novis yrkesman som knappt ens behöver kunna matematik hade inte gjort detta fel.
 
  • Gilla
AskeHolst
  • Laddar…
Nja, att regla ner innertak är knappast något arbete för elektriker, däremot kan det vara lämpligt att märka ut var rör går innan man börjar med att skruva/spika etc. I en del fall brukar man dock kunna räkna ut hur rören går.

Bara att konstatera att misstag sker ibland, det gäller bara att se till att inte göra dem för ofta.

/Kent
 
pinnladan skrev:
Personligen tycker jag att arbete med att regla ner ett innertak borde vara ett jobb för en elinstallatör. Då skulle man kunna undvika frågeställningar som denna. Tänk om du hade skruvat in i ett rör? Hela kvarteret skulle brunnit ner!
Vad säger ni elproffs här. Visst har han rätt? Helt klart att nedregling av tak i framtiden bör göras av elektriker! ;):p:eek:

Apropå skruva i ett rör. Händer det verkligen inget värre än att kvarteret brinner ner? :x:cool:
 
  • Gilla
pinnladan
  • Laddar…
Jag tror även elektriker bör hänga upp större tavlor och väggfasta hyllor..
:)
Humor.
 
Jag tycker det låter farligt att vänta så länge med elektrikeren. Huset bör givitvis ritas av någon av SEFs medlemmar. En arkitekt vet ju ingenting om el, i värsta fall kan det ju bli så att elinstallationen måste följa husets form och inte tvärt om.
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Jag tror även elektriker bör hänga upp större tavlor och väggfasta hyllor..
:)
Humor.
Sånt händer kan jag säga....jag hade en gång en kund där jag skulle fixa till lite extra uttag men då kunden snabbt kom på att jag hade slagborrmaskin, plugg, skruv osv så hade jag satt upp både ett par hyllor, fäst garderob i väggen samt borrat ett gäng hål och pluggat för tavelkrokar.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Jag tycker det låter farligt att vänta så länge med elektrikeren. Huset bör givitvis ritas av någon av SEFs medlemmar. En arkitekt vet ju ingenting om el, i värsta fall kan det ju bli så att elinstallationen måste följa husets form och inte tvärt om.
Även fast du är ironisk så har du en poäng. Jag sitter och projjar el och det är i många fall bedrövligt hur lite förståelse en arkitekt (erfaren som oerfaren) har när det gäller el och vad som funkar praktiskt och inte. Det är inte helt spejsat att delar av ett hus/lägenhet måste följa det som har med elen att göra i vissa fall, iaf om den boende vill ha en fungerande anläggning.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.