Hej
Jag håller på med att riva halva stugan, skall göra mycket om.
Jag har inte hållit på med så mycket byggande så därför är det bra att få tips. Har inte heller så mycket koll på priset av material. Skulle vara bra att få där lite ungefär kostnad. Stugan är 66kvm 3m högt
har en egen paintrintning infogat

För det första.

Tänkte skaffa Luftvärmepump, Vattenmantladkamin,
Tänkte värma driksvarmvatten med el på grund av utrymme brist. Alla tre sovrum med värme element från spisen och badrummet med golvvärme från spisen. Murad skorsten, modul som är lätt att laga. evt. mantlad kökspis, kök är ihop med vardagsrum, så är ingen element från spisen då värme på kommer dit.
Úngefär pris på hela paketet?

För det andra.

blåsull på vinden, ta bort befindtliga paneler på ytterväggen, (försöka använda dem på nytt)
tillläggisolera 10cm, finns 8cm, total blir 18cm. Golv finns 15cm, tilläg 10cm, total 25cm. Tänkte sätta parkett golv överallt förutom badrum = klinkers.

För det tredje,

Har dubbel glas fönset, skulle kanske testa ha dom en vinter för att se om de inte behövs bytas men samtidigt när vi ändå tar bort paneler så... skulle det vara lättare att byta just då.
6 fönster sammanlagt.
tänkte då byta till termoglas.

Vad tror ni? skulle vi klara av kommande vinter?
Hur mycket ungefär kostnad skulle det bli?
Med vänlig Hälsiningar Jontte
 
  • Stugan planering förklaring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till fråga...
Från golv till tak är det 240cm med isolering blir det 230cm. Måste man få byggnadslov för det?
MVH Jontte
 
Det effektivaste är att placera luftvärmepump längst ner på bilden.
Värmen sprider sig lättare då det inte finns vägg framför.
Du behöver itne ha bygglov för att tilläggsisolera innertak.

Att byta fönstren på samma gång är givetvis det bästa om du nu ändå behöver bytas.
Beror på vad budgeten säger, det är ju en kostnadsfråga.

Jag hade nog väntat med det över en vinter för at kontrollera.
 
tack för svaret
Budgeten är på 450000sek.
Vad tror ni o det här:
Allt änligt planen dock väggen väntar jag tills nästa år dock har en dotter på 1 år och en kommande beräknad sista september. Tänkte då ha el radiator om det blir för kallt. Vad tror ni, är jag helt galen?Kollade efter idag väggen är isolerad 7cm. golv 12cm + tillägg 10cm blir 22cm. taket 10cm + tilläg 15 blir 25cm

Är det möjligt att lämna fönster och vägg till nästa år eller ska jag fixa det i år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.