Är på väg att flytta in i ett hus med skador på tre av ytterhörnen. Fjärde hörnet har bara några ytliga sprickor i putset, än så länge.

Tydligen är det något skumt med fönsterna med, att de var lite för stora vid fönsterbytet för ganska länge sedan (förra ägaren igen) och liksom sitter i spänn och har orsakat sprickor i huset?

Nu behöver jag råd om hur jag ska gå till väga för att laga skadorna! :)

01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
02.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
03.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
04.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
05.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
06.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Missförstår jag något helt.... Det är väl bara att putsa igen skadorna. Väl av puts beror lite på det puts som sitter där idag men det kan du få hjälp med i bygghandeln.
 
Det är så enkelt menar du? Då blir jag jätteglad. :)

Det är ju ganska tjockt på sina ställen, men det är kanske inte så blodigt? Bara att putsa upp i fler steg? Knacka upp runt om först, ta bort allt löst etc precis som med mindre skador?

Huset är byggt 1947.
 
Jag skulle snarare säga att det är frysskador på putsen.. hur funkar avrinningen från taket? Är stuprören hela och inte söndersprängda?

Ser nämligen ut som de läckt och vatten trängt in i putsen och när det blivit kallt så har det frusit sönder..
 
Tänkte precis säga detsamma, gamla kopparrör är ett elände att hålla täta. Vänd falsen utåt om det inte är gjort.
 
Svårt att det men är inte rännorna felvända, dvs vecket innåt, något har kanske gjorts så för att det ska se snyggare ut.
Tanken är att det ska öppna sig när det fryser igen på vintern och då kommer det ut vatten, därför måste de vara vända utåt annars sprutar det på fasaden.
 
Aha, kanske dags att byta ut stuprören samtidigt med lagning av putsen?
 
...eller ocksa vantar du tills koppartjuvarna lart sig anvanda Google Street View och gor rivningsjobbet at dig... ;)

Allvrligt talat dock, snurra dom sa att falsen gar utat, fixa putsen och var nojd. Spar pengarna till framtiden helt enkelt. Sa himla illa verkar det inte vara. Allt gar sonder med tiden.
 
När/om du byter stuprören så är ett tips att även kolla infästningarna, se till så att de inte är infästa snett neråt, hålen ska gärna vara borrade något snett uppåt (om det är möjligt).

När det gäller putslagningen så se till att använda ett bruk så lika det befintliga som möjligt, konsultera helst en kunnig hantverkare eller duktig fackhandel/bruksleverantör för råd om detta.
Snåla inte när du lagar, knacka bort allt löst (och lite till) så att du inte står med små lagningar som sedan ska sitta mot ytor som är delvis lösa, det är inte svårare/dyrare att laga 0,6m² än 0,4m².
Särskilt viktigt på hörnor och i fönstersmygar, en lagning som vidhäftar "på bägge sidorna om hörnet" sitter enligt min erfarenhet betydligt bättre än en som skarvar mitt på ytterhörnet (som det ofta kan bli annars).

Kika även på färgen, vad är det för färg som sitter och vad kan du använda efteråt? Olika färger har exempelvis olika krav på hur mycket putsen ska härda innan målning. På så sätt slipper du oförutsedda överraskningar (typ att du monterat ställning/hyrt lift och först då får reda på att du måste vänta fyra veckor efter putsning för att kunna laga...)
 
Tack för alla svaren! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.