Vi håller på och sätter stödmur och innanför denna kommer det planteras häck, förmodligen Avenbok. Tanken är att lämna 50 cm bred rabatt/dike för häcken och sedan fortsätta med gräsmatta.

Precis intill muren därnerar vi med grus och min tanke var att så högt upp som möjligt låta gruset ligga i en ca 10 cm remsa mellan mur och häck där man endast toppar med lite jord. De övriga 40 cm blir jord på ca 50 cm djup där häcken kan växa. Tanken är att jorden inte ska trycka på för mycket mot muren, vattnet kunna rinna undan och att häckrötterna tar en annan väg än mot muren.

Är jag rätt ute eller bör jag göra på annat sätt?
 
Det bör funka eftersom avenboken är torktålig. Den klarar i princip vilken miljö som helst.
 
Jag tror också att det fungerar. Gjorde ungefär likadant med en stödmur som jag byggde. Jag hade nog snarare 20 än 10 cm brett med grus bakom muren och buskarna därför c:a 50 cm från den. Och det var inte en häck utan några prydnadsbuskar, mest stora buskrosor som nog snarast är mindre torktåliga än avenbok. Det funkade bra i alla fall. I det tunna jordlagret ovanpå gruset satte jag mossflox som marktäckare och de trivdes.
 
Tack för feedbacken! Låter som jag är på rätt spår då. Ev. ökar jag på med lite bredare sträng med grus. Vi har lite utrymmesproblem på ena sidan av huset där vi har ett altandäck ganska nära gränsen och vi vill fortfarande kunna gå förbi där när häcken är uppe så just där spelar cm stor roll. :)

Vilken storlek bör det vara på gruset som läggs innanför muren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.