Tänkte jag ska vara ute i god tid med att leta snöslunga och läsa på. Vad har ni för snöslungor och vad är bra respektive dåligt med dem? Eller har ni nått tips på nån slunga som är lämplig för att skotta en uppfart för 3 bilar, en gång och 20 meter trottoar?

Duger Biltemas stora eller kommer den mest ställa till med besvär?

Jag är inte mycket för lyxfunktioner som börjar krångla med tiden...
 
Hittar du en Yamaha YS-828 så köp den!

Jag har en sån och på 25 år har jag bytt tändstift olja och två drivremmar.

Kastar snön 15-40 meter beroende på vatteninnehåll.

EDIT: När jag börjar tänka efter så är den nog närmare 30 år...
 
Redigerat:
Har haft en liten el leksak från Jula innan. Fungerade så där. Därför köpte Biltemas lilla. Fick ingen användning för den i år! :) Men den verkar MYCKET STOR i mina ögon! Är övertygat om att jag INTE behöver större! Men, i Sjöbo faller inte mycket snö...
 
Min far ärvde en Yamaha häromåret. Den har gått i ur och skur i 25 år hos förra ägaren och går som en klocka. Förra ägaren skottade åt sig själv, en allmän parkering och lite grannar. Vet inte om dom är dyra, men kvaliteten är i vart fall bra.
 
Du är verkligen ute i god tid! :). Det finns 2 principer för snöslungor. Ett-stegs, som fångar upp snön i skovlar och kastar ut den direkt med stor kraft. Modellen är mycket lämplig för blötsnö, men har svårare för frusen och isig snö. 2 stegs, har metallskovlar som tuggar sig igenom och sönderdelar hård och frusen snö som sedan i ett andra steg slungas ut med hjälp av en mindre, propellerliknande slunga. Denna varianten är relativt utrymmeskrävande och är nog bäst lämpade för proffsbruk och större ytor. Själv skottar jag sedan 10 vintrar tillbaks en yta på sammanlagt c:a 150 kvm med en ett-stegsslunga "Toro CCR 2450 GTS". Maskinen som driver sig framåt med gummiskovlar har en otrolig kapacitet och fixar lätt jobbet på 15-30 minuter, beroende på snömängd såklart. Den är liten, smidig och lättplacerad. Själv är jag mycket nöjd med den USA tillverkade maskinen och rekommenderar den varmt.
Finns snarlik "Toro CCR Quick Clear 60532 för c:a 6,5-7 tusen. http://www.toro.com/sv-se/Pages/default.aspx
 
Jag bor i Luleå och har bitvis rätt häftiga plogkarmar, så en tvåstegsslunga är nog det enda som duger.

Snön ska även kastas över en mur och en häck på två meter..
 
Har kört med Biltemas lilla maskin i vinter och är överlag nöjd med den, startar alltid lätt, och kastar snön bra när man väl spänt remmen lite extra..... Visade sig att den ibland kunde slira på remmen utan att det hördes.
 
Köpte en husqvarna 5524 snikis förra hösten men givetvis blev det inte så mycket snö att den kunde användas allt för mycket men den åt allt från snöslask till ryggknäckande plogvallar och pudersnö utan att klaga.
Enda man kan sakna lite är hjulstyrningen och handtagsvärmare men dryga 5-8 loppor för detta inkl elstart är lite väl saftigt när man inte ens har haft behov av elstart då hon startar senast på andra rycket.
Dock kan jag rekommendera skidor värda namnet från http://snowblowerskids.com/ så den inte gräver ner sig i grusgångar eller fastnar på ojämna ytor då fjollmedarna som är standard på alla slungor är rena skämtet och jag gärna vill ha kvar gruset där det ligger.
Tänker dock uppgradera lite på ljusfronten i år för mera ljus.
 
Har lagt en förhandsbokning på en Toro 8.26 Oxe med kapell för 16000kr.. Bra deal? Hoppas det..

Är det någon som har erfarenhet av denna slunga?
 
Såg även att Toro har en ny modell med egenutvecklad(?) motor, 9.26. Undrar om den är bättre eller ska man hålla sig till den beprövade b&s motorn? 1hk till skadar ju aldrig..
 
Själv är jag lite nyfiken på Jonsered ST 2106. Den har en form av hjulstyrning om jag förstår rätt, alltså man kan släppa drivningen på hjulen för enklare svängar. Finns denna funktion på nån av de billigare kina-maskinerna?
 
Jag såg även att några på bh importerat från USA. Det är riktigt bra priser där..
 
Jo, det är bra priser i USA. Ifjol var jag inne på att ta hem en Ariens Platinum 24", som där kostar 1300$ (i Sverige gissningsvis uppåt 20 000:- ) men tyckte att frakt- samt tullkostnader drog iväg... Tror det skulle hamna på runt 15 000:- för en sådan klar hemma i Sverige.
 
Nu kan jag ingenting om Jonsered men jag skulle gissa att en Ariens platinum är i en bra mycket högre liga. Jonsereden har tvådelad snäckväxel där Ariens verkar ha nån annan lösning som ska vara bättre (enligt en försäljare jag pratat med). Ariens har också växel av gjutjärn och större motor.

Jag var tidigare inne på att köpa en Toro men det föll på att de var så plastiga. Nu blir det en Ariens platinum 24 från snowblowersdirect via jetcarrier istället.
 
Bobas: Vad räknar du med för total kostnad för en sån? Är det de ca 15.000:- som kniklas säger här ovan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.