Dom har redan ändrat till 14895...
 
Dags för leverans snart? Jag har avbokat redan. Åker bort om en vecka och sedan är sommaren slut innan jag hunnit installera den.
 
Bosch Indego är jag mycket sugen på! Men, den klarar bara lutning 35% (källa: http://www.olsana.se/robotgrasklippare-bosch-indego-10.html ). Jag har som mest 50% i en av mina sluttningar. Därmed har jag två funderingar:

1. Hur god marginal har Bosch när man anger 35% lutning? Kanske klarar den 50% men behöver ladda lite oftare? Eller kör den fast/välter om det lutar mer än 35%?
2. Skulle man kunna lägga en slinga mitt i sluttningen, som går på horisont-ledden i lutningen, så roboten följer slingan (på bägge sidor) efter sluttningens horisontella linje? På så sätt kan man kanske "lura" den att inte gå med nosen rakt mot sluttningen, och därmed bara gå längsmed lutningen? (Tänk principen slingrande alp-vägar.)

Vad tror ni?
 
Någon som har sett Boschen i butik än? Skall komma ut till butik nu i veckan.
 
Man kan undra om maskinen är så smart som filmen visar?
Har precis röjt ibland buskar o träd allt för underlätta installationen

[video=youtube;4ARDkxKZaGM]http://www.youtube.com/watch?v=4ARDkxKZaGM[/video]
 
INDEGO skrev:
Någon som har sett Boschen i butik än? Skall komma ut till butik nu i veckan.
Ja det vore intressant att veta, jag är också intresserad av att kolla närmare på denna maskin.
INDEGO skrev:
Man kan undra om maskinen är så smart som filmen visar?
Har precis röjt ibland buskar o träd allt för underlätta installationen
Reklamfilmen visar ju bara en steril fyrkantig miljö. Min trädgård är allt annat än fyrkantig. Men det är ju inget ovanligt, så det borde inte vara något problem.
 
Kontaktade Järnia butiken som jag beställde i, verkar som den är försenad, de skulle få in den denna veckan men verkar inte vara realistiskt, och de får inga klara besked från Bosch.
Bud på att avbeställa nu, sommaren räcker inte länge till.
 
Otjena skrev:
Kontaktade Järnia butiken som jag beställde i, verkar som den är försenad, de skulle få in den denna veckan men verkar inte vara realistiskt, och de får inga klara besked från Bosch.
Bud på att avbeställa nu, sommaren räcker inte länge till.
Vilken sommar? Har den ens börjat :) Gräset växer ju ändå :( förra året klippte jag in i November, Det var då jag bestämde mig för att köpa en robbot, blir det samma i år så är det nästan 5 månader kvar!
 
För en som är helt novis på ämnet.
Kan en robot klara av ytor som inte hänger samman?
Vi har gräsmatta på 4 olika ställen på tomten med asfalt emellan. Totalt är väl gräsmattan ca 1000 m2 men med ytorna emellan är det säkert 1800 m2
 
peternicklas
Kan du bara få ner slingan i marken samt att asfalten inte ligger högre än gräset så går det bra.
 
Tack, supersnabbt svar :)
Nån nivåskillnad är det inte, men 150 m kabel räcker väl inte. Måste väl gå att köpa mer?
 
peternicklas
torbeno skrev:
Tack, supersnabbt svar :)
Nån nivåskillnad är det inte, men 150 m kabel räcker väl inte. Måste väl gå att köpa mer?
Ja det finns i rullar mellan 150 - 250 m. Nu vet jag inte vad Bosch säger för maxlängd men det går att kolla upp.
Har själv en Landroid och det medföljer 200 m men jag har redan längt den till 300 m utan problem.
 
Är du nöjd med Landroiden? Jag kollade lite på tråden men typ 87 sidor orkade jag inte ta mig igenom ... Jag har tidigare bara bra erfarenhet med boschverktyg så denna (även om den är grön och inte blå) känns lockande.
 
peternicklas
Ingen vet något om Boschklipparen ännu då den inte har levererats. Fungeras deras klippteknik på alla typer och alla former av tomter så kan den nog vara bra. För att svara på din fråga, ja jag är mycket nöjd med klipparen för de pengar den kostar. Håller på att labba lite med hur slingan ska optimeras vilken kan ge lite driftsstopp. Följer man installationsbeskrivningen och är medveten om att man måste trimma lite utanför slingan så är den kannon. Tyst, snabb och enkel att hantera. Dessutom är supporten mycket bra även om man bara har frågor.
 
peternicklas
Är det någon som har sett någon dokumentation om Bosch Indego, hitter ingen info om den på deras hemsida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.