Var och kollade på ett hus för nån vecka sen. Ganska fint, men en del att göra. Energideklaration och besiktning fanns inte vid visningen, men skulle komma senare. Nu har besiktningen kommit, den var uruselt gjord och bekräftade bara vad man kunde lista ut på 10 minuter, typ "åldersdigen dränering" utan att närmare gå in på om den verkar fungera. Nåja, det är inte alltid det finns något alls och man måste ändå göra en egen, så det är inte hela världen, enda nackdelen är att alla budgivare kommer att utgå från olika lägen, dom som inte sett alla dåliga fönster kommer att bjuda högre...
Till saken: Energideklarationen kommer inte och nu är det dags för budgivning. Jag undrar om man får sälja utan en sån? Vad huset gör av med kan man ju kolla själv via elbolag (bergvärme), men Energideklarationen vill man helst ha ändå. Hur mycket är förresten "normal" hushållsel för en villa? Och när mäklaren anger uppvärmningskostnader, kan han förutsätta vilka elpriser som helst, eller gör han det enkelt för sig och antar (felaktigt) 1 kr/kWh?
 
En säljarbesiktning ska alltid ses som en form av reklammaterial, inget man kan förlita sig på.
Du ska alltid genomföra en omfattande undersökning av fastigheten du tänkt att köpa själv, saknar du själv den kunskapen så tar du hjälp av en besiktningsman.
En budgivning är på inget sätt bindande, utan endast ett skriftligt kontrakt. Det innebär att budgivningen ger en indikation på vem som kan tänka sig betala mest.
Alla som ger sig in i en budgivning har sin egen förutsättning, vissa kanske inte ens bryr sig om att fönstrena är i slitet skick, andra ser bara att läget är kanon.

Mitt tips är att bjuda det du tycker är huset är värt och vad du har råd med, anser någon annan att det är värt mer så får man leta sig vidare.

När det gäller energideklarationen så är jag lite osäker på om den måste finnas innan försäljning, däremot så vill jag minnas att köparen har rätt att utföra deklarationen på säljarens bekostnad (vilket innebär att du som köpare inte får full information om husets energiförbrukning innan budgivningen är klar).
Om du anser att energideklarationen är avgörande för ditt köp, så får du lägga in det som en klausul i köpekontraktet (här bör nog en jurist välja ordformuleringen...)

Elbolaget kommer troligtvis inte att lämna ut information till dig om du som köpare ringer, det är en intern affär mellan elbolag och säljaren, däremot borde säljaren lätt kunna få ut några riktvärden från elbolaget om du frågar honom.
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
En säljarbesiktning har två syften, dels reklam som du säger, men även att slippa folk som bjuder skyhögt och sen ska dra av eller hoppa av när felen kommer fram. Hmmm, det är såklart därför dom bara tagit upp det självklara, kanske hoppas dom att köparen inte ska ta dit en bra besiktningsman. Eller så är huset väldigt bra.
Nåväl, det var Energideklarationen jag undrade över. Tack för svar, ska kolla hur det ligger till. Att kolla med elleverantör, då menar jag att be säljaren visa sin faktura från nätleverantör, brukar stå ungefärlig årsförbrukning där. Gissar att Energideklarations-konsulterna gör likadant.
 
Redigerat:
Det är ju inget som säger att man har rätt att pruta efter en besiktning, eller ens att dra sig ur eventuellt köp. Allt regleras i köpekontraktet.
En säljare kan ju vägra att gå med på en besiktningsklausul t.ex.

Va på visning på ett hus, där elförbrukningen va orimligt låg, (mäklaren hade sålt ett likadant hus bara ett par veckor tidigare med en helt annan förbrukning). När jag påpekade att det verkade orimligt så svarade mäklaren bara "det är säljarens uppgifter". När jag då konstaterade att samma mäklare sålde ett likadant hus med helt andra siffror så kontaktade hon säljaren som svarade "Ja, men det har ju varit så himla kallt iår, så tyckte inte att de va representativt"... :)
 
O
Själv tycker jag att man inte skall lägga för stor vikt vid energideklarationen. Den säger bara hur förra ägaren fungerade...
Men dessa hade kanske 17 grader hemma å duschade en gång i veckan......
 
... och la 20 timmar i veckan på att elda i kaminen. Jo visst är det så, men det är trots det det enda sättet att få veta något om energiförbrukning.
Om man skriver på kontrakt utan rätt till prut eller rätt att dra sig ur, då är det inte så bråttom att anlita besiktningsman heller i samband med köpet. -Oj, äkta hussvamp, och huset ska brännas, men vi betalar ändå ;-). Nä, ett sånt kontrakt skulle jag inte skriva på om inte priset var fantastiskt (tomtvärdet).
 
Håller med ovanstående om energideklarationen, det är svårt att veta hur de tidigare ägarna slösade/snålade. Vi kämpade hårt för att få ut den och mäklaren lyfte inte ett finger för att hjälpa till med den. Sen visade det sig att energiförbrukningen var orimligt låg i ett hus med direktverkande el och i slutändan fick vi reda på att huset varit obebott... Energideklarationen ska väl också innehålla tips på hur man kan sänka förbrukningen och det kan ju vara bra att ha.
 
Förra ägarna till mitt hus förbrukade 12.5k kwh på ett år, direktverkande el...
Min inställning va nog snarare att om jag klarar mig på dubbla eller trippla den summan, så ska jag nog vara nöjd.

I år förbrukade jag 8500kwh.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.