Tänker köpa bordssåg. Framför allt för inredningssnickerier och en del slöjd av blandade sorter, till barnbarn och andra.

Har tittat en del på GTS 10 J och funderar starkt på den. Har inte kunnat lägga händerna på någon XC. Någon som har erfarenheter av båda? Maskinen ska vara stationär. Synpunkter och råd?

TS 55 och bandsåg finns. Grövre byggsåg också (100 mm, 3 kW)

Bosse
 
Har inte erfarenhet från någon av dem men i och med att den ska vara stationär så hade jag nog gått på XC:an som har större kapacitet.
Men du nämner inredningssnickeri, antar att utrymmet inte räcker för en justersåg? Om det är utrymmet som är problemet så kan CMS med sänksågsmodulen vara ett alternativ i och med att du redan har TS55 och kanske vill ha fräs och annat också till snickeriet?
 
Delvis budget och delvis utrymme begränsar valmöjligheterna.
Tänkte försöka att inte trampa för djupt i F-träsket. Tycker också att anhållet på 10 J är riktigt bra, antar att det är samma på 10 C.
 
Jag har en XC och den är allt jag någonsin velat ha ut av en bordsåg.

Anhållet är kalas, geringssläden är flitigt använd och spaltkniven är en fröjd. Men lite god vilja kan man lyfta runt den men jag kommer sannolikt att bygga in den till någon slags stationär anordning...när andan faller på...i vinter..kanske...

Har bara sett J på bild men anhållet verkar åtminstone solidare på XC'n
 
beerplz skrev:
Jag har en XC och den är allt jag någonsin velat ha ut av en bordsåg.

Anhållet är kalas, geringssläden är flitigt använd och spaltkniven är en fröjd. Men lite god vilja kan man lyfta runt den men jag kommer sannolikt att bygga in den till någon slags stationär anordning...när andan faller på...i vinter..kanske...

Har bara sett J på bild men anhållet verkar åtminstone solidare på XC'n
Hur stabil känns släden, glappar den något eller hur är intrycket?

Likaså är det Bosch normala dimension på T-spåret?
 
Redigerat:
Inte en susning om T-spåret. Första och enda Boschsåg jag ägt. Ett T-spår får du aldrigt riktigt tight men mitt hade gärna fått glappa lite till då det nästan är för lite spel för att smidigt dra ut geringsanhållet. Använder bara släden ändå då den är så smidig. (Anhållet passar i T-spåret i släden).

Släden saknar glapp. Det sitter glidbussningar och jag gissar att med tiden bygger man säkert ett glapp där men knappast på mitt hobbyanvändande.

Som sagt min första 'proffsmaskin', för min del värd varenda krona. Var och tittade på de gröna avarterna på Bauhaus men det är tamme i dalen bara namnet som är det samma...
 
Tackar för input.

Lutar starkt åt XC. Kommer troligen att dröja lite inpå sommaren innan det blir affär.

Återkommer med erfarenheter senare.

Bosse
 
Fick hem en XC i fredags.
Packade upp och monterade. Enkelt och tydligt allting.
Bordsbreddning känns stadig och kommer nog att räcka till för det mesta jag kommer att använda sågen till.
Förlängningen på utmatningen känns vek.
Kollade inställningarna. Parallellanhållet pekade 1,5 mm åt vänster (dvs fel om man har det till höger). Lätt att justera. I övrigt känns anhållet stabilt och verkar hamna i vinkel varje gång man låser det.
Geranhållet smidigt men litet rätt vekt. "Justerbordet" stabilt och löper lätt men väldigt begränsat.
Endast provat att såga några småbitar med "justerbordet". Totalt intryck riktigt bra, mjukstart, tyst och fin gång.
Sågen har sina begränsningar men inga överaskningar.
Återstår att prova lite mer och kolla inställningar av klingans lutning.

Några bra förslag på klingor. En klyv- och en kapklinga?

Bosse
 
Jag har en bordscirkelsåg i tankarna & primärt ligger Bosch GTS 10 som intressantast. GTS 10 XC känns som overkill i kubik för mig, även om det säkert är en trevlig maskin. GTS 10 J har såklart inte alla finesser som GTS 10 XC, men är mer mobil med sina 26kg. Fick en offert på en GTS 10 J inkl. sågbord GTA 600 på 6863kr. Är det ett okej pris eller kan man finna något bättre?
 
Jag bumpar min frågeställning då offerten snart går ut. Är GTS 10 J en vettig produkt & är min offert på GTS10J inkl GTA600 okej?
 
frav skrev:
Jag bumpar min frågeställning då offerten snart går ut. Är GTS 10 J en vettig produkt & är min offert på GTS10J inkl GTA600 okej?
Priset är helt ok för att vara Sverige, en dryg hundralapp dyrare än Toolabs pris UTAN benställning.
Verkar tufft att hitta den i utlandet för mindre peng. :)
 
Det blev en order på denna GTS 10 J + GTA 600. Har bara fått hem den & packat upp. Har dock ej hunnit starta upp den & testa. Men den ser trevlig & gedigen ut. Jag gillar även att man kan stuva undan alla medföljande tillbehör inne under bordet. Så den kommer passa mig perfekt, en flexibel & transportabel maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.