Grannen har en fiberkabel på våran tomt. Tog väck en buske och vips så var kabeln avgrävd. Inget uppmärkt och kabeln låg max 5cm under jord. Till saken hör att vi har lagt på täckbark och jord ovanpå tidigare så den låg inte 5cm under från början.
Hursom måste ju skiten lagas, eftersom jag grävde av den blir det väl en kostnad jag motvilligt får stå för trots att den låg så ytligt. Har någon koll på vad sådant här kan kosta?

Är det inte normalt att man lägger dom på 20-50cm djup? Tyvärr var grannen inte hemma så jag har inte pratat med honom än. Men jag kommer naturligtvis påpeka olämpligheten i att lägga kabeln så ytligt på någon annans tomt, ett spadtag djupt borde vara ett absolut minimum. Vi bodde inte här när kabeln grävdes ned, hade vi gjort det hade jag krävt att den skulle grävas ned djupare.

Just nu är jag bara förbannad över att jag(antagligen) får stå för kostnaden p.g.a. grannens lathet att gräva ordentligt. Kanske det är tur att han inte var hemma så jag kan lugna ner mig lite.
 
Har din granne själv lagt fiberkabeln? Har väldigt svårt att tänka mig en seriös entreprenör som lägger kabel på 5 cm djup.
Är det en firma som gjort det så skulle inte jag lagt en spänn på att laga det.



Sent from my LT15i using Byggahus
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Fiberkabel ska ligga minst 30 cm under jord. Är det grannens fiber så skall det finnas ett servitut för den. Låter som ett "eget" gjort arbete. Tror även det ska finnas märkning 10 cm ovanför fibern. hade inte betalt en krona för reperation.
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Det ÄR egengjort arbete, det vet jag.
Om det finns ett servitut vågar jag inte svara på. Att det har legat en fiberkabel på våran tomt det visste jag. Har sett den vid tidigare arbeten men då på bättre djup.
 
Minst 30cm under jord och grön märkning ska ligga 10cm ovanför. Jag skulle berätta som det är och sen är det upp till grannen att fixa det.
 
Äh lägg av. Har man grävt av kabeln så fixar man förstås det oavsett vilket djup den ligger på. Känns helt självklart om man vill ha någon kontakt med grannarna.

En kabel som ligger på det viset borde ligga i någon sorts skyddsrör, antingen ett avsett för kabeldragning eller en klenare pem-slang.
 
MathiasS skrev:
Äh lägg av. Har man grävt av kabeln så fixar man förstås det oavsett vilket djup den ligger på. Känns helt självklart om man vill ha någon kontakt med grannarna.

En kabel som ligger på det viset borde ligga i någon sorts skyddsrör, antingen ett avsett för kabeldragning eller en klenare pem-slang.
Nu svarade ju jag innan vi visste vem som dragit kabeln.... Givetvis hjälps man åt med ny kabel och rätt förläggning!
Men det hade jag inte gjort om nån firma vart inblandad!

Sent from my LT15i using Byggahus
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Äh lägg av. Har man grävt av kabeln så fixar man förstås det oavsett vilket djup den ligger på. Känns helt självklart om man vill ha någon kontakt med grannarna.

En kabel som ligger på det viset borde ligga i någon sorts skyddsrör, antingen ett avsett för kabeldragning eller en klenare pem-slang.
Nja vet inte om jag vill hålla med. OK, man vill ha bra kontakt med grannarna, självklart. Dock så åliger det grannen att informera om fiberkablen, det kan ju vara så att en ny granne flyttar in. Finns det inget servitut så har han inget att komma med. Tänk själv om du flyttar in till en ny bostad. Ska du då inte våga gräva i din egen trädgård??
Laga en fiber kostar en slant, kräver speciell utrustning. De som lägger fiber i vårt område vägrar att gå igenom annans tomt för att slippa sånt här.
 
  • Gilla
Kenth Andersson2
  • Laddar…
Nu har jag pratat med grannen. Detta är ett radhusområde, han som fick kabeln avgrävd bor till höger. Men till vänster bor det en annan granne. Dom som ägde huset innan (på vänster sida) är visst skyldiga till den undermåliga nedgrävningen av kabeln. Alltså är grannen till höger ej skyldig till att den låg så ytligt. Vi pratade om det civiliserat och bestämde att han ringer och försöker få hit någon på måndag att kolla på det. Vi sade också att kabeln måste grävas ned ordentligt nu, den kan inte ligga på det viset. Rep. kostnaden delar vi på. Jag grävde av den, men även om grannen inte grävde ned den själv var det ändå hans ansvar att se till att den blev korrekt nedgrävd från början trots att det var grannen till vänster som gjorde jobbet.
Många gånger kan grannsämjan vara viktigare än pengarna. Har man grannar man trivs med skall man inte börja käfta om vems felet var och vägra samarbeta.
Men visst är jag inte glad över att ens behöva betala en endaste krona, hade det varit korrekt nedgrävd hade jag aldrig grävt av kabeln. Så grundfelet är inte mitt, men jag får pynta för någon annans lathet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joellernej och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
Gilgo skrev:
Nu har jag pratat med grannen. Detta är ett radhusområde, han som fick kabeln avgrävd bor till höger. Men till vänster bor det en annan granne. Dom som ägde huset innan (på vänster sida) är visst skyldiga till den undermåliga nedgrävningen av kabeln. Alltså är grannen till höger ej skyldig till att den låg så ytligt. Vi pratade om det civiliserat och bestämde att han ringer och försöker få hit någon på måndag att kolla på det. Vi sade också att kabeln måste grävas ned ordentligt nu, den kan inte ligga på det viset. Rep. kostnaden delar vi på. Jag grävde av den, men även om grannen inte grävde ned den själv var det ändå hans ansvar att se till att den blev korrekt nedgrävd från början trots att det var grannen till vänster som gjorde jobbet.
Många gånger kan grannsämjan vara viktigare än pengarna. Har man grannar man trivs med skall man inte börja käfta om vems felet var och vägra samarbeta.
Men visst är jag inte glad över att ens behöva betala en endaste krona, hade det varit korrekt nedgrävd hade jag aldrig grävt av kabeln. Så grundfelet är inte mitt, men jag får pynta för någon annans lathet.
Verkar vara en bra lösning som ni har fått till.
 
Beträffande förläggningsdjup så har vi, och vad jag vet alla andra, föreningar här tillämpat följande:

I åkermark: 80 cm
Övrig mark: 60 cm
Egen fiber på egen tomt minst 10 cm. (Min ligger på 60.)

Att svetsa fiber kostar typ 500 kr per svets och så tillkommer givetvis kabel, kabelblåsning etc.
Troligen kommer man dra ur den avgrävda fibern, laga slangen, blåsa i ny fiber och svetsa i båda ändar.

(Vi fick för övrigt nyligen en kabel med 144 fiber avplöjd. Entreprenören som lagt den för grunt fick betala det inte helt billiga kalaset.)
 
Så då kanske det bara kostar några tusen totalt. Delar man på det så blir det inte många kronor.
 
M
mycke_nu skrev:
(Vi fick för övrigt nyligen en kabel med 144 fiber avplöjd. Entreprenören som lagt den för grunt fick betala det inte helt billiga kalaset.)
enligt denna länk kostar enbart svetsningen av en sådan kabel 75 000 kr, så 500 kr per svets stämmer nog rätt bra.
 
mycke_nu skrev:
Beträffande förläggningsdjup så har vi, och vad jag vet alla andra, föreningar här tillämpat följande:

I åkermark: 80 cm
Övrig mark: 60 cm
Egen fiber på egen tomt minst 10 cm. (Min ligger på 60.)

Att svetsa fiber kostar typ 500 kr per svets och så tillkommer givetvis kabel, kabelblåsning etc.
Troligen kommer man dra ur den avgrävda fibern, laga slangen, blåsa i ny fiber och svetsa i båda ändar.

(Vi fick för övrigt nyligen en kabel med 144 fiber avplöjd. Entreprenören som lagt den för grunt fick betala det inte helt billiga kalaset.)
Usch, det låter inte kul, speciellt inte när man vet hur lång tid det tar att svetsa en sån kabel...
Speciellt inte om det är vinter och kallt! (tycker lite synd om mig själv, när man satt utomhus ute på sudret i ett tält uppvärmt med en byggfläkt och svetsade dylika...) Löste det sig snabbt då?
 
miksil skrev:
enligt denna länk kostar enbart svetsningen av en sådan kabel 75 000 kr, så 500 kr per svets stämmer nog rätt bra.
Jag har skrivit den där sidan.. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.