Har rabarber i trädgården, nu växer det gräs under och runt rabarberna, det känns inte kanon. Finns det ngn marktäckare som man kan ha under rabarberna som håller undan gräset men inte rabarberna?

Utseende spelar ingen större roll bara de tar överhand över gräset.
 
Om du har gräsklipp från gräsmattan är det perfekt täckmaterial.
Håller undan ogräs, håller fukt och blir till gödning när det multnar.
 
Som sagt, gräsklipp, täckbark, halm.... Finns massor med möjligheter, beror lite på vad man har tillgång till.
Själva brukar vi lägga på 2-3 m3 täckbark varje år på alla ytor där vi inte orkar rensa.
 
Egentligen hade jag tänkt mig ngn växt alltså, men täckbark hur funkar det? Man kväver inte rabarberna?
 
Täckbark funger säkert bra men det lät som att du ville ha nåt som växer istället?
Backtimjan är väl en klassiker, håller sig rätt låg och kräver inte så mycket av varken skötsel eller vatten när den väl kommit igång.Satte själv 6 plantor förra året och dom breder ut sig fint, dock inte ihop med rabarber.I år köpte jag nån limefärgad citrontimjan som jag tyckte var rätt snygg.Får se hur den sköter sig.
Men där finns en uppsjö av marktäckare och även folk som kan det där bättre ;)
 
Rabarbern är en ganska rejäl växt, så den kommer under perioden som den växer konkurera ut allt under. Lösningen på det kan ju vara att plocka bort alla blad (och själkar givetsvis). Glöm inte att lämna en del blad dock så att plantan kan återhämta sig till nästa år. Alla blad ska inte plockas alltså.
Om du håller plantan luftig (plockar) så fungerar i stort sett alla markätäckare under.
Testa tex revsuga med lite lila blad (kan gå fint ihop med rabarberns stjälkar) eller någon skugg/vinter-gröna.
 
Själv har jag en liten flismaskin som jag matar in grenarna från häckklipningen. Resultatet av denna klippning lägger jag som täckare. Grannen har ingen flismaskin så de små grenarna kör han över med gräsklipparen några vändor och det som blir över sprider han ut. Verkar fungera ganska bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.