Håller på att renovera en tvättstuga från 75 och funderar om jag är tvungen att byta golvbrunnen som är av plast och fastgjuten i golvet.
Det är ett uppreglat golv på betongplatta. Tidigare har det legat en matta men vi har för avsikt att lägga klinker.
Läst om regler att byta alla brunnar äldre än 91 men gäller det även i tvättstuga?
Bifogar bild på brunnen.
 
  • IMG_0605.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla golvbrunnar är alla golvbrunnar så ja.
 
Finns väl egentligen ingen anledning att låta bli när du rivat redan tar inte lång tid att byta och kostar inte många kronor.
 
Nu har jag bilat bort skiten. Tog bara en timme med slagborrmaskin och huggmejsel. Har köpt en Jafo brunn med tillbehör. Är man tvungen att ha den där fyrkantiga monteringsplattan med hål i för att fixera brunnen?
 
monteringsplatta_start.jpg Såhär ska man montera enligt anvisning. Men jag gjuter ju fast brunnen samt fixerar med kortlingar runt. Sen ska jag lägga våtrumsgips och klinkers. Är man tvungen att ha den där fyrkantiga plattan?
 
Står det så i anvisningen så ska du göra så, om du monterar enligt anvisningen så uppfyller du säkervatten-krav (vilket är bra om olyckan är framme och du vill ha ersättning från ditt försäkringsbolag).
Huvudsaken att du inte gjuter fast brunnen i plattan igen, för då blir den stum och träbjälklaget (relativt sett) rörligt, vilket inte blir bra för tätskiktet.
 
Ja, det låter ju faktiskt konstigt att gjuta fast brunnen när den ska fixeras i bjälklaget. En annan fundering. Hade planerat att lägga våtrumsgips innan klinker och krångla med en golvskiva med färdigt fall mot golvbrunn. Men verkar ju faktiskt billigare och enklare att hoppa över gipset och flyspackla direkt på spånskivan ist. Har jag förstått det rätt att man kan göra så?
 
Inte bara kan man ska göra så, våtrumsgipset är inte ok på golv (om det är en våtrumsgips för vägg).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.