*Suck* Ibland blir man lite trött.
Har renoverat mitt LB-Hus och såklart stött på en del skumt, men inget direkt fel eller jättedumt. Är tom rätt välbyggt bitvis. Förutom nu.

Planerade för fönsterbyte i vardagsrummet i helgen. Sitter ett parti på 36*16 där idag, 3 glasytor på 120*120. Tänkte ersätta det med 3st 12x12 vridfönster, 3glas.
Började riva lite lätt och lyfte skivorna ovanför nuvarande fönsterparti. Upptäcker att man har byggt ett fack i väggen på lite över 364x165, inga förstärkningar eller avväxlingar för att ta viken av taket i facket alls.
Sen har man placerat fönsterpartiet, och tvingat in små kilar på motsv plats där fönstet har stående virke. Mao inte avväxlat, utan snarare lagt all vikt på fönstret.

Nu blir det stopp på bytet i helgen, kommer montera ett fast 10x12 istället för 12x12 i mitten, och sätta in två reglar som får ersätta funktionen man uppfann för det gamla partiet.

Efterklok så drar jag mig till minnes någon tråd här där TS råkat ut för samma senario, kanske tom var värre och det var ett fönster där man sonika monterat fönsterbågen i regelverket direkt?
 
  • Gilla
Jimmy Johansson
  • Laddar…
är det på gaveln är det ju inte säkert att det är helt bärande om det ligger en takstol över eller?
 
Tyvärr långsida med två takstolar över.

Funderade på att öppna väggen och växla av med en limträbalk, men jag tror att upplaget på sidorna i form av en byggvinkel mot en stående 45*90 är för dåligt. Då är jag tillbaka på att minska fönsterytan för att få plats för en regel till där istället. Dessutom måste jag fixa till delar av väggen på sidan som är nyrenoverad :/
 
Inget helt ovanligt, inte bara Lb hus som har det så. Nästan alla "vardagsrum" i 70 talsvillor har den konstruktionen.
Brukar sitta 900x1600 fönster 4-5stycken i rad och en altandörr. Där allt är bärande.
Sätter man fasta fönster karm i karm monterade så blir inte glasytan mindre.
 
verktygsgurun skrev:
Inget helt ovanligt, inte bara Lb hus som har det så. Nästan alla "vardagsrum" i 70 talsvillor har den konstruktionen.
Brukar sitta 900x1600 fönster 4-5stycken i rad och en altandörr. Där allt är bärande.
Sätter man fasta fönster karm i karm monterade så blir inte glasytan mindre.
Har läst ungefär samma svar flera gånger och alltid undrat varför det är "klart" att det är bärande, har ett hultsfredshus son hade dubbla balkongdörrar och gem fönster 120x160.
Hade 75% öppen gavel och stämpade upp 2 st. Kände lite på stämparna som inte hjälpte till nåt i stort sett.

Det ligger ju en bjälke från långsida till långsida som tar upp lasten skulle jag tro, hjälpbärande kanske men inte helbäeande skulle jag säga dock utan:p att vara någon expert
 
Menar du hammarbandet? Klart att det kan ta lite last i normalläge, men på vintern med något hundratal kilo snö per m2 tak så kommer det fresta massor mer.
 
Hultfredshus har bärande altandörrar samt i vardasrummen.
Ovanför sitter ingen balk, det är en plywoodkonstruktion med skarvar lite varstans.
Pröva o såga en karm med tigersågen, det lär klämma rejält i bladet.
Men att byta en bärande altandörr är inga problem. Stämpa upp lite, in med den nya dörren och sedan kila upp så dörren tar lite last. Har gjort så hundratals gånger.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Hos mig är det byggt på samma sätt. Eller rättare sagt var byggt. Nu har vi satt in nya fönster i samband med taklyft. Problemet var att vi beställde fönster i samma storlekar som tidigare. Det skulle vi inte ha gjort utan tagit ett som var smalare.
 
Föräldrarhemmet byggdes 1968, ett Anebyhus. Där ändrades konstruktionen vid den tiden, så att ett större fönsterparti fick bärande reglar mellan fönstren. Den ursprungliga ritningen hade fönstren på rad utan regler mellan fönstren.
 
ett problem kan ha många lösningar. om man har ett parti med ca 4 st fönster 10x16 och en altandörr med bärande konstruktion, dvs fönsterkarmen utgör också väggregel.
jag skulle lyfta ut fönsterbågen och köpa en (x4) treglas, isolerglaskasett och montera i hålet. och en fönsterlist på utsidan. då behöver man inte kapa några reglar och försvaga konstruktionen,. altandörren kommer jag att kontakta ett snickeri, som bygger en dörr efter den befintliga karmen. hur svårt kan det vara?
vill man så kan man klä utsidan med plåt från en plåtslagare.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Hultfredshus har bärande altandörrar samt i vardasrummen.
Ovanför sitter ingen balk, det är en plywoodkonstruktion med skarvar lite varstans.
Pröva o såga en karm med tigersågen, det lär klämma rejält i bladet.
Men att byta en bärande altandörr är inga problem. Stämpa upp lite, in med den nya dörren och sedan kila upp så dörren tar lite last. Har gjort så hundratals gånger.
Nöp ingenting när vi sågade ur samtliga karmar..

Hoppas att mitt nya regelverk håller :O
 
Byggsmurf skrev:
ett problem kan ha många lösningar. om man har ett parti med ca 4 st fönster 10x16 och en altandörr med bärande konstruktion, dvs fönsterkarmen utgör också väggregel.
jag skulle lyfta ut fönsterbågen och köpa en (x4) treglas, isolerglaskasett och montera i hålet. och en fönsterlist på utsidan. då behöver man inte kapa några reglar och försvaga konstruktionen,. altandörren kommer jag att kontakta ett snickeri, som bygger en dörr efter den befintliga karmen. hur svårt kan det vara?
vill man så kan man klä utsidan med plåt från en plåtslagare.
Problemet jag hade var att tidigare ägare hade eftersatt underhållet på fönstren så det pissa in vatten i konstruktionen under några år, dålig syll och det mesta under fönstret va dåligt.
 
Dörrara brukar inte vara någa större problem, sitter ju iaf en regel bredvid karmen ( Gångjärnsidan).
Men du märkte att sidostyckena gick förbi karmöverstycket så du fick såga av karmen upptill.
 
Återkoppling gillar vi :)
Nu är bytet klart. Hittade beg 10x12 SP fönster i stan som illa kvickt köptes.
Målades vit för att passa med mina befintliga Elit, inte mycket som skiljer dom åt på utsendet.

Gamla fönsterna sågades med tigern, fick palla upp takstolarna lite, det nöp rätt fint när sista delarna på fönsterna sågades ned.
Det visade sig att fönstermodulen gick hela vägen ned till golvet och var typ 360*200 stor.
Blev snabbt bestämmt att byta hela vägen till golvet och regla nytt.

Uppreglat, med fönster på plats och ny panel på utsidan, med foder har kostat in på 24 mantimmar.
Har kvar spakling, tapetsering och smygar på insidan (tråkigaste biten mao :/ )

Före, ute och inne. Gamla panlen var regält trött och behövde bytas, delar av fönsterna var så mjuka att dom troligen inte gått att rädda. Troligen inte fått färg på 10-15år, iaf inte någon färg som skyddar och "oljar"
före_ute.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



före_inne.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyreglat på insidan. Nya ordentligt reglat med 95*45 och uppslaget med slägga så att reglarna tar lite vikt. Avvägt och det landade rätt nära perfekt, iaf så nära som mitt HVH 120 fixar att visa.
uppreglat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insida efter, tråkiga kvar... Funderar på vilken typ av fönsterbänk som ska dit. Lutar åt en hyvlad och målad planka på 140*360 som är målad. Annat Tips?!
insida_efter.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter bytet, allt klart på utsidan. (En runda färg till om några dagar...)
efter_ute.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.