Jag har fogat med Casco mörkgrå fog. När jag sen skulle köpa silikon så gör Casco inte silikon i mörkgrå, utan de har en ny produkt som heter Aquaseal Våtrumsfog istället. Denna ska vara bra för den är silikonfri och övermålningsbar. Den ska även vara extra mögelresistent och ha längre livslängd än silikonet. Läser man på Cascos hemsida så kan den dock vara lite svårare att få snygg, man ska vänta 10 min innan man jämnar till fogen. I affären sa de att det är bättre att vänta i 20 min för att det ska bli bra.

Ursäkta språket men vilken j*#la skit.

Eftersom både Casco och försäljare sa att den var lite "speciell" så har jag nu prövat på lite spillbitar, och det är stört omöjligt att få det snyggt. Jag har prövat att vänta från 0 till 30 min men det funkar ändå inte. Och att jämna till fogen med ett finger fuktat i såpvatten är bara att glömma. Det blir bara kladdigt och fult. Jag har fogat med silikon ett ental gånger och aldrig haft problem. Men Cascos senaste produktutveckling var det värsta jag varit med om. Överväger allvarligt att hitta silikon i ungefär rätt nyans hos annan tillverkare. Bättre en snygg fog i lite fel färg än rätt färg och att det ser ut som ett dagis hade fogat.

Är det någon annan som har använt denna produkt och kan tipsa om hur man får fogen jämn och snygg?
 
Har inte provat denna produkt men metoden som man visar på TVs alla gördethemmmabygglovargasnickarn är inget som är applicerbart i verkliga livet. Först lägger man fogen sedan tar man bort överskottet innan man kör med fingret. Det finns verktyg att köpa för ändamålet men är man någorlunda van använder man en styv tunn plastbit ex sådan röda som används på pinnar när man stakar ut för grundläggning eller vägbyggen etc.etc. Dessa brukar kallas för flugor,man böjer den så man får en ögla som man anpassar storleken på beroende hur bred fog man vill åstadkomma, sedan drar man den i ett svep hela fogen så överskottet samlas inuti denna som man torkar av och går på nästa fog.Först därefter så tar man finger metoden lite försiktig,t för att få fogen slät jämn och tät.
 
Redigerat:
Med silikon ja, men försök gör så på denna skit produkt. Blir bara kladd. Och glöm att jämna till med fingret
 
Grattis till klubben :)

Jag har monterat Fibo-trespo skivor i badrummet och det var en få godkända fogmassorna, fördelen i mitt fall var att fogmassan inte skulle synas utåt och går att torka bort med T-Röd.

Fästförmågan är imponerande och den fäster på ALLT även på plasthandskar med diskmedel på …grrr.

Efter 5 st tuber Aquaseal var vi fortfarande inte överens.
 
Hur mycket diskmedel har ni i? Och viket fabrikat?
 
Thomas Lundquist
Jag har inte haft något problem med aquaseal, annorlunda men absolut inte något skit om den håller vad den lovar. Snarare tvärtom, men då gäller det att kunna hantera produkten oxå.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag har inte haft något problem med aquaseal, annorlunda men absolut inte något skit om den håller vad den lovar. Snarare tvärtom, men då gäller det att kunna hantera produkten oxå.
Men hur ska man hantera den? T.ex att glätta med fingret efter att man dragit bort maskeringstejpen går ju inte. Även om man har vatten o diskmedel på fingret så fastnar det på fingret och kletar istället för att glättas.
 
Thomas Lundquist
Tompa01 skrev:
Men hur ska man hantera den? T.ex att glätta med fingret efter att man dragit bort maskeringstejpen går ju inte. Även om man har vatten o diskmedel på fingret så fastnar det på fingret och kletar istället för att glättas.
Jag kör oxå med med tejp först, och rikligt med "yes" i vattnet när jag drar sista svängen och det funkar utmärkt. Jag vet att den är bökigare men det går som sagt.
 
Spraya och dra av som vanligt?
 
Kanske måste vara just "Yes"..
 
Tycker också den funkar bra. Bara man har ordentligt med vatten och diskmedel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.