Och så ska man ta hål på slangen vid "lågpunkterna" då rinner ev vatten ut ur slangen
 
spik99 skrev:
Och så ska man ta hål på slangen vid "lågpunkterna" då rinner ev vatten ut ur slangen
Och in ;)
Ser ingen anledning att försöka hålla slangen torr om man nu inte drar in den i huset. Vilket man inte heller ska göra...
 
Varför ska man inte dra in slangen i huset? Med fiber har man inte så mycket val.

Dra in en slang av god kvalitet gjord för ändamålet och täta med produkter för ändamålet och/eller se till att slangens ända är långt över andra delar av slangen.
 
Nu handlade detta om ett kabelskyddsrör för starkström och inte kanalisation för opto. Om slangens ände är högpunkten så är det ok, men det är ganska sällsynt att man kan arrangera det så. Att bara täta är en falsk säkerhet och jag brukar rekommendera att man bara tar in kanalisation där det finns golvbrunn samt att andra änden av kanalisationen mynnar i en väl dränerad brunn förutom att täta med rätt produkter. Men tätningen är mest för att hålla ohyra borta.

Kan man inte arrangera det enligt ovanstående är det bättre att avsluta kabelskyddsrör utanför husgrund.

Felaktiga förläggningar med vattenskador som följd har jag sett tillräckligt många av....
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
I de nybyggda hus jag har sett kommer el, tele och kabeltv in i huset i rör. De verkar inte direkt vara tätade alls, bara uppdragna genom plattan.

Den svaga punkten borde vara tätning mellan husgrund och rör (eller kabel om man inte har rör). Att täta mellan en kabel och ett rör borde vara relativt enkelt.
 
petersv skrev:
I de nybyggda hus jag har sett kommer el, tele och kabeltv in i huset i rör. De verkar inte direkt vara tätade alls, bara uppdragna genom plattan.

Den svaga punkten borde vara tätning mellan husgrund och rör (eller kabel om man inte har rör). Att täta mellan en kabel och ett rör borde vara relativt enkelt.
Ja, i en platta är ju normalt högsta punkten och då funkar det ju bra. Brunnarna ligger i gatan betydligt längre ner men situationen blir en annan om det är hus med källare.

Tätning mellan hus och rör/kabel görs lättast med fogskum och rikligt med kallasfalt eller underredsmassa för bilen utanpå det. Alternativt om hålet är betydligt större än slang/kabel så en par skyfflar betong.

Att täta mellan en kabel och ett rör är inte så lätt alla gånger heller om man inte ska fylla röret med fogskum. Men då har man ändå ingen chans att byta ut kabeln senare.... :)

I optofibersammanhang använder man en speciell koppling som skjuts in i röret och sedan skruvas åt så den pressar utåt inuti slangen och klämmer kabeln. Då blir det oftast tätt. Dock har jag varit med om när en kopplingsbox i en brunn i gatan blivit vattenfylld och detta letade sig in i optokabeln och rann inuti kabeln ut i patchpanelen och fick den dyyyyra Rutger Cisco att somna in..... :(
 
En plattas överkant ligger väl automatiskt över högsta vattenpunkt om inte slangarna går i en sluttning där huset ligger nedanför andra delar av slangarna?


Det var alltså risken för vatten som kommer in i hus som jag tänker på. Jag skulle nog gjort som mexitegel föreslår, att avsluta markslangen strax utanför huset och bara låta själva kabeln gå genom väggen, om jag absolut vore tvungen att gå in under mark.

För hempulande så är det nog säkrast att ha genomföringen ovan mark, även om det inte blir lika snyggt.
 
Att täta en kabel per rör med tejp och folie funkar nog, men två kablar i samma rör? Hur gör man det bäst?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.