Hej
Jag flyttar in i august och undrar om det är försent för mig att så gräs då?Är det bättre att vänta till nästa år då?
 
Inte alls för sent. Snarare bra då daggen kommer å det är fuktigt i luften. Allt handlar bara om hur mycket man får vattna å kanske ev. täcka med väv om det blir riktigt varm å soligt. Gräs växer ju över +7 grader så det är mycket kvar på växtsesången.
 
Ja, det är bara köra på.
 
Tack, jag har en fråga till. Innan man sår gräs måste man göra underarbete och då behöver man en jordfräs.Dem var inte billiga och jag undrar om man kan hyra det någonstans eller går det att göra det på ett annat sätt?
 
Alla hyresfirmor som hyr ut verktyg bör ha det. Men du behöver inte fräsa om du har matjord överst. Kanske om du har mycket ogräs som hunnit etablera sig.
 
Mikael_L
Jag sådde en plätt i oktober/nov typ.
Jag trodde det skulle bli pannkaka, då det knappt kom upp något innan den riktiga vintern kom.
Men sen till våren så växte det upp så det knakade. :)

Jag kan inte tänka mig att aug-sept är något problem alls. Bara om det blir torrt och varmt, vilket augusti kan bjuda på. Så sept är kanske en ännu säkrare månad.
 
Hösten är väl bästa tiden för anläggning av gräsmatta. Här kan du få mycket tips http://www.olleberg.nu
 
Tackar för länken
 
Allt vad heter sådd av gräsmatta SKALL göras på hösten av den enkla anledningen att då gror alla fröogräs som sedan dör under vintern och kvar blir bara en underbar gräsmatta.
 
Vet inte om det är överdrivet men en mycket erfaren anläggare sa att "man kan så i alla månader med r i sig" :)
Vänta till september - tidigast. Själv sådde jag i november och har samma erfarenhet som evertb ovan. Tyvärr har jag väl inte skött den enligt olleberg.nu men ska försöka rätta till det framöver.
 
Kjell_G skrev:
Vet inte om det är överdrivet men en mycket erfaren anläggare sa att "man kan så i alla månader med r i sig" :)
Vänta till september - tidigast. Själv sådde jag i november och har samma erfarenhet som evertb ovan. Tyvärr har jag väl inte skött den enligt olleberg.nu men ska försöka rätta till det framöver.
Nä... Nu blandar du ihop det R månader är när du kan käka musslor. ;)

Gräs kan man så närsom men det är mindre jobb om man gör det på hösten
 
Du kan ha rätt där, citerade bara anläggarn, men då finns det inga R-månader alls - inte för mig iaf :D
 
Jag är anläggare, även om jag kanske är mindre erfaren än den tidigare nämnde. Jag sår inte gräs med tanke på årstid, utan snarare med tanke på när en beställning kommer in eller var i tidsplanen man är på ett projekt. Jag har fått gräs att överleva sådd i en mild novembervecka. Jag har aldrig ägnat minsta tanke åt årstid vid grässådd och heller inte behövt göra om någon gräsmatta.

Det är inte så petigt:

Så, kratta och be för regn.

Ni kan ju gissa om jag ställer mig och vattnar efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.