Hej hej,

Är en spritt språngande amatör, men har tänkt att lägga laminatgolv och har tittat lite på Ikeas laminat. Någon som har erfarenhet av deras golv?

Undrar också vad det är för skillnad kvalitetsmässigt på 6, 7 el. 8 mm laminat. Jag ska ha det i sovrummet och i hallen på ovanvåningen...dvs inte särskilt mycket slitage ytor. Kan det vara ok med 7 mm då?
 
Kära forum, ni vet ju. Sprid era kunskaper. :)
 
Tja!

Jag är själv i "golvläggarsvängen" är definitivt inget proffs, men har fixat en del själv.
Jag tycker så pass tunna laminatgolv sviktar och känns väldigt billigt.
Om det inte är ekonomiskt omöjligt hade jag köpt ett på iaf 14...
 
Mikael_L
1 eller 2 mm mindre i takhöjd ... :p

Nä, jag vet inte egentligen. Svikten som lillamatilda skrev om kan kanske vara en sak.
Men jag har lagt märke till att tjockleken verkar i stort sett följa både pris och slitageklass, så något påverkas kanske ...

Jag känner att jag också gärna vill bli upplyst.
 
Tänk på att laminat blir väldigt mkt kallare än "riktiga" trägolv. Egna erfarenheter säger att vissa laminat är slitstarka (extremt) men bryter du ytan eller lacken så du får fram formplasten ser det fördjävligt ut (brukar vara massa konstiga färger, grön, blå, rosa osv) kylan gör flickvänner ledsna och dom är hårdare så ljud ekar mer.

Efter egna renoveringen har jag hunnit lära mig att köra parkett där det är möjligt och laminat om man ska ha färg/mönster som annars kostar multum (vårat fall askvitt trägolv där träets struktur fortfarande syntes, blev laminat)

När vi jämnförde priser på golv mellan parkett och laminat så ser man att man kan få dom vanligaste varianterna till nästan samma priser. Typ ek i alla dess former och mönster, mörkare trägolv tex.
Alltid trott att laminat varit dyrare men det verkar inte så längre.

Egentligt svar på din fråga är, ingen aning hur Ikeas golv är :p
 
Laminat i ett sovrum blir inte så jättemysigt, det passar bäst i en hall eller så.
 
Jag har lagt Ikeas laminat i en lägenhet på 100 kvm, varav c:a 60 fick laminat. Vardagsrum och våtrum fick behålla parkett respektive klinker. Tyvärr så har jag inget långtidstest, då jag sålde lägenheten efter tre år. Slitagemässigt behöver du inte oroa dig. Vi hade det i "stortrafikerad" hall med ytterdörr, så grus och annat nötte efter bästa förmåga utan att vi blev besvikna.

De negativa med Ikeagolven är...
...att de kan "bitas" lite i skarvarna om man går barfota
...att det kan lossna flisor från slitageytan vid montering (kan ha berott på undertecknads klantighet)
...att det kan bli en liten nivåskillnad i vissa skarvar (även detta kan ha berott på klåparen till hantverkare)

Positivt...
...förhållandevis billiga (aluminiumlisterna som vi satte vid trösklarna kostade mer än golven)
...dom höll åtminstone i fyra år (lägenheten såldes ett år senare och då låg de kvar)
 
Ikeas laminat är bra, vi har dem på ett par ställen i huset och är nöjda. Något problem med lossnade flisor som Olsin skriver om har vi dock inte. Laminat är överlag väldigt slitstarka. Ett av golven i barnens rum är nu över 10 år (inte ikea golv men samma prisnivå) och det håller än...
 
Om man tittar på deras jämförelse mellan dom olika golven så tycker iaf jag att det för en vanlig bostad räcker med att lägga sig i mellansegmentet. 10års garanti kan inte vara helt taget ur luften bla.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/workspaces/14699/compare/

Har tidigare lagt deras golv med bra resultat men nu har dom ju et mycket större sortiment än tidigare så jag kan inte bedöma dagsläget.
 
Mikael_L
Stefan N skrev:
Laminat i ett sovrum blir inte så jättemysigt, det passar bäst i en hall eller så.
Nä, det är mysigare med flickvännen där. :cool:
 
  • Gilla
Anders På Skogen och 1 till
  • Laddar…
Min syn och nej, jag har inte provat alla fabrikat...

7 mm golv har fördelen att man oftast inte behöver kapa dörrblad vilket det är stor risk för med 14 mm golv.

Billiga laminatgolv, tycker jag, har en tendens till att det lätt går flisor vid ändskarvar och även att de skarvarna reser sig lättare om där kommer fukt. Laminatgolv av högre kvalitet verkar ha bättre ändskarvar.
Drar man med en nagel över ändskarvarna så känner man skillnaden.

14 mm's golv är oftast trägolv, min favorit där är Junkers men Byggmax's ek-golv har faktiskt imponerat på mig.

En sak som är mycket viktig är att man skall köpa hem minst 10% extra och gärna 20% för lågprisalternativen. Se till att alla paket kommer från samma batch. Sen måste förpackningarna ligga oöppnade några dagar, gärna en vecka, i det utrymmet som golvet skall läggas i så det anpassar sig.

/Kent
 
  • Gilla
Billy Bertil
  • Laddar…
Vi har Ikeas laminatgolv i ungefär 60% av huset. Samma golv överallt, tror det heter Tundra, typ 99 kr/m2-golv. Gamla ägaren hade nog snöat in på det och det kanske såg kul ut och var fräscht och så till en början, men jag är inte stormförtjust. Det ser "dammigt" ut, trots hur mycket dammsugande och svabbande som helst, antagligen är det en 3D-effekt som vill uppnås i mönstringen, men jag gillar det inte alls. Det har glidit isär på många ställen, har blivit kantstött på andra. Man vet ju inte hur mycket det har att göra med dom som la golvets kunskaper inom golvläggeriverksamhet (även om man kan gissa sig till kunskapsnivån på vissa ställen :)) eller om det är bara generellt ett dåligt golv.

Jag har inget emot laminatgolv som sådana, men de flesta riktigt billiga laminatgolv jag har sett tycker jag just ser lite "döda" ut.

Bildexempel:

Ikea-laninatet, bilden ger inte riktigt rättvisa till min poäng, men ni fattar nog vad jag menar.

ImageUploadedByTapatalk1340958786.873546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Björklaminat, även detta från Ikea efter 6 år i kök:

ImageUploadedByTapatalk1340959337.675509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1340959419.612311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har golvet släppt i några kortsidor, hörnen har rest sig och slitits sönder, det har blivit glipor på långsidorna och hela golvet är rätt slitet efter många duster med glasburkar, stekpannor och annat som gått i golvet. Det har alltså alltid sett ut såhär sen vi flyttade in, men ja, köket är några år bort från renovering så vi får leva med det :)


Laminatgolv från byggmax, lite dyrare.
ImageUploadedByTapatalk1340958884.805148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ju säkert hemmablind så det sjunger om det, men jag tycker att laminatgolv som inte försöker se ut som ett genuint trägolv är coola, medan 79 kr/m2 golv som ska se ut som björk inte alls lyckas speciellt bra.

Mina två öre i alla fall.
 
Bild två och tre är absolut inte acceptabelt. Det går inte att knacka ihop det lite för att dölja de värsta bristerna?
 
Jodå, problemet är att kylen står precis där och jag har hundrafemtiotre andra projekt som slukar tid nu :)
 
Det är inte så att skarvarna ligger för nära varandra? det finns ju något minimimått där och på bilden ser det ut att kanske vara 20cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.