Problemet:
Snön på taket tinar bort på en liten fläck, ca 2kvm. Mest kring nocken men också en remsa ner på båda sidor.
Resultatet blir isklumpar vid takfoten och vid mildväder börjar vattnet leta sig genom plåten och in i sovrummet

Åtgärder
Har provat att lägga mer isolering på vinden under det avtinade området => ingen skillnad :(
Ökat ventilationen av vinden => Ingen skillnad :(

Byggnaden
Huset är från tidigt 1900-tal och ombyygt + utbyggt i omgångar.
Den gamla delen har sågspånsisolering i väggar och även på vinden som även är kompletterad med gullfiber (inte tillräckligt).
Den utbyggda delen har enbart modern isolering.

Det avtinade området på taket ligger precis i skarven mellan ny och gammal byggnad, dvs rakt ovanför en f.d. yttervägg. Vinden är gemensam för ny och gammal byggnad.
I den gamla ytterväggen finns en rejäl luftspalt som man kan kika ner i från vinden.
Den nya byggnaden har fuktspärr i taket
Den gamla byggnaden saknar fuktspärr i taket
Gissar att roten till problemet finns någonstans i avsaknaden av fuktspärr alt luftspalten i gamla väggen.

Den stora frågan är alltså:
Vad kan man göra åt detta problem ?
Hur hittar man den egentliga orsaken ?
 
Det du beskriver med isklumpar är ett vanligt problem. Man kan lägga värmekablar för att slippa det där. Bättre är givetvis att gå till botten med problemet och det är nog så som du tror att avsaknaden av fuktspärr (som i det här avseendet är en konvektionsspärr) ställer till det.

Att inte mer isolering hjälpte gör mig något förbryllad med jag vet ju inte hur du gjorde.
 
Den extra isoleringen gjordes enbart under det område där snön tinar bort.
Hade en bunt isolering liggande som jag la ut på vinden så det blev väl 20-30cm extra isolering. Gjorde detta mest för att prova något men det blev ingen skillnad.

Under senste vintern har jag haft möjlighet att kolla temperaturen på vinden, precis under nocken. Helt klart är det för varmt däruppe så det finns absolut ett behov av extra isolering, men frågan är om det är så lyckat ?
 
Du har ju nu en slags kombination av varm och kallvind vilket kanske inte är så bra. Jag tror att steg 1 är att skilja på utrymmena där uppe genom att sätta en vägg med fuktspärr och en ordentlig lucka mellan den nya och gamla delen.
 
Det kanske kan vara en lösning.
Men det är nog inte helt lätt att genomföra i praktiken. Vet inte riktigt hur man ska lyckas komma åt att göra något längst ut mot takfoten.

Funderar också om det verkligen är kombinationen varm/kall vind som gör fenomenet att snön tinar på ett begränsat område?
Borde inte problemet bli mer spritt isåfall ?
 
Hittade en bild som visar problemet på taket.
Området närmast snörasskyddet är avskottat medan nocken är orörd och ändå snöfri.
Den snöfria "randen" är alltså avtinad trots snöfallet...
Helt klart går det ut mycket värme

Vattenskada tak 027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rotat fram fuktspärren bland gullfiber och råttskit..
Synd att jag inte passade på att fota över själva skarven när jag ändå var i farten :(

Vattenskada tak 008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinden, nya delen. Råspontat undertak.
Höjden är knappt sitthöjd
Vattenskada tak 021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinden gamla delen, fotat 180° från förra bilden
Undertaket är nån sorts glespanel
Vattenskada tak 020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att det blir en så begränsad yta som blir varm kan ha att göra med konvektion i luftspalten i den gamla ytterväggen. Luften där värms upp och får tillräcklig rörelseenergi för att stiga rakt upp i taket.

Det där går ju att lösa genom att isolera mer och se till så att luftströmmarna stoppas MEN den värme du nu fått upp på vinden kan ha sett till att du inte fått kondens (förutsatt att det är "torr" luft som kommit upp genom luftspalten).

Om du nu isolerar bort den där värmen är det risk att du får nya problem då det blir kallare där uppe. För övrigt ser det ut som om du redan har påväxt på glespanelen. Plåttak är elaka mot klimatet. De blir väldigt varma på dagen och jättekalla stjärnklara nätter.

Om jag hade varit du så hade jag skiljt de båda vindarna åt - de bygger på helt olika principer. Därefter hade jag isolerat bort värmeproblemet - men det förutsätter alltså att det inte kommer upp fuktig inomhusluft.

Det gäller att vara noga med sin vind.
 
Locke skrev:
Att det blir en så begränsad yta som blir varm kan ha att göra med konvektion i luftspalten i den gamla ytterväggen. Luften där värms upp och får tillräcklig rörelseenergi för att stiga rakt upp i taket.

Det där går ju att lösa genom att isolera mer och se till så att luftströmmarna stoppas MEN den värme du nu fått upp på vinden kan ha sett till att du inte fått kondens (förutsatt att det är "torr" luft som kommit upp genom luftspalten).
Tack för inputs!
Jag är själv inne på samma sak, dvs att det är luftspalten i den gamla ytterväggen som är boven.
Måste nog undersöka den väggen lite mer och även försöka få koll på hur det är med fuktspärrar i väggarna.

Har varit upp vid några tillfällen när det varit lite kondens på insidan plåten och när det är riktigt kallt blir det även rimfrost på undersidan.
Nu sitter en trådlös temp och fuktmätare under nocken så jag har lite koll utan att krypa upp :)



Locke skrev:
Om du nu isolerar bort den där värmen är det risk att du får nya problem då det blir kallare där uppe. För övrigt ser det ut som om du redan har påväxt på glespanelen. Plåttak är elaka mot klimatet. De blir väldigt varma på dagen och jättekalla stjärnklara nätter.
Är också lite rädd för ev nya problem men inbillar mig samtidigt att problematiken är iolerad (vitsigt värre :) ) till området där snön tinar.
Huset är byggt som ett "T" och bilderna och problemen finns bara i "benet". Resten av taket har inte alls samma problem med att det tinar och där har vinden tunnare isolering.

Ska dubbelkolla påväxten som ser ut att finnas på bilderna. Jag tror inte det är påväxt utan snarare så att man använt gammalt formvirke eller liknande som har spår av betong....


Locke skrev:
Om jag hade varit du så hade jag skiljt de båda vindarna åt - de bygger på helt olika principer. Därefter hade jag isolerat bort värmeproblemet - men det förutsätter alltså att det inte kommer upp fuktig inomhusluft.
Enkelt i teorin, men tveksamt om det går rent praktiskt.
Längst ut mot takfoten kommer man inte åt från vinden... så det måste isåfall bli utifrån, dvs plåt och undertak måste bort..
Sen finns det också osäkerheter kring fuktspärrar i väggarna som man såklart också måste ta hänsyn till.
 
Ja, gammalt formvirke kan man lura sig på.
 
Då har jag rotat mig djupare in i problemet med fuktspärr i den tillbyggda delen.
Den tillbyggda delen har fuktspärr mot ytterväggar och i taket (mot vinden)
Det finns en fuktspärr i innerväggen som är skarv mellan nytt och gammalt, men fuktspärren i innerväggen sitter inte ihop med fuktspärren i taket

Fuktig luft från den nybyggda delen kan alltså "leta sig runt" fuktspärren i taket och upp på vinden :mad:

Frågan är då hur man åtgärdar detta bästa/enklast sätt ?

Alt 1
Förbinda fuktspärren i taken med fuktspärren i mellanväggen.
Problemet med detta är att man knappast kommer åt längst ut mot takfoten och pga div reglar är det omöjligt att få 100% tätt.

Alt 2
Montera fuktspärr i utbyggnaden så det blir tätt mot taket.
Nackdelen är då att det blir 2st fuktspärrar i mellanväggen
 
Redigerat:
fuktspärr1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_________________________________________________

fuktspärr2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den delen som är avsedd att vara kall ("nya delen") skall vara kall och torr - det innebär obruten fuktspärr kring hela volymen och ordentligt med isolering.

Den delen som är avsedd att vara varm ("gamla delen") skall vara varm och kan tåla fukt i viss omfattning. Det innebär den isolering som huset är konstruerat för - troligen avsevärt mindre än dagens byggnorm föreskriver.

Först när du är helt säker på att fuktig luft inte letar sig upp genom det gamla bjälklaget kan du börja isolera (sänka temperaturen) där uppe.

Löser du enbart värmeproblemet nu så står du med fuktproblem om ett år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.