Jag köpte en Electroluxdammsugare 2009-12-25 på Siba, den har varit inne på reparation två gånger, en gång inom garantitiden, den andra gången efter garantitiden, då hävdade jag reklammationsrätt och fick det åtgärdat. Båda gånger är det kretskortet som brunnit/lagt av.

Igår hände det igen, har jag någon rätt att häva köpet efter tre haverier? Vet att det finns folk med kunskap om detta på Byggahus, så jag ber om tips och råd så att jag har lite på benen imorgon när jag tågar in på Siba för att övertyga en 20-åring att jag fått nog.
 
Du har alltid rätt att häva ett köp vid reklamation.
 
Inte vid första reklamationen väl, vilken lag har jag att luta mig emot?
 
Återförsäljaren har väl rätt att reparera produkten tre gånger för samma fel innan det är tal om hävning av köpet?

Sen kan man ju alltid tycka att ett företag kan bjuda på lite goodwill i det här fallet..
 
RealElwood skrev:
Inte vid första reklamationen väl, vilken lag har jag att luta mig emot?
Efter 2 reparationsförsök enligt KkL om minnet är med mig
 
Ah, Kan stämma. Tror dock andra regler gäller vid distanshandel.
 
Distanshandel, menar du då internetköpt? Detta var i fysisk butik.
 
Vad jag förstår gäller 2 dagar även Internethandel
 
Man har 14 dagars ångerrätt vid distanshandel, men det kan ju inte appliceras på det här...
 
Den där 2 gånger reparationsregeln är väl inte lag så att säga samt nog framförallt applicerbar om det fortfarande är fel på manicken när den återkommer från Verkstan.

Det hade ju varit intressant om man kunnat applicera regeln på en 2,5 år gammal bil :)
 
Tror det finns en klausul, men om samma fel uppstår gång på gång med en produkt är det ju skapligt enkelt att via reklamationsrätten hävda att det är ett produktionsfel...

Kan väl inte vara så att kretskorten ses som en slitageprodukt?
 
whork skrev:
Tror det finns en klausul, men om samma fel uppstår gång på gång med en produkt är det ju skapligt enkelt att via reklamationsrätten hävda att det är ett produktionsfel...

Kan väl inte vara så att kretskorten ses som en slitageprodukt?
2 gånger reparationsregel är i varje fall praxis,När det gäller en vara som inte är 3 år går det att reklamera,allt enligt KKL
 
M
Nimajneb skrev:
Den där 2 gånger reparationsregeln är väl inte lag så att säga samt nog framförallt applicerbar om det fortfarande är fel på manicken när den återkommer från Verkstan.

Det hade ju varit intressant om man kunnat applicera regeln på en 2,5 år gammal bil :)
Just 2 ggr står inte i lagen, utan där står

"Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen."

Sen är praxis att efter att ha lagat 2 ggr med samma fel så anses det som väsentlig olägenhet för köparen.

Och jo det fungerar utmärkt även på bilar. Du får häva köpet under vissa förutsättningar, men du får ju inte alla pengar tillbaka. Man räknar bort den nytta du ha haft av bilen.

Samma sak för TS. Häver han köpet så kommer han inte få alla pengarna tillbaka (om de nu inte gör det av goodwill).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.