Vi ska installera kabel i en lokal, 3 fas. Från elskåpet är det ca 60 meter till där vi ska ha en kopplingslåda med säkringar o uttag, sen upp till 15m med kablar därifrån. Som mest kommer det dras kanske runt 50 kVA. vad jag fattat det som så är det många andra faktorer som avgör här men... vad tror ni blir lagom till kabel? hur många ampere blir det? (glömt hur man räknade på 3fas...)

och var kan man få tag på sådan? jag har svårt för att hitta någon hemsida med priser. det är nämligen det jag är mest intresserad av.
 
Enklast räknar du ut strömmen som 3 st 230V linor vilket ger (50 000W/3)/ 230V = 73A.

En lite svårare formel räknar med 400V fasspänning, då skall man dela med roten ur 3. Men det ger samma resultat.

Jag vet inte vilken dimension som kan vara aktuell. Men med en sådan ström och såpass lång kabel misstänker jag att vanliga tumregelsberäkningar är ute ur bilden. Utan troligen måste den dimensioneras noga med hänsyn till förimpedansen (elverkets matningsförmåga).

På ex. elbutik.se kan du se priser på kabel upp till 16kvmm. Jag tror inte att den dimensionen räcker i ditt fall.
 
Jag misstänker att du kan få bättre svar från de kunniga här om du skriver lite mer.

Ligger lokalen i stadsmiljö eller ute på landet (förimpedansen är oftast bättre i staden)?

Hur ser det ut efter din central, skall det delas upp på många vanliga 230V 10A uttag, eller har du prylar med stor förbrukning inkopplade?
 
ja det är inne i stan. föredetta stor fabrik är det. det är mestadels 3fas enheter som ska kopplas in som ligger på mellan 5 och 12 kVA.

hur många ampere skulle man kunna dra igenom en 16kvmm ledning över de avstånden?
 
Tycker inte att detta låter som ett lämpligt "hemmapulprojekt". Ring en elektriker så fixar han dina elmatningar.

Ju större effekter desto större blir konsekvenserna vid fel! Dessutom är detta ett behörighetskrävande arbete.
 
Förläggningssätt mm påverkar hur mycket du kan belasta en given kabel. Vid de här dimensionerna blir det en hel del pengar att spara på att dimensionera rätt i stället för att överdimensionera. Det kanske är lönt att gå över till aluminiumkabel. Det är billigare, men kräver lite speciell utrustning i ändarna.

Ofta är det stora rabatter för elfirmor på kabel, så det blir mycket billigare att handla via dem. Åtminstonde var det så förr.

Ring en elfirma. Det blir nog billigare än at arbeta själv gratis...
 
petersv skrev:
Vid de här dimensionerna blir det en hel del pengar att spara på att dimensionera rätt i stället för att överdimensionera.
Man kan även spara en het del på att dimensionera rätt i stället för att underdimensionera! Vid större effekter så kan en hel del försvinna i förluster i kabeln om man väljer för klen area.

Någon av kabeltillverkarna har ett online-program där man kan räkna ut när det lönar sig att gå upp i area. Nu vill ju dom sälja så grova kabla som möjligt så man ska kanske vara lite vaksam över vad de säger och inte svälja allt med hull och hår. Men lite sanning kan det säkert ligga bakom.
 
TS skriver att han mest är intresserad av priset just nu. Jag tolkar det som att han ställt frågan som en del i budgetarbetet för projektet.

Jag vill också påpeka att detta är absolut inte ett vettigt projekt för hempul. Både den faktiska dimensioneringen av kabeln och det praktiska arbetet med att koppla för de här strömmarna kräver en del yrkeskunnande (jag är inte elektriker, så jag säger inte så för att stödja "elektrikerskrået"). Även skaderisken för den som utför det här är lite annan än vid enklare kopplingar (ljusbågar är inte att leka med).
 
De lite större elfirmorna verkar ha några personer som specialicerar sig på att räkna på just sådant här.

Priset för kabel verkar bero mycket på rabattsatsen som elfirman har förhandlat fram för kabel. Det enklaste verkar vara att begära in offert från ett par firmor.
 
Programmet som länkas i en av forumets klistrade trådar kan kanske åtminstone ge viss vägledning (även om dessa storlekar kanske - eller kanske inte - har tagits i åtanke). Själva formlerna för att räkna på utlösningsvillkor, spänningsfall o.s.v. är ju desamma oavsett om det är ett 10A-uttag i ett hem eller en 100A-matning i en industri.
 
ja jag ska ju inte installera det själv utan jag vill bara ha koll på kostnaden och ungefär hur mycket effekt jag kommer kunna dra sen.
 
Du behöver i storleksordningen 16-25 mm² koppar eller 25-35 mm² aluminium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.