Undrar om det finns någon fiffig övervakningsapparat för några huindringar som kan övervaka min avloppspump? Vill veta hur många driftstimmar den går, ung. hur mycket effekt den drar och bonus är antalet start/stopp samt larmnivåer. Är det styreletronik från ABB, eller finns det bulligare på Kjell&Co?

HIttade den här. Lovande.
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...nergimatare-p67058#ProductDetailedInformation
 
Just effekten på motorn kan vara intressant att övervaka. Går den upp, dags för underhåll?
 
Oftast brukar underhållsintervallet på just avloppspumpar vara starkt kopplat till antal drifttimmar. Utifrån egen erfarenhet är det pumpen mekaniska delar som slits mest och behöver bytas. Skärblad och packboxar.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Den riktiga budgetlösningen är att koppla ett vägguttag paralellt med själva motorn, som alltså styrs av det som styr motorn. I det uttaget kopplar man in en mekanisk veckotimer, utan att ansluta något i utgången på timern. Enda nackdelen är att man måste läsa av tillräckligt ofta, det finns ingen indikering för att den "snurrat runt". (Jämför t.ex. bilar vars km-räknare bara går till 99 999km, man vet inte om en sån bil gått 150 000km eller 350 000km).


Om du är händig med programmering av mikrokontrollers så kan du köpa en begagnad elmätare utan fjärravläsning men med "S0-utgång" (och/eller blinkande lysdiod) som ger en puls per en viss mängd elenergi. Då är det "bara" att behandla pulserna på ett bra sätt, t.ex. kommer pulserna att dyka upp under tiden pumpen kör (även om du inte kommer hitta exakt start-stopp-tid, så där får man väl lägga på en schablontid motsvarande knappt den tid man har mellan två pulser då pumpen kör) så där kan du räkna drifttid, och så kan du räkna hur ofta pulserna kommer när pumpen väl kör och på så sätt upptäcka om den drar för lite (stopp inflöde) eller för mycket (stopp utflöde och/eller sliten mekanik).


OBS, jag har inte en aning om hur mycket effekt en sånhär pump drar. Den kanske drar så lite att en pulsutgång på en elmätare ger så få pulser att min idé blir oanvändbar.


Mätaren från kjell.com verkar "bara" kunna mäta förbrukad energi men inte drifttid. Kombinera med min ful-idé med mekanisk veckotimer, så kan du dela förbrukad energi med antal drifttimmar och få snitteffekten. Då kan du dessutom nog rätt lätt avgöra om veckotimern "snurrat runt" genom att se vilken snitteffekt du får, om den blir galet låg så lägg på "ett varv" (=168 timmar) och räkna om. :)
 
Den drar 1,1 kW. Flygt DXGM 25-11
 
Aha, S0-utgången på en elmätare ger nog pulser för sällan. Jag tror att det är en puls per kWh, alltså kommer det ges en puls ungefär var 55:e minut med 1,1kW last.
 
yxis skrev:
Aha, S0-utgången på en elmätare ger nog pulser för sällan. Jag tror att det är en puls per kWh, alltså kommer det ges en puls ungefär var 55:e minut med 1,1kW last.
Det brukar vara 1000 pulser/kWh
Finns de med 10000 pulser/kWh också, men de brukar vara med IR diod.

Sent from my LT26i using Byggahus
 
Aha, men då är det ju lugnt, då blir det ju rejält många pulser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.