Har nog en likadan Jula blandare hemma och vill minnas att mer än 4 säckar och 4 skyfflar grus är det inte att tala om. Dessutom skall du orka tippa den rackaren med gott resultat.
(Fyllde en mur med betong och armering för att agera som stödmur med jordtryck)

6 kvm med 10cm platta blir ju enkelt 600 liter.
Nu tror jag att 100 liter i den tombolan är i överkant - En säck är cirka 12 liter vilket innebär 50 säckar betong så räkna med i vart fall ~15 körningar i tombolan.

Med 12 liter per säck så skulle den svälja 8 om den klarar 100 liter och det tror jag är en omöjlighet.
8 säckar på 25kg vardera blir dessutom 200 kilo betong + vatten. Tippa det blir nog spännande...

(Dessutom tycker inte jag att den blandar bra i uppfällt läge utan det funkar bäst i viss lutning, mao mindre volym i blandaren)
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
mats_o skrev:
var tvungen att kolla vad det var jag hadde.

en 130 liters var det och i den är det max 60 liter om man ska få bra omrörning
Tack då bör jag kunna köra minst 80 liter på min som är 165L.
MVH
 
Tack till er alla,
Jag kommer så småningsom gräva ur hela källare tänkte börja med den lilla rummet som är 6kvm och se hur det funkar därför köpte jag en betong blandare med 2 års granti händer något i den då skulle jag få en ny istället.
Jag kollade med skanska om vad skulle en betong bil kosta då fick jag höra att jag måste hyra en betong bump som skulle kosta rätt mycket samt vi har massa möblar och grejer i källare så på så sätt är en betong blandar är en bra alternativ.
MVH
 
  • Gilla
Gåsbacken
  • Laddar…
Min julablandare klarar bara en halv säck cement åt gången, vilket är lite. Annars blandar den inte bra. Skulle nog inte ge mig på ett större jobb som att gjuta ett golv med egen blandare annat än i nödfall. Betongbil sparar mycket jobb och ger förmodligen ett jämnare och bättre resultat.
OK, 6 kvm är inte något större jobb så då är det nog inte lönt med bil.
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Nu vill gärna ha lite erfarenhet om Gjutning teknik jag har gjotet innan tre gångar ( 6,2 och sista var det 10kvm) men fick inget vidare finish på betongen.Har kollat lite och fick se denna verktyg. http://www.blocket.se/dalarna/Betongsloda__sloda__handsloda_25967809.htm


Hur görde ni för att få så bra resultat som möjligt? på betongen kommer ingen matta eller kakel det är parkett golv som ska på den sen.MVH
 
Redigerat:
Få det hyffsat jämt sen flytspacklar du.
 
Stefan N skrev:
Få det hyffsat jämt sen flytspacklar du.
Vill jätte gärna undvika flyttspackel spara tid och pengar istället lägga mer tid vid gjutningstillfällig men Hur får man en Okej ( inte perfekt) men acceptabelt jämn betongplatta? det är det som intressant och veta?.
MVH
 
Redigerat:
600 liter med en tombola är inte svårt men inte heller så roligt....;)......se till att var minst 2 st så att man alltid har någon som blandar....
Lycka till och glöm inte att ta kort hela tiden....:D
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Tack tips angående bra finish?
 
Du "stålar" för hand....säkert någon grovis med här som kan förklara :)
 
  • Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Har precis gjutit en finsats på en del av mitt garagegolv som ska bli förråd. Körde med en Jula blandare och det blev tre säckar finbetong i blandaren per sats. mer ryms inte om man ska få bra blandning på det. Gjorde åt 30 säckar på ca 9kvm. Tog två timmar ej medräknat tiden för att lägga dragbanor. Så att gjuta på mindre ytor är ju inget större problem, (har gjort det flera gånger innan). Jag tror alla klarar av det som inte har tummen mitt i handen. Viktigt att ha bra dragbanor med mycket stöd under och att dra av ytan flera gånger tills det inte blir något framför plankan. Sedan en större murslev för att rätta kanter, hålla en lagom mängd framför plankan så det inte blir för tungjobbat och lite allmänt kladdande/putsande. För att det ska bli lite fart på gjutningen så gjorde jag så att jag fyllde blandaren med tre säckar, startade blandaren. På med så mycket vatten att det blandar sig bra, låt blandaren gå medans du tar skottkärran med betongen du precis tippat och kör den till gjutstället och lägg ut och dra av så långt den räcker. Tillbaka till blandaren, justera vattenmängden på den satsen som går i blandaren låt den blanda in ev, nytt vatten. Tippa i skottkärran. I med tre nya säckar, på med lagom vatten, ta skottkärran o.s.v Så löper det på och det blir inga väntetider alls och gjutningen är fixad fortare än man anar. Det underlättar om man är två men jag körde själv.
 
  • Gilla
Kalinikus och 1 till
  • Laddar…
Hej REMS och tack för en jätte bra svar.
min tombola är 165 hur stor är din? i mitt fall så jag kommer att gjuta 10cm tjock platta, detta innebär att ganska jätte många säcker en pall och lite till hjälp kommer jag ha annars blir det lite jobbigt tycker jag.
mvh
 
Mätte lite och det verkar vara 130 liters varianten jag använde. Du kanske kan få i 4 säckar då kanske? Det är ju lätt att bli frestad och ha i för mycket vatten för att få ett smidigare bruk men då blir det inget bra bruk. Man ska använda så lite vatten som möjligt inom rimliga gränser. Man måste ju ändå kunna hantera bruket och kunna dra ut det med brädan. En säck av Finjas betong Fin/Grov ger 13 liter färdig betong och ska blandas med ca 3 liter vatten.
 
10 cm platta låter lite onödigt tjock. Var med och gjöt golvet i en maskinhall och där var det 8 cm tjockt golv. Och där kör dom in maskiner på tiotals ton. Så en platta på 6-8 cm borde räcka utan några problem alls. Så 6 cm tjocklek ger 60 liter per kvm och 360 liter totalt. Dvs med 13 liter per säck runt 30 säckar med lite marginal.
 
parkway skrev:
10 cm platta låter lite onödigt tjock. Var med och gjöt golvet i en maskinhall och där var det 8 cm tjockt golv. Och där kör dom in maskiner på tiotals ton. Så en platta på 6-8 cm borde räcka utan några problem alls. Så 6 cm tjocklek ger 60 liter per kvm och 360 liter totalt. Dvs med 13 liter per säck runt 30 säckar med lite marginal.
Dagens plattan är bara 6 dessutom oarmärad men varför valde jag siffran 10 detta för att jag har läst i många tråder här i byggahuset.s att det är rekommonderat 10cm.
MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.