Vi har nyss köpt ett hus som tidigare använts som fritidshus. Vi skall dock bo där permanent.

Under hela huset är det källare, och i källaren sitter det 2st golvbrunnar. Dessa går enl. info rakt ut i dräneringen. Idag har man tvättmaskin i källaren som man släppt ut här, men inga andra avloppsproducerande funktioner.

Vi önskar med tiden göra en ordentlig tvättstuga och även möjligen ett badrum i källaren. Då kan vi såklart inte ha något spillvatten att gå ut i dräneringen, och min fråga är hur man gör då.

Den riktiga avloppsstammen går under taket i källaren, och där den går ut genom ytterväggen påväg mot 3-kammarbrunnen är den gissningsvis ca: 1,7m över golvnivå.

Jag måste såklart bila upp och lägga ny stam, men frågan är hur jag får upp det till att ansluta i avloppet i taket. Finns det några smidiga pumpbrunnar man gjuter in, eller hur fungerar det.

Jag har hittat några pumpbrunnar som står synliga uppe på golvet, men en sådan undviker jag gärna om det finns bättre alternativ. I synnerhet då jag önskar gjuta in ett duschavlopp direkt i plattan.

Tacksam för tips och idéer, och såklart länkar om liknande frågor varit uppe här tidigare.
 
Det finns små avloppskvarnar som är menade att placeras bakom en toalett med utlopp i bakkant.
Dessa kan man koppla in 40/32mm rör till, så att ett handfat och tvättmaskin kan släppa sitt vatten i dom.
http://www.vvsochbad.se/Badrum-Avloppspumpar.html

Dusch kommer bli svårt att lösa, men det går säkert att bygga en pumpgrop och pumpa upp vatten med en dränkpump eller likande. Måste dock till tätt lock med avluftning utomhus för att slippa lukten av avloppet

Edit:
Det verkar som det finns Kabinduchar vars bas är hög nog.
Finns en film här... http://www.saniflo.se/
 
Redigerat:
Tack för svaret!

Jag har gjort lite mer research efter jag postade. Dessförinnan hittade jag bara sådana du visar ovan mark, och jag ville helst ha något som kan vara dolt och inbyggt så jag kan bygga duschen med konventionell golvbrunn.

Nu har jag hittat ett företag som har pumpbrunnar för ändamålet och efter ett samtal med en säljare är det enl. honom denna jag skall ha (länk). Den lämpar sig tydligen för ingjutning och har kapacitet för både dusch och toalett etc. http://www.robota.se/LinkClick.aspx?fileticket=0SSDoqmFlzE=&tabid=243&mid=1212

Ett referenspris var 20'000+moms vilket kanske var lite i överkant mot vad jag hoppats på, men funktionen är ju det primära här. Är det någon som har någon erfarenhet av denna produkt eller liknande?



Ett alternativ skulle vara att bygga lösningen själv. Brunnen kunde vara allt från ett PVC-rör till ett rostfritt kärl, och man kunde exempelvis använda en pump med inbyggd nivåvakt som går att köpa för ett par tusenlappar. Sedan komplettera med ytterligare någon flottör som går till ett larm. Känns som man kunde komma undan bra mycket billigare än 25'000 men sen är juh tryggheten en följdfråga. Vad tror expertisen?
 
Den såg inte dum ut.
En tanke är dock er 3kammarbunn, för att slamavskiljenen ska fungera får det inte komma ut finfördelat mtrl, det finns då risk för att det flyter med ut i infiltrationen och sätter igen den.
Läste att det finns pumpar med "halvkärande" funktion, som inte tuggar sönder på samma sätt.

Oavsett pumplösning är det en sak att beakta.
 
Bra synpunkt där med slamavskiljaren.

Det finns tydligen en kommunal avloppsstam i tomtgräns, men ingen servis är förberedd. Så ett alternativ är ju att gräva ner en riktig pumpbrunn på rätt djup utanför huset och koppla på sig på kommunala. Men då blir det ju andra pengar direkt, dock är markbädden 20 år redan, så det kanske inte skulle skada.

Alternativt får man bygga en öppen pumpstation av paternosterverksmodell, så behöver man inte finhacka. Det vore en syn :)
 
Med 20år på nacken, så är det nog bara att kallt räkna med att kommunen kommer förbi med ett åläggande att "bygga nytt och certifiera" tyvärr.
Kanske tom är risk för att de vill tvångsansluta dig till sin ledning :/
 
Någon tvångsanslutning råder inte i området, jag kollade detta innan köpet. Det är dessutom utanför detaljplanerat område. Men markbädden ligger ca: 50m från den egna båthamnen så det finns ju ett visst egenintresse i att det skall fungera som det ska.

Får forska lite mer i vad avgifterna är innan jag bestämmer mig, men det förefaller ju som det finns produkter som löser mitt problem i alla fall och det är det primära.

Fler tips emottages tacksamt!
I synnerhet om någon har erfarenhet av installation av liknande anläggningar, eller tips på en sådan halvskärande pump.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
I mina föräldrars hus hade vi en avloppspump i källaren från Skandinavisk Kommunalteknik http://www.kommunalteknik.se/

Pumpstationen var en plasttank med inbyggd dränkpump av samma typ som de levererar för att gräva ner i mark, fast utan den övre manhålsdelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.