Måste snart börja byta panel. Det är lockläktspanel.

Vilka sidor av lockläkten och underbrädan är det som måste grundas och målas?

Jag tycker att lockläkten borde grundas och målas även på baksidan eftersom vatten kan tränga in på baksidan. Men underbrädan borde kanske inte målas på baksidan (fast den borde kanske målas på baksidan en bit längst ner på baksidan).

Och så skall nedre delen snedsågas och oljas in också.
 
Övre och sidan.
 
En fråga till. Är det så att färgen bara skall göra så det ser snyggt ut + att skydda trät mot solljus? Alltså färg skyddar inte mot vatten?

Det enda som skyddar mot vatten är att olja in?
 
nä, målar du med akrylat så blir det ju en tät hinna av färgen. Så visst skyddar färgen (beroende på färgtyp) mot vatten mer eller mindre
 
Mikael_L
Klicka skrev:
En fråga till. Är det så att färgen bara skall göra så det ser snyggt ut + att skydda trät mot solljus? Alltså färg skyddar inte mot vatten?

Det enda som skyddar mot vatten är att olja in?
Om vi snackade slamfärg (som vi har) så skulle jag i princip hålla med dig.

Men både akrylat och oljefärg håller emot vatten från att tränga in hyfsat väl.
Akrylaten har då nackdelen att det även förhindrar panelen att torka ur snabbt. Det är inget större problem så länge man har ett bra färgskikt, men skadad och/eller sliten akrylatfärg kan bli problematisk för panelen, kan släppa in vatten halvhyfsat enkelt men bromsa uttorkningen.

Men måla endast de delar av bräderna som är synliga efter att fasaden är uppspikad, men även såpass mycket att det inte blir färglösa streck när panelen torkar ihop och krymper.

Så, bottenbrädorna - endast framsida,
locken - framsida och sidorna.
(Både grund och täckfärg)

Ändträt längst ner kan du olja in lite grann med linolja och måla även ändträt på undersidan.
Jag snedsågar också nederkanten på mina med ca 15°, fast jag har hört att det inte gör så mycket nytta. (Ja, jag har också hört att det gör nytta).
 
Nyttan av snedsågning kan nog diskuteras i evighet, men det hus jag bor i nu är raksågat och väl målat (målat själv) men det märks klar skillnad på framförallt väster gaveln, så det är mitt projekt i sommar att snedsåga 15° och grunda väl innan färdigstrykning. Har aldrig tidigare haft dessa problem men då har det varit snedsågat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.