När vi ändå inne och pratar om skillnader i priser och vad "man skulle få om man inte tog det från eksjöhus", så undrar jag om någon har en aning om hur mycket man skulle få om man "kastade ut" det HTH-kök som följer med i monteringssatsen. Vi ska bygga ett 1,5plans hus(Björkhaga) och funderar på just detta, eftersom vi inte hittar det kök vi letar efter hos HTH. Detta gäller även badrumsinredningen som vi inte heller gillar...vi ska ha ett stort och ett litet badrum, där det i båda ingår en stor, klumpig möbel :surprised:
Vad skulle vi "få" av Eksjöhus om vi bytte ut dessa? Någon som har en aning? "Ska ha möte med säljaren snart, man jag vill veta NU ;) )
 
Väldigt ofta stämmer principen att man får vad man betalar för. Tex 2500:- för en toa-stol då får du en IFÖ alt Gustavsberg men för 795:- blir det bara nåt importerat skit. ok det ser bra ut när det är nytt men erfarenheten jag har av att köpa billigt på jula, bauhaus, silvan etc är att det brukar bli dyrt i slutänden.
 
Finns det någon som har byggt Eksjöhus Söderviken och vill dela med sig av erfarenheter eller tips?
 
Jämför inte päron och äpplen! Vi har valt rostfria vitvaror och induktionshäll från husqvarna till vårt eksjöhus. Priserna är nästan identiska med vad det kostar på billigaste internet shoppen. Endast någon hundralapp dyrare i genomsnitt.Kan vara bra att veta.
Givetvis kan man köpa en billigare uppsättning av något annat märke om man vill det. Men man köper ju inte överdragsklädsel till en Porsche ... ;D
 
Har kollat på Eksjöhus "vitvaru paket".
Någon som vet om man kan blanda mellan de olika paketen 1-4?
(Tex. micro och spis från paket 2, diskmaskin från paket 3 och kyl + frys från paket 3)
 
ante100 skrev:
Har kollat på Eksjöhus "vitvaru paket".
Någon som vet om man kan blanda mellan de olika paketen 1-4?
(Tex. micro och spis från paket 2, diskmaskin från paket 3 och kyl + frys från paket 3)
Prata med säljaren... säljaren är den som KAN ge svar på dylika frågor...


 
ante100 skrev:
Har kollat på Eksjöhus "vitvaru paket".
Någon som vet om man kan blanda mellan de olika paketen 1-4?
(Tex. micro och spis från paket 2, diskmaskin från paket 3 och kyl + frys från paket 3)

Vi blandade en del saker och det var inga problem.
 
Vi håller på med ett Sandhem från Eksjöhus(nyckelfärdigt).Det mesta har funkat utom att säljaren felräknade för sprängningen grovt(skulle kosta ca 45000:- men kostade 103000:-,men man har ju ingen chans att stoppa då utan det är ju bara att bita i det sura äpplet).Ska flytta in om 3 månader och huset stomrestes den 24 Maj.


I Fredags fick vi vår andra leverans.Av en händelse var jag nere och kollade på huset och såg Eksjöhus-lastbilen där.Var fint att se sina dörrar,marmorbrädor,golv mm.
Däremot var jag inte glad över att se att det var fel panel till taket.Först valde vi pärlspont men ändrade sedan till en slät panel.Det var då vi gjorde klart för andra avropet,hemma hos oss som vi sa åt försäljaren att vi ville ha en sån.Samtidigt visade vi panelen som jag har satt på köksön i vårt nuvarande hus.Vi sa:en sån vill vi ha.Vad heter och kostar den.?
Försäljaren sa att den heter Antikpanel och det är samma pris på den.Vi slog till och bytte direkt.
Idag såg vi att det var "Allmogepanel" enligt märkningen på paketen (men i leveranspappren står det Antikpanel), och det kan ju vem som helst förstå att det är mycket snirklar svarvningar mm.Vi valde bort pärlsponten för att vi ville ha en stramare/striktare look på vårt hus och vi har släta ,vita lister dörrarmm.Lite modernare enligt vårt tycke och smak.När man sedan får allmogepanel blir man besviken.Nu måste vi härja med försäljaren nästa vecka för vi vill inte ha denna panel.Köper man ett sånt här hus med ryggåstak vill man ju få det enligt sin smak.Man köper ju ändå ett hus för mellan 2-2.5 miljoner och då ska allting vara perfekt enligt mig!Ska nu härja med försäljaren nästa vecka,men det är tråkigt att det inte blir rätt.Tänk om man inte hade bott på orten där huset byggs.Hur ska man då kolla att allting är rätt?
 
ett litet inlägg.......

ALLA företag är skyldiga enligt lag att prestera VINST....., alternativet är konkurs....

En hantverkare kostar idag ca. 500:-/tim(till hantverkaren=250:-/tim), inkl. sociala,vinst, sem.ers. osv.

Om husleverantör anlitar hantverkare blir kostnaden troligtvis ca700:-/tim (30% vinst).

Enligt min bedömning kan man "stoppa" husleverantörens "marginal" i egen ficka genom att köpa varorna direkt och att göra arbetet själv.

Frågan är bara, hur mycket klarar man att göra själv....?
man vill ju inte ha ett byggprojekt som varar hela livet..... :surprised:

/toysoldier
 
Allting handlar ju om tid och pengar. Vilket man har gott om spelar en stor roll. Sen hjälper det ju inte sådana som mig som inte kan snickra...
 
Fridsta skrev:
Allting handlar ju om tid och pengar. Vilket man har gott om spelar en stor roll. Sen hjälper det ju inte sådana som mig som inte kan snickra...
Intressant tråd som jag vill lyfta.
Jag har pratat med vår säljare om att plocka bort viss entreprenad för att använda "egen personal", men det lönar sig inte det heller. Priserna är duktigt pressade som de är verkar det som.
Vi kommer sannolikt att köpa allt genom Eksjö, och då har vi bara en part att träta på sedan om något krånglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.