Inte ett år för tidigt! Är det fler än jag som ler när entusiasterna i Grand designs ska bygga på 6-9 månader? Nu behöver det inte ta så lång tid som vårat "lilla" bygge men ska man börja med att gräva ur grund och laga väggar så tar allt lite tid. Toaletterna och kallvatten var igång för ett år sedan och nu är värmepumpen igång och den längsta slingan med 6 vattenburna element! Det har aldrig duschats i detta hus får jag tillägga. Inte på 300 år närmare bestämt. Vi tog mellankammaren i nedre botten till badrum/tvättstuga och det blev med dubbelfjöl 2 x toa och dusch. Och ja, dörren går till köket. Vi ville inte ändra planlösningen i onödan. Annars är det ganska enkla material och genomgående linoljefärg i målningen. Det enda som faktiskt fattas är en ventilationskanal som ska gå mellan duscharna och ut genom yttervägg.
Bild 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommartorparn och 6 till
  • Laddar…
Grattis! Vilket snyggbygge! Mycket själ och bra avvägt tycker jag spontant :)
 
Gillart verkligen. avslappnat och personligt
 
Superfint Gafsan!! Verkligen roligt att se hur det blev också, man känner sig ju nästan delaktig efter att ha följt den här renoveringen i olika diskussioner under flera år. :D
 
Golvet - är det en våtrumsmatta som är rutig eller är det klinker?
Fint tycker jag med! :)
 
Tackar för respons! Vitsen med val av byggteknik, är att om man vill flytta badrummet till en utbyggnad någon gång i framtiden, så ska man kunna återställa rummet. därför har vi inte flyttat på fönster och dörrar utan anpassat oss så när på att vi har satt igen en dörr. Rummet var som många mellankammare är, ett genomgångsrum. Huset är så pass stort, 120kvm byggyta med 2 våningar, så vi ville inte bygga ut det utan behålla originalformen.
Jo, det är våtrumsmatta. Vi ville inte regla oss uppöveröronen. Det räckte med att hålla på med regling för vitvarorna och dusch/toa. Huset är snett som bara den och timmerstomme som rör sig så vi valde bort klinker och kakel för att inte bli besvikna.
 
Isch vad orättvist! Tänk den som hade NÅGOT färdigt att visa upp... om än inte så fint.

Det ser härligt ut med färg på väggarna och pärlsponten. Vi hade tänkt göra något liknande även om vårt badrum blir oändligt mycket mindre. Även vi hade tänkt köra med matta på golvet, av anledningar som du nämner. Hur har ni gjort med fall? Har ni flytspacklat eller lät ni bli?

Ser också att ni har kvar gamla brädtaket. Klarar ni er från spånras?
 
Vi kör hårt med färg/kulör, det gör mycket till för att få en genuin känsla. Det är spacklat för fall, endast i duschen. Annars får man nöta med moppen ;) Gissa om jag fick skura limfärg och pappersrester i det taket, och dra gammal pappnubb. Usch. Målade med blank linoljefärg med tanke på att det är hälften våtrum. Hm, jo vi har spånras, men inte så mycket. Hoppas på en balanserad fuktkvot så att taket håller sig lagom tätt!
 
Aha, mattan såg så blank ut på några kort så det var därför jag funderade på om det var kakel men det var nog bara ljuset då. Tycker just svart/vitt-rutigt golv är väldigt fint i badrum!. :)
 
Dubbelt av allt, t o m två handdukstorkar! Vad är det för vägg beklädnad i duschen?
 
Matta. Med pytteliten stänkmålning!
 
Ja, naturligtvis, stänkmålad matta! Fint.
 
Vad bra det blev. Och de gula dörrarna gillar jag. Visst är det härligt när något blir klart. Det är bara att konstatera att allting tar mycket längre tid än man tänkt sig.
 
Snyggt! Ser ut som ett väldigt trevligt sätt för att få in de där moderna livsnödvändigheterna i ett permanentboende, men som är så svåra att få att lira med ett gammalt hus.
 
Läckert, gillar verkligen stilen. Särskilt att dra upp schackrutorna lite upp på vägg gav en härlig effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.