Lite nyfiken på hur jag får tag på material för att själv göra 40mm tjocka massiva dörrar.
Ska ha dörrblad i dimensionen 9x23 och behöver 8st och dessa får jag ge runt 3000kr styck för vilket inte är så blodigt dyrt. Men 10v leveranstid funkar inte för mig.

Hur går jag tillväga var hittar jag lämpligt material?
 
Menar du helt plana massiva? Eller spegeldörrar?
 
hempularen skrev:
Menar du helt plana massiva? Eller spegeldörrar?
Tror det lutar åt helt plana massiva.

Alt en 15cm bred ram runt så att säga och t.ex 20-30mm material i mitten för att få lite liv i dörren. Ramen blir då 40mm och mittendelen på dörren 20-30mm.

Liknande detta.
700_01_hvit-4.jpg
 
Det är ingen vidare lösning att göra dörrblad av massivt virke då det är stor risk att dom slår sig och fuktrörelsen under året blir ganska stor > 8mm.
Så dörren på bliden är en bättre lösning.
 
Frågan är väl om du kommer att kunna tillverka dina dörrar snabbare än 10v?

Såvitt jag förstår så måste det vara möbeltorrt virke, sedan antar jag att det måste rikthyvlas strax innan montering, Varje bit skall limmas ihop av minst 2 delar med motvänd ådring. Och sedan som sagt sammanfogas till en dörr.
 
Vad menar du med massiva? Inte ihåliga eller i rent trä? Du kan ju göra dem i mdf snabbt å enkelt, men att göra dem i massivt trä (furu?) innebär att du behöver få tag i snickeritorrt virke.
 
Ett alternativ är att göra ramen i massivt virke och en fanerad mdf som spegel. Detta kräver dock en fanerpress vilket kanske inte alla har hemma. Skulle jag göra detta hade jag dock inte velat ha tidspressen att göra 8 dörrar på 10 veckor.
 
Om det bara gäller dörrar och snickeriet inte har annat för sig så är 10 veckor lång tid för att tillverka 8 st dörrar. Men jag misstänker att dom har andra saker i sin produktion som gör att du får vänta. Med tanke på priset så lär det inte ta så många timmar.

Det är ytterst sällan som man tillverkar helt massiva dörrar. Det är inte för inte som det är speglar i dörrar av massivt virke.
Om man vill ha bra massiva dörrar så är lamellträ väldigt bra. Men köpe lamell är inge vidare utan det bör tillverkas.

Med tanke på priset vet du hur dom tänkt att konstruktionen skall se ut.

Om du tänker tillverka dom själv så är snickar tort virke en självklarhet. Det kan du köpa på några ställen i sthlm bla bröderna holms hämtlager i hammarbyhamnen eller fredricsons trä.

Mvh Pär H
 
Limma och skruva ihop 2st 19mm MDF skivor och vitmåla.
Tror ni det går att få till det som en okej dörr?
 
Dörren på bilden är väl inga 10 v lev tid på om du inte har specialmått förstås. Dooria har den modellen och jag har tidigare köpt för komplettering det tog inte ens 10 dagar.

PS priset var ca 2000kr utan karm
 
Dörren på bilden är väl inga 10 v lev tid på om du inte har specialmått förstås. Dooria har den modellen och jag har tidigare köpt för komplettering det tog inte ens 10 dagar.<br />
<br />
PS priset var ca 2000kr utan karm
Var bara ett exempel på utseende. De har inte dörrar i 9x23
 
OK missade din höjd.
så kan det gå när man inte läser på, förlåt
 
Mdf går utmärkt. Men du måste ha någon form av ram för att kunna skruva gångjärnen och låskista.
Om du tänker ha någon dörr utom hus eller i ett ouppvärmt ställe så är hdf ett bättre vall då den är fukt tålig.

Jag fick känsla att du ville ha massiv virkes känsla.
Men om du bara skall ha släta dörrar så är en träram med en mittstolpe dom två facken fyller du med något tex frigolit eller honeykomb (heter det så) och sedan tunnare mdf på utsidorna typ 8mm. Det blir väldigt stadiga dörrar. och borde bli billigare än 3000 per dörr kan tyckas.


Pär
 
pär h skrev:
Mdf går utmärkt. Men du måste ha någon form av ram för att kunna skruva gångjärnen och låskista.
Om du tänker ha någon dörr utom hus eller i ett ouppvärmt ställe så är hdf ett bättre vall då den är fukt tålig.

Jag fick känsla att du ville ha massiv virkes känsla.
Men om du bara skall ha släta dörrar så är en träram med en mittstolpe dom två facken fyller du med något tex frigolit eller honeykomb (heter det så) och sedan tunnare mdf på utsidorna typ 8mm. Det blir väldigt stadiga dörrar. och borde bli billigare än 3000 per dörr kan tyckas.


Pär
Tack. Det ska bli skjutdörrar inomhus så låskista är inget att tänka på. Bara enkelt försänkningar på båda sidor av dörren som man får i fingret i. Sen en dragkrok som sitter i gaveln.

Skulle vilja ha lite spegeldörr känsla men blir det för krångligt så duger det med slät dörr.

En enkel ram runt i virke och sen plywood på båda sidor kanske eller är mdf bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.