Det var många som var intresserade av denna tråd, spännande.
Efter alla kommentarer, speciellt yxis var perfekt beskrivet, så tror jag att jag ska ta hit en elektriker i alla fall.
Även om det kliar lite i fingrarna att göra det själv. Jag har en typ av elektroingenjörsutbildning i botten men jobbar inte inom det. Det är rätt stor skillnad på praktiskt verklighet jämfört med att teori.

Det får nog kosta en slant, även om det i detta fallet endast var avsett som en "förlängningskabel" + 2-3 lampor. Jag har kört en hel del el på det där utomhusvägguttaget redan utan problem (med förlängningskabel). Vägguttaget på huset är kopplat till 3x10A säkring och alla uttag i huset har jordfelsbrytare. I samma 3x10A grupp som omtalade utomhus vägguttaget är belysning i 4 rum samt LCD TV och stereo inkopplat.
Avståndet mellan friggebod och utomhusvägguttag är 20m. Mellan utomhusvägguttag och elcentral ca 20m ledning. Elcentralen ligger ca 40m från friggeboden och i "fel" ända av huset.

Jag har verkligen inga planer på att göra något annat än ladda lite el, ett par lampor och köra en borrmaskin emellanåt på denna inkoppling. Men ca 3 220V uttag i friggeboden är max vad som krävs. Friggeboden står väldigt dumt till förra alla andra typer av ändamål. Det kommer heller inte att köras effektkrävande saker både på utomhusvägguttaget samt i friggeboden.

Får ta mig en funderare men alla fler synpunkter är av intresse :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det är en god ide att ta hem någon - man behöver nog se det på plats för att hitta den bästa lösningen.
Med 20 meter 1.5 mm² till uttaget på husväggen kan det bli snålt. Man bör ju tänka på att man ska kunna använda en förlängningskabel i de nya uttagen på friggeboden också. Så det kan finnas skäl att dra en grövre kabel direkt från centralen, eller mätarskåpet om det sitter bättre till.

Sedan är det ju bra om det "ser" bra ut också, dvs att ingen pekar med fingret och säger "hempul". En EKKJ kopplad på ovansidan av ett uttag på husväggen för att sedan gå ned i marken skulle i alla fall jag reagera på.
 
Ja, det finns ju ett antal varianter på hur en installation kan se ut och faktiskt vara laglig och säker men ändå se hempulad ut. Det där med EKKJ in i uttaget (om det nu inte är så att EKKJ'n matar ett ensamt uttag) håller jag med om att det ser hempulat ut.


Man vet ju aldrig hur användning av t.ex. en friggebod ändras i framtiden, även om den ligger avigt till. Vem vet, om 15 år kanske den blir gäststuga och nån kanske får för sig att montera värme o.s.v. :)


En annan användning för t.ex. EKKJ 4x2,5+2,5 är att ha en fas för uttagen och sedan två andra ledare för trappomkopplare till utomhusbelysning på friggeboden, så kan man tända och släcka den både från "stora" huset och från friggeboden. Kräver iofs ännu mer kabeldragning för att få en lampknapp i "stora" huset.


Det är nog bäst att du inte läser mer i tråden, till slut har vi föreslagit så mycket tillägg att friggeboden blir ett lyxhotell :D
 
Kablar in på ovansidan av dosor o.d. utomhus bör man undvika om man kan tycker jag, för säkerhets skull.

Det är nog inte så svårt att göra en elkoppling som fungerar (ger ström), men att göra den tillräckligt säker är svårare. Då måste man tänka på alla tillräckligt rimliga fel (normalt förenklat till alla oberoende enkelfel). Det kräver i sin tur en hel del utbildning och/eller erfarenhet.

Angående att göra friggeboden till ett lyxhotell: vad är problemet med det? :)
 
Ja, då är det bättre att sätta en kopplingsdosa där uttaget sitter som matar både uttag och friggebod. Det skulle jag bara reagera liite på ;)
 
Men då har jag bestämt mig. Det blir:

EKLK 3G 1.5mm2 (Ø9mm) 25m kabel från existerande utomhusvägguttag. Sladden kopplas in underifrån (det fungerar, har kollat). Läggs 40cm ner(i gräsmatta) i kabelskyddsrör (så kan man alltid dra om det vid senare tillfälle). I friggebod blir det kopplingsdosa med toppklämmor invändigt till ett dubbel vägguttag (invändigt) samt till lampor (1 invändigt, 1 utvändigt).
Jag har kört 750Watts vinkelslip under kvällen med 3G1.5mm2 25m förlängningskabel utan problem.

EKLK kabel kopplas till utomhusvägguttaget på "stora" huset samt in i kopplingsdosa i friggebod. Invändigt i friggebod blir det också EKLK kabel mellan dosa, lampor samt vägguttag.

Sista 2 frågor bara: Existerande kablar på huset utomhusvägguttag är gul/grön, brun och blå.
EKLK kabeln är gul/grön, brun, blå samt en fläta (om man har 3G1.5 versionen). Hur ska flätan kopplas med vägguttaget? Samt i kopplingsdosan i friggebod, där jag ska koppla samman EKLK med EKLK via Ubåtar; ska fläta och grön/gul (jord) kopplas ihop eller separeras?

Jag återkommer sen hur det har gått :)
 
Går verkligen 1.5mm^2 bra så långt utan problem med olika villkor (utlösningsvillkor, spännigsfall osv)? Bara för att något fungerar en gång betyder inte att det är säkert.
 
Precis, det blir här ca 45 meter 1.5 mm², plus några meter i friggeboden, plus ev skarvsladdar.
Med JFB bör utlösningsvillkoret vara på plats. Men spänningsfallet blir inte bra med laster på över ca 1kW.

Flätan i EKLKn ska kopplas ihop med skyddsjord. Det råder lite olika bud om detta ska göras i båda ändar eller inte eller endast i matande ände, men jag tror att båda ändar överväger numera.
 
Flätan och gulgrön ska alltid kopplas ihop.

Om man har speciella skäl så kan man koppla in flätan i bara ena änden, men normalt kopplas den in i båda ändarna.

(Speciella skäl är om man vill ha extra lite elstörningar i t.ex. nån slags laboratorie. Jag tror inte att "jag råkade skala fel så flätan gick av" duger som speciellt skäl däremot. Det är lätt hänt att skada flätan så ett tips är att skala EKLK'n innan du bestämmer exakt var t.ex. ett uttag ska sitta, om du måste skala om så är det bara att montera det en decimeter närmare dosan ;) )


Edit: Bo hann före.
 
OK, perfekt, då tackar jag för all info och förbereder allt till elektrikern :)
Speciellt ihopkopplingarna mellan EKLK/EKKJ etc är guld.

Men det verkar som att merparten röstar för 2.5mm2 (EKKJ eller EKLK) även om jag har 3x10A säkringar på gruppen? För att undgå spänningsfall samt att JFB utlöser. Kör jag med 2.5mm2 så borde det mesta vara frid och fröjd?

Det blir absolut billigast med EKKJ 4x2.5mm2 (utan skyddsrör) i jämförelse med EKLK 5G2.5mm2 + skyddsrör. I alla fall Biltema/Byggmax priser.
 
Egentligen ska du fråga nätägaren (den du betalar nätavgift o.s.v. på elräkningen) om vad du har för förimpedans, och sen mäta hur långa kablar du har från mätaren till där du tänkt koppla in den nya kabeln, och sedan räkna på hur grov kabel i förhållande till säkring du behöver ha.

(Istället för att fråga nätägaren så kan man använda "vattenkokarmetoden" som finns beskriven i andra trådar, då behöver man dessutom inte mäta kabellängder o.s.v. fram till där du kopplar in kabeln).

Om en elektriker gör inkopplingen mot huset så behöver du egentligen inte tänka på det här, det ska elektrikern ha koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.