Har sått gräs där det tidigare varit massor av kirskål, brännässlor och andra otrevligheter.
En liten yta är svår att klippa, så där tänkte jag ha något annat. Ängsgräs eller liknande.
Dock måste det vara något som kan vinna över kirskålen.
Någon som har något förslag?
 
Utan att klippa/slå området blir det svårt. Men med en trimmer borde du väl kunna köra över det några gånger per år så att gräset kan få etablera sig .
 
Lägg en pressening och låt ligga i ett par år. Väldigt svårt att så något annat då kirskål kommer upp så fort.
 
  • Gilla
Che71
  • Laddar…
D
Plocka den, gör paj och ät upp den... :p
 
Nävor har jag hört är bra och faktum är att midsommarblomster verkar konkurrer ut kirskålen här.
 
Konkurrera ut kirskål? Möjligen asfalt...

Ja jag är pessimistisk, tog över en trädgård från en som inte hade hållit efter kirsen alls...
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Il_Duces förslag är bäst! Täck under minst två växtsäsonger.
 
Är det en liten yta så kanske förslaget med täckning kan göras permanent? Markduk över ytan och sen lite ny matjord och så gräs?
 
Är det OK att föreslå total utplåning med roundup/motvarande, med efterföljande nysådd, i den här forumdelen? Det har funkat för mig. Man måste bara se till att det nysådda gräset blir konkurrenskraftigt med gödsling och val av grässort.
 
  • Gilla
Masken
  • Laddar…
Jag har lagt markduk och massa jord ovanpå det.
Innan dess ryckte jag upp så mycket rötter jag kunde. Det var inte riktigt lika mycket kirskål på den här plätten som det var på angränsande ställen, och där har jag sått vanligt gräs.
Min förhoppning är att ängsgräset på sikt kan konkurrera ut kirskålen om jag ser till att klippa det någorlunda dom första åren.
Så tyvärr är det lite för sent med round-up och presenning...

Någon har tips på leverantör av ängsgräs?
 
Ängsgräs är svagvägande! Kommer inte kunna konkurrera ut kirs.
 
Weibulls kallar numera sitt ängsgräs för "Fritidshus".
http://www.weibulls.com/produkter/gras/fritidshus/685085.864312.839991.839992p

Just det gräs som lämpar sig för äng är svagväxande eftersom det inte ska konkurrera ut eventuella ängsblommor.
Även om du klipper det ibland så kommer det inte hjälpa mot kirskålen. För att få bukt med kirskål måste du klippa som en villaägare. Dvs ofta hela växtsäsongen. Det duger inte att bara klippa som en sommarstugeägare. Klipper du bara ibland, som en sommarstugare, så fortsätter kirsen att växa och breder ut sig i gräset.

Eftersom det rör sig om ett litet område skulle jag först bekämpa kirskålen (valfri metod, gift, täckning eller grävning) sedan, för att undvika att den kommer igen från frön och rotbitar, plantera ruggar av starkt växande perenner. T.ex stor näva (midsommarblomster) och jättedaggkåpa (jättefina tillsammans så här års) , eller praktlysing eller flocknävor eller (ja, finns säkert fler som jag inte kommer på nu)
 
Att slå ut en invasiv växt med än ännu mer invasiv växt är väl lite av att skjuta sig i foten? Ska man bli av med kålen är det nog täckning, besprutning eller kontinuerlig klippning som gäller.
 
Myskmadra. En fantastiskt vacker perenn som trivs i skuggiga lägen "käkar" kirskål!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.