Har köpt en ny taklampa som inte har ett snabbkoppling som matchar med den vita plattan som sitter i taket idag.

Lampan (en Kartell FL/Y) har en egen vit platta som jag behöver ersätta den befintliga med.

Se bifogad bild, jag behöver koppla loss dessa 3 sladdar från den vita plattan på bilden och koppla in dessa i en sockerbit, hur gör jag det?
 
  • lampa.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vore det inte enklare att att byta lampans kontakt till en som passar i takkontakten istället för tvärtom?
 
Innan du gör någonting så måste du vara helt säker på att strömmen till lampan är bruten. Det räcker inte med att du släckt lampan på strömbrytaren.

Men jag förstår inte riktigt din fråga. Du lossar trådarna ur taklocket och fäster dem i sockerbiten i stället. Vad är det egentligen du undrar på?
 
Asgarvad skrev:
Vore det inte enklare att att byta lampans kontakt till en som passar i takkontakten istället för tvärtom?
Det är en takkopp till lampan där en kontakt inte får plats.
 
andersmc skrev:
Innan du gör någonting så måste du vara helt säker på att strömmen till lampan är bruten. Det räcker inte med att du släckt lampan på strömbrytaren.

Men jag förstår inte riktigt din fråga. Du lossar trådarna ur taklocket och fäster dem i sockerbiten i stället. Vad är det egentligen du undrar på?
Är det starkström så att det är farligt att pilla där?
Vad kan hända?

Jag behöver lossa trådarna ja, men exakt hur gör jag det? Jag har försökt att få ut dom men inte lyckats.
Sedan så är det 3 trådar som går där idag, behövs alla 3 till sockerbiten eller blir en överflödig?
 
savio skrev:
Är det starkström så att det är farligt att pilla där?
Vad kan hända?
Du kan dö.

Kopplingen du har nu är en snabbkoppling, som man vid inkoppling bara sticker in trådarna i.

Det finns lite olika varianter på hur man får ur trådarna. Oftast finns det någon liten knapp över kopplingen som man kan trycka på så lossnar trådarna, eller ett spår där man kan köra in en liten mejsel och trycka eller bända. Ibland gäller bara våld (vrid och drag). I allra värsta fall får du klippa trådarna.
 
Men som sagt, fundera över hur du skall kunna bryta strömmen så att du kan vara absolut tvärsäker på att den är bruten. Om du ex. skruvar ur en propp så gäller det att säkerställa att det är rätt propp, det duger inte att "anta" att förteckningen vid centralen stämmer. Det finns inget utrymme för vare sig antaganden eller att förutsätta saker.

Antingen bryter du huvudbrytaren, och finns det flera centraler så skall du bryta så att ALLA är strömlösa. Eller så mäter du i uttaget efter att du skruvat ur proppen, och då med ett instrument som vet hur man använder och testar före mätningen mot något med spänning.
 
hempularen skrev:
Du kan dö.
Okej, det låter ju inte jättefestligt.
Jag har ju en central där jordfelsbrytare finns. Där står klart och tydligt vilka brytare som gäller vilka rum.
Om jag lokaliserar nämnd brytare och stänger av den så borde det vara lugnt trodde jag. Men någon mätare har jag inte.

hempularen skrev:
Kopplingen du har nu är en snabbkoppling, som man vid inkoppling bara sticker in trådarna i.
Det finns lite olika varianter på hur man får ur trådarna. Oftast finns det någon liten knapp över kopplingen som man kan trycka på så lossnar trådarna, eller ett spår där man kan köra in en liten mejsel och trycka eller bända. Ibland gäller bara våld (vrid och drag). I allra värsta fall får du klippa trådarna.
Det finns en liten knapp ovanför trådarna, men när jag trycker på den så får jag ändå inte tråden trots att jag drar ganska hårt.
Men jag antar att det är det sättet man ska göra på? I värsta fall får jag som du skriver klippa trådarna.


Hypotetisk fråga.
Vad händer om jag drar ut trådarna samtidigt som strömmen är inkopplad?
Jag kan dö, men är det mer regel än undantag att man åker på en stöt eller hur funkar det?


Min fråga kvarstår om jag behöver koppla in alla 3 trådar i sockerbiten eller om 2st räcker?
 
Vad har du för trådar från lampan då? Har du tre lär du koppla alla...
 
Wisentdual skrev:
Vad har du för trådar från lampan då? Har du tre lär du koppla alla...
Från lampan kommer enbart 2 st.
 
När du har brutit strömmen via rätt säkring i centralen så anslut den gamla lampan och slå av och på strömbrytaren på väggen då ser du att du har strömlöst sen har du köpt en ojordad armatur så då skruvar du in dom tre ledarna på varsin plats i en sockerbit på ena sidan och armaturen på blå och svart på andra sidan (gulgrön får nu vila sig till nästa armatur
 
Med tanke på dina frågeställningar så skulle jag nog direkt avråda dig från att skruva i detta själv.
Du får enligt lag inte byta kontakt eller uttag om du inte har den kunskap som krävs för arbetet. Jag skulle nog vilja påstå att den kunskapen definitivt saknas här.
(byte får göras av den som har nödvändig kunskap, nyinstallation kräver alltid en behörig elektriker(s tillsyn))
 
För din egen säkerhets skull:
Det enda rätta du kan göra i detta fallet är att anlita en elektriker.
Vet man inte hur man utför et elarbete så ska man inte pilla med det.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
... eller knacka på hos grannen och säg att du har fika på G. Som tack kan han sen
hjälpa dig :)

Annars är det bara att följa vad Besservisser sagt. Förstår du vad han skrivit så borde det inte gå fel.
 
Besservisser skrev:
När du har brutit strömmen via rätt säkring i centralen så anslut den gamla lampan och slå av och på strömbrytaren på väggen då ser du att du har strömlöst
Om jag får vara en besservisser så skulle jag säga att du ska börja med att ansluta den gamla lampan och få den att lysa. Därefter bryter du rätt säkring i centralen och konstaterar att lampan slocknat.

Risken med den första metoden är ju att lampan av någon anledning, exempelvis att den är trasig, inte lyser fast man brutit fel säkring och därmed inte fått det strömlöst.

Sen håller jag med flera andra. Känner man sig det minsta osäker på detta bör man be om hjälp. Det är definitivt inget fel att vara osäker kring sådana här saker. Det är dock mycket fel att köra på fast man är osäker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.