En vanlig exenterslip fixar det mesta kostar inte så jätte mycket.
 
Ja pratar vi om vad som troligen blir mest universalt och användbart i många projekt (särskilt då du verkar ha en slipmus/deltaslip) är just excenterslip.

En lackfräs är absolut ett bra verktyg men är du ute efter basicprylar så skulle jag säga en prisvärd 125 mm excenterslip kommer räcka långt för dig
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Varning för Meec excenterslip för 199:-. Helt omöjlig att slipa spackel (gipsskarvar) med. Vet inte vad problemet var men den käkade upp pappen på gipsskivorna.

Köpte en grön Bosch, PEX400 tror jag den hette, grymt bra!
 
Kan man svara på frågan utan att veta vilken ytbehandling dörrarna ska ha efteråt?
Ska faneret tas bort så är väl elhyvel alt bandslip rätt verktyg. Ska dom klarlackeras så är nog excenterslipen bäst medans om dom ska täcklackeras och spacklas så räcker ju nästan en slipkloss.
Skulle nog inte använt lackfräsen till detta då det är svårt att få helt jämnslipade stora ytor.

Men eftersom TS verkar sakna en slipmaskin så tycker jag rådet om en 125mm excenterslip som ett måste i arsenalen är vettigaste valet. Vilken modell är beroende på budget men allt under tusenlappen bör man nog undvika. Bra även om det finns ett vettigt dammsugaruttag till slipen, vissa modeller, Tex en AEG jag har som samlar damm i hyllan har ingen dammsugaradapter.
 
Lemon>Oftast någon av de stationära bandputsarna men annars plan eller excenter.
Den handhållna bandputsen använder jag sällan.

/Kent
 
Tack för svaren! Pappas planslip hittade jag inte i röran... så jag får köpa en egen.
Men kör då på excenterslip istället. Jag gillar att köpa verktyg som håller länge och som är användbart till mycket.

Är den här onödigt bra?
[h=1]Bosch GEX 125-150 AVE[/h]http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gex-125-150-ave-random-orbit-sander-prod850395/#bottomsection

Eller köra på denna Bosch GEX 125-1AE
http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gex-125-1ae-125mm-random-orbit-sander-prod656613/
 
Vad är "onödigt bra"?
 
Tack för supersnabbt svar!
Ja nu krånglade jag till det. : )
Vet att det är skitsvårt att veta mina verktygskrav/budget vilket är det jag tänker på.

Men om jag säger så här.

Vad märker/förväntar man för skillnad när man jobbar med AVE vs AE? Är de 150 extra Watten något som är bra? Eller är det 4 mm / 2.5 mm orbit på rotationen? Har ni någon maskin i som inte kostar mer än dessa som ni tycker är kanon?
 
Jag har Bosch GEX 125-150 AVE.
Den är kanon, och det är inte dumt alls med två plattor (125/150). Köp den, säger jag. (y)
 
Den stora plattan blir klocken på dörrarna, jag slipar mina släta innerdörrar hemma före målning med 125mm.
20min per dörr, 80->120->180 och lite expoispackel på de djupaste skadorna.
Målas med roller, ett lager spärrfärg (olje med nafabas) och sen två ytlager med standard snickerifärg.
Blir inte spegelblankt och jämnt, utan lite "apelsin"yta, vilker jag tycker passar bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.