T
Hus på 55kvm med en takhöjd (okänd här, gissar) c:a 2.60 = 143m3 luft genom 2 = 71m3 tim som ska vädras ur. Badrummet kräver dock större omsättning på c:a 60m3 tim så då får jag 71+60= totalt 131m3 tim som ska kunna vädras bort.

Förslag för enkel åtgärd:

För tilluft:
Alt-1: Fönsterventil Myson för tilluft art-nr: 30-8029 (89:-/st) monteras på fönsterbågens övre inre del. Monteras i de fönster som har elradiator under fönstret.
Minst 2 behövs per rum för att få någorlunda luftomsättning (här slipper du då göra stora hål i fasaden-man borrar en serie små hål i fönsterkarmen istället och reglerar med ett litet dragspjäll). http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382008

Alt-2: Ditt förslag (kan ev orsaka kallras) kostar 198:-/st, bör monteras ovan fönster med radiatorn under, eller mellan elradiator / fönster beroende på möjlighet om det finns plats däremellan, här räcker det med 1 ventil per rum.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382011

Frånluft:
1 Badrumsfläkt som bör gå hela tiden i ditt fall i och med avsaknad av ventilation, bör kunna ta hand om 180 m3/tim som man sen reglerar ner i hastighet för att få tystare ljud men också för att kunna höja hasigheten på sommaren när det är kvalmig luft.
Se Badrumsfläkt EDM-200S. 230V/25W. IP44. Max flöde 180 m³/h. Ljudnivå 46 dB(A)
art-nr.  32-7695  349:-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386940
Regulatorn kostar 398:-
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251426

Här får du då fräsa upp ett hål i ytterväggen som går mot badrummet. OBS, du ska INTE montera friskluftsventiler för INLUFT in i badrum, utan enbart evakuera UT luft från badrummet, tar du in friskluft här får du kondens.

Observera att luften i huset ska kunna gå genom badrumsdörren när den är stängd, ordnas genom att slipa ned dörrens övre kant så att man får en luftspalt, tar du i dörrens undre kant (vilka en del gör) drar det kallt runt fötterna när du är i badrummet.

Kök: Om du väljer att ordna så att köksfläkten evakuerar ut luften från huset via en ny skorsten eller dylikt måste du också ordna med 1 stor friskluft in i köket typ ditt förslag samt att badrumsfläkten samt köksfläkt måste ha ett "backspjäll", kör du med nuvarande recirkulation kan ev 2 myson fönsterventiler duga.
 
  • Gilla
Wolfpack1988
  • Laddar…
wow!! :surprised:

Enormt tack för den utförliga beskrivningen!! :)

monterar nog tilluft i fönsterkarmarna i sovrum och större
ventil i vardagsrummet.
Venitlationen för badrumet, kan man koppla på den till en vanlig stickpropp tro?
Har ingen lust att göra alltför snyggt och komplicerat åt badrum och köket då dessa två rum står innför en kommande utbyggnad under sommaren/hösten...
därav funderingen kring stickproppen.

Mvh / Martin
 
Stickproppar får enbart användas i badrum om man har jordfelsbrytare. Om det är tillåtet att installera en PAX på det viset skall jag låta vara osakt men det är ingen större kostnad för en eletriker att dra en provisorisk ledning från belysningen. En dryga femhundring skulle jag gissa på för arbetet.
 
Problemet är väl att hitta en elektriker för ett sådant litet jobb, om man inte har nån bekant eller andra kontakter! Om man bortser att man inte får göra sånt själv ;) så är det ju ett jobb som de flesta klarar själv, eller nån hyfsad händig bekant...
 
ok, då gör jag nåt det själv då.
har ingen jfb sen tidigare men toaletten jag har går ju via stickpropp så sätter jag in en till grej på stickpropp så gör det nog inte så mkt..

Tack!
 
swecul skrev:
ok, då gör jag nåt det själv då.
har ingen jfb sen tidigare men toaletten jag har går ju via stickpropp så sätter jag in en till grej på stickpropp så gör det nog inte så mkt..

Tack!
Ren WC tror jag inte räknas som våtutrymme. Badrum gör det och där är stickproppar aja baja utan jordfelsbrytare... Det är för din egen säkerhet och det tycker jag absolut att du inte skall slarva med. Vatten och el hör inte ihop.
 
Linnex skrev:
Ren WC tror jag inte räknas som våtutrymme. Badrum gör det och där är stickproppar aja baja utan jordfelsbrytare... Det är för din egen säkerhet och det tycker jag absolut att du inte skall slarva med. Vatten och el hör inte ihop.
ok, men det är kombinerat toalett och dushutrymme... ::)
Som föregående skribent nämnde så är det lite svårt att få ut en elektriker för detta jobb... finns ingen som tar sig ut till mig för det lilla. :p
 
swecul skrev:
ok, men det är kombinerat toalett och dushutrymme... ::) :p
Då är det nog att betrakta som våtutrymme om inte duschen är så pass tätt i en kabin att inte vatten eller ånga kommer ut i övriga rummet.
 
T
Stopp ett tag !!

Du skrev bygga till. Då bör du inte göra stora hål genom fasaden nu, en tillbyggnad ändrar på ventilationen också, kör alt-1 med enbart fönsterventiler nu. När sen tillbyggnaden görs ordnar ni då samtidigt med ventilationen och då kan ni också återställa fönstren igen om så önskas.

Som tidigare nämnts ska stor försiktighet med el iaktas i våtutrymmen, även om nu fläkten själv är av plast. Det finns ett alternativ till, detta förutsatt att badrum/Wc har vinden ovanför. Då skippar du badrumsfläkten helt och köper istället en kanalfläkt med dito vartvtalsreglering och spirorör eller alu-slang. Du gör då ett 110mm hål i badrumstaket så långt bort från dörren till badrummet som möjligt, där du då monterar en vanlig frånluftsventil-sen kopplas denna på spiro eller slang till kanalfläkten som du då har placerad på vinden, som sen kopplas med slang/spiro som går till gaveln på huset där du gör hål för utluften med ett enkelt ventilgaller. Sen drar du upp elen från valfritt rum till denna kanalfläkt där då varvtalsregulatorn sitter monterad nere i rummet.

Denna kanalfläkt TDA 160 använde jag i en lägenhet på 80m2 med mycket bra resultat.

Bifogar länk på kanalfläkt art-nr  32-3122    698:-:

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251425&_path=251882;251048;251600;251425

Edit: Om även köket har vind ovanför eller ligger dikt intill vind kan du då även göra ett "T"-avstick på ventilationskanalen och även montera en frånluftsventil i köket.
Se: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386946
 
Fönsterventilerna är inhandlade!

väntar med det övriga!

badrummet ska jag vänta med tills det är utbyggt för det ska kaklas och grejar där, taket skall göra om likaså...
Så det blir då fönsterventiler och eventullet en avfuktare.

Än en gång: STORT tack för engagemanget!!

Mvh / Martin
 
T
För att dina köpta fönsterventiler ska fungera för inluft, måste du även ha en sugande fläkt någonstans i huset för utluft, annars kommer ventilerna inte att fungera (du måste ha ett fungerande undertryck i huset). Med en ev kanalfläkt kan du alltså redan nu fixa till det, och även använda den efter ombyggnaden där man då bara skarvar om de tilltänkta luftkanalerna. En bra avfuktare kan man få för runt 1200:- på olika byggvaruhus, att köpa för nästan 5000 är overkill. Clas i sjön har en fungerande för runt 1200:-

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381975

Avfuktningstips:
http://www.lfs-web.se/valja avfuktare.htm
 
TN-Funkis skrev:
För att dina köpta fönsterventiler ska fungera för inluft, måste du även ha en sugande fläkt någonstans i huset för utluft, annars kommer ventilerna inte att fungera (du måste ha ett fungerande undertryck i huset). Med en ev kanalfläkt kan du alltså redan nu fixa till det, och även använda den efter ombyggnaden där man då bara skarvar om de tilltänkta luftkanalerna. En bra avfuktare kan man få för runt 1200:- på olika byggvaruhus, att köpa för nästan 5000 är overkill. Clas i sjön har en fungerande för runt 1200:-

[länk]

Avfuktningstips:
[länk]
aha... men då går jag nog på ditt alternativ om kanalfläkt som får sitta i taket på badrummet och sedan ut till någon yttervägg.
borde ju inte bli så krånligt då om jag behåller placeringen på den sedan när jag bygger om då!

Återigen...för 111:e gången, TACK!! :) :)
 
P
ylven skrev:
Tilluft är aldrig fel, men vad har du för frånluft? Är det sk självdrag? Tänk på att sådan bara fungerar tillfredställande om du har en varm murstock (dvs eldar i den). Annars måste du sätta en fläkt som drar ut luften med.

Men börja idag med en billig avfuktare! Det sätter stopp för möglet idag!
Vi har bara självdrag, Bergvärme och ingen tilluft, trotts det ligger RH under 50% en dag som denna. Måste vara ett ganska dragigt hus vi har ::)
 
Peter_K skrev:
Vi har bara självdrag, Bergvärme och ingen tilluft, trotts det ligger RH under 50% en dag som denna. Måste vara ett ganska dragigt hus vi har  ::)
Har du tittat till din kallvind på länge? Kan vara dit din fukt tar vägen!

Annars ber jag om att få grattulera! :)
 
P
"Dont mention the war" mitt ständiga dåliga samvete :-[ men den här helgen har jag bestämt mig för att krypa upp där och ta en titt. Liten lucka i taket utan stege samt låg takhöjd, dammigt och mörkt gör ju inte att man vill ta sig upp där men tanken på att det finns risk för fukt finns ju ständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.