Jag behöver röja en yta på ca 2.500 kvm som idag till största delen består av högt gräs och sly (upp till ca 20 mm grovlek. Detta kommer att vara mer eller mindre ett engångsjobb så jag komme att hålla efter ytan bättre i framtiden vilket innebär att det "bara" kommer att bli gräsröjning några gånger per år fast de på en yta som är ca 4.000 kvm, bitvis väldigt kuperad och stenig.

De jag har tittat på är Stihl FS 130 och Husquarna 135 R vilka båda ligger i samma prisklass = ca 5.000:- vilket känns som maxbelopp för mig.

Är dessa maskiner lämpliga eller är det för för klena alt.onödigt kraftiga?
Finns det andra som är bättre/billigare?
 
Jag har kikat på den också men känns lite onödigt stor/kraftig eftersom jag förhoppningsvis i framtiden till 90% bara kommer att röja gräs.
 
Jag lovar att du kommer ångra dig om du köper en dedikerad gräsmaskin. för 5000:-. I så fall köp en grästrimmer för ca 2000:- och hyr en maskin till den initiala röjningen.
 
Kiro skrev:
Jag behöver röja en yta på ca 2.500 kvm som idag till största delen består av högt gräs och sly (upp till ca 20 mm grovlek. Detta kommer att vara mer eller mindre ett engångsjobb så jag komme att hålla efter ytan bättre i framtiden vilket innebär att det "bara" kommer att bli gräsröjning några gånger per år fast de på en yta som är ca 4.000 kvm, bitvis väldigt kuperad och stenig.

De jag har tittat på är Stihl FS 130 och Husquarna 135 R vilka båda ligger i samma prisklass = ca 5.000:- vilket känns som maxbelopp för mig.

Är dessa maskiner lämpliga eller är det för för klena alt.onödigt kraftiga?
Finns det andra som är bättre/billigare?
Jag har en tomt på 12000 kvm med gräsområden, slyskog och kraftigare.
Köpte en Stihl FS130 och den fungerar perfekt, har inga problem med något av vad den ska klara av, fäller upp mot 10 cm träd med klingan. Röjer gräsområdena väldigt snabbt med "snöret" och kör fjolårsskott med "treuddsklingan". Är mycket nöjd!
 
Stihl FS 130 verkar snarlik Husqvarna 336 FR. Känns som man får lite mer maskin för pengarna med Stihl.
 
Tack bjornf och jackt för era svar och rekommendationer.

Jag var en sväng till Carlsönerna på luinchen och där rekommenderade de att jag skulle gå upp till Stihl FS 310 (1.500:- dyrqare) istället men de såg kanske chansen att "sälja på" en osäker kund. Ska till min lokala butik i eftermiddag och höra vad de säger.

Det jackt skriver låter ju annars väldigt bra och stärker mig i tron på en FS 130 :)
 
Jag har en Husqvarna 323R-II. Jättenöjd, och använder den både till gräs och mindre sly. Kan varmt rekommenderas!
 
Förresten, kom på att ett bra tips är att använda sig av Husqvarnas tri-cut. Det är 3 plastknivar som jag upplever som mycket bättre än snöre. Funkar bra till gräs, kardborrar, tistlar, annat ogräs osv och klarar även sly upp till ca 15 mm. Inte bra där det behövs riktig klinga, till större sly, men annars använder jag bara plastknivarna.
 
Det blev en Stihl FS 130 hos den lokala handlaren :)

Tänkte egentligen avvakta någon dag till för fortsatt funderande men när säljaren dessutom skickade med en 5 liters dunk Aspen bensin, en extra rulle tråd mm så blev det affär.

Om vädret tillåter så blir det provkörning i kväll :)
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Bra val, FS130 och 310 har samma motor, men 310 har en kraftigare rigg och är mer avvibrerad, så den är mer lämplig som yrkesmaskin. Lite som att jämföra Husqvarna 135 och 336.

Kör man som privatperson räcker absolut de enklare.
 
Fasen, det har varit så mycket Stihl snack här nu att jag var tvungen att gå ut å GASA lite med FS130ian idag. Övervägde att gå loss på en allmän grönyta som behövde friseras men lugnade sedan ner mig och slaktade istället vartenda grässtrå längre än 3cm på tomten. Jädra bra maskin är det. Vad gäller vibratiner så hann jag med ett par heldagar i höstas och det gav inga känningar alls i armar och händer av vibrationerna - den mindre husqvarna utan cykelstyre jag hade tidigare var *mycket* värre i det avseendet.
 
En snabbrecension efter första timmens körning.

Lite bökigt att ställa in selen för att får en bra höjd och vinkel på maskinen men när det var gjort satt den som en smäck!

Efter att ha fyllt på bensin och pumpat på blåsan 7 ggr så startade den på andra rycket. Den har dessutom en mycket låg och trevlig tomgång, så låg att jag i början inte vågade låta den gå på tomgång då jag trodde att den skulle stanna. När jag startade om den med varm motor så behövdes det bara ett lätt ryck så var den igång.

Jag har aldrig kört med slyklinga tidigare men det var ju en helt fantastisk upplevelse, den fullkomligt äter meterhögt gräs, brännässlor och sly upp till ca 20 mm. Det enda problemet är att jag ännu inte lärt mig någon bra teknik för att få undan det höga gräset utan det lägger sig ivägen för nästa svep men det är ju inte maskinens fel.

Testade även lite med tråd och det fungerade bra på lågt gräs (15-20 cm) men mindre bra på det riktigt höga gräset.

Väldigt lätt att byta mellan klinga och tråd, tog inte mer än 2 minuter trotts att det var första gången.

Det känns som om jag har skaffat mig en ny kompis och jag tror att vänskapen kommer att bli ännu bättre ju mer vi lär känna varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Snor tråden lite.
Är hitachi cg 33ej(s) en bra maskin. Har fått ett pris som känns bra på 3800:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.