Vi kommer att ha en u-trapp. Summalängden yttre vangstycken är ca 5m. Golv till golv ca 2,8m

Finns det någon normalhöjd/standardhöjd där man placerar en apparatdosa för t.ex. ledljus i trapp, eller tavla eller dylikt?
 
Ok, jag gör än vändning i min egen tråd (istället för att göra en ny).

Vi har nu kommit fram till att vi istället för att sätta lamputlopp alt. apparatdosa på väggen för trappbelysning/ledljus/tavelbelysning sätter en skena i taket över trappen.

I det rum där trappen kommer upp är det ryggåstak, vi har där satt 3 takdosor i nocken och 3st i taket fast nere vid väggen på varje sida.
Tanken på dem nere vid väggen är att det ska sitta spotlights direkt monterade på takdosan som ska lysa uppåt i taket (ej våra bilder, hittade på nätet).

CIMG0363.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG0357.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skena.jpg

Den som då är närmast trappen (gavelväggen) blir ju då passande till en 3-fas skena (1 tändning till ledljuset och 1 tändning till takuplights) och ersätter den armaturen.
Där kan man då sätta ett antal armaturer som man tycker blir lämpligt ledljus i trappen och eventuell belysning av vägg/tavlor/bilder (separat tändtråd från takdosan).

Jag har sett att det finns "monospot" typ en puck med skena i sig som räcker till enbart en armatur/adapter, kan man sätta dessa direkt på en takdosa / 80mm?
Då kan vi sätta såna på resterande 5 takdosor med fördelen att vi får samma armaturer/spotar i hela taket.


PS.
Jag förstår inte varför det är så otroligt dåligt med information om produkterna både på hemsida och katalog.
Det är en bild och beställningsnummer. Detta verkar gälla vingaljus, erco, hoffmeister, lumiance osv. Ingen information om hålbild/skruvinfästning för dessa puckar.

Takpanelen och takdosor är redan satta.
DS.

Edit:
Lade till en liten principskiss gjord i paint, där röda strecket är tänkt skena (tredje bilden från vänster).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.