Har precis sågat första snittet i min nya 38mm bänkskiva i ek med en Cotech sticksåg med cotech blad.

På ovansidan var det en rak linje, men inte ens i närheten på undersidan. Tur jag inte sågade hela varvet runt. Inga problem och flytta diskhon 1cm.

Kommer jag såg rakt och vinkelrätt med Dewalt dw343k? (fanns paketpris nu på Beijer)

Eller ska jag köpa någon annan, kan lägga 2000kr, bara det sågar rakt.

Ångest nu...
 
Se till att du har riktigt bra sågblad först, med dåliga blad så är det nästan hopplöst att såga rakt även med en modell bättre såg.
 
Testa hellre en cirkelsåg med en rak bräda eller hemmagjord skena.

Kolla om du kan låna av någon eller köpa nån begagnad. Försök få tag i en med klyvkniv för att inte riskera att det du sågar knips ihop och sågen får ett kast

Kolla tex hitachi c6 eller c7 modellerna
 
Blir svårt med cirkelsåg när man ska såga ut för diskho och spishäll...
 
Som nämnts är det väldigt viktigt med bra blad samt att dessa är anpassade för det material du sågar i. Köp märkesblad, exempelvis Bosch, Dewalt, Irwin (Piranha tycker jag är junk, undvik) eller liknande som är anpassade för att såga i massivt trä.
 
Sorry jag läste för snabbt och med den budgeten så räcker det inte ens till en begagnad sänksåg så då är det helt enkelt att följa de tips som du redan fått
 
Jag har fått för mig att man skall trycka väldigt försiktigt när man sågar med sticksåg annars blir det som det blev. Men bra blad e ett måste...
 
Bosch GST 135 CE eller Bosch GST 85 PE är väl de stickisar som lovordas mest här. Jag har själv 85:an och är helnöjd med den. Borde gå att hitta runt/under 2000.

Sen tror jag som många redan nämnt att ett bra blad är det viktigaste vid denna typ av "engångsjobb".
 
Köp en redig cirkelsåg (den har du förmodligen större nytta av än en sticksåg) såga de raka snitten med den och sen kör du rundningarna med sticksågen. Har sticksågen pendlingsfunktion? Köp som tidigare postare skrivit ett bra blad. Har du normal tandning så såga underifrån, samma med cirkelsågen.
Testa sticksågen där det inte spelar någon roll, litar du inte på den eller om det inte fungerar kan du använda en hålborr med lämplig diameter till hörnen och sedan såga de raka snitten med cirkelsåg.
 
Av de sticksågar jag kört med så har festool bäst bladstyrning , bra blad ett måste . Håller även makita som en trevlig såg , Gillar inte bosch , hitachi anser jag är skräp .Prova att såga ett mindre hål först i mitten av biten som ska bort , prova med olika pendel ,är ställbar , så du får in känslan .
 
Inte för att just påvisa festool, men deras stickis brukar hittas på blocket för ca 1000kr inkl Systainer. Jag betalade 1200-1400 men då såg den ny ut och ett gäng blad. Men snåla inte när du köper bladen sen, 200-300 är lätt värt att lägga på ett 5-pack.

Just a tip. Lycka till!
 
Bosch har bra bladstyrning på GST135CE.
Med det sagt menar jag inte att Festoolen inte har det.
Dock verkar många som använt båda föredra Boschen, om det beror på pris eller prestanda vet jag inte.
Men få klagar på resultatet med GST135.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.