Jag har miljarders olika försäkringar, hus, bil, traktor, företag, skog etc, etc. Och alla har olika förfallodag, vilket jag kan tycka är opraktiskt. Helst skulle jag vilja att alla löper på kalenderår.

Går detta att ordna med något väl valt brev till försäkringsbolagen? På annat sätt?

Har det ens någon betydelse vad gäller byte av försäkringsbolag? Jag skulle kunna tänka mig att låta bolagen bjuda på alltihop och få en bra premie. Vet inte om det går riktigt, men det är tanken.
 
Det kan underlätta vid förhandling om "helpaket" men det är svårt att få till.

För fordon kan du lösa det genom att ställa av dem en dag och sedan på igen (kostar väl 50 kr numera). Då kan du säga upp försäkringen vid avställningen (om du vill annars löper den väl på med avställningspremienivå).

Jag har faktiskt bett om att få samma förfallodag, men bolaget var inte särskilt medgörligt gällande detta.
 
Rent tekniskt är det en petitess för försäkringsbolaget att ordna. De flesta (läs mig veterligen alla) kan lägga upp eget val av slutmånad manuellt på försäkringarna förutom systemens val som då är 1 år framåt.

Det är alltså egentligen bara att bestämma en månad man önskar och lägga alla försäkringar med den som förfallomånad. Förstå gången blir lite udda då vissa försäkringar bara blir gällande någon månad innan förnyelse medan andra längre.

Min gissning är att störst sannolikhet för bolagen att ställa upp med detta är om du går över till dem med försäkringen och har specifik förfallomånad som motkrav. En säljare som vill sälja kommer då lösa det manuellt åt dig
 
Jag har just fixat detta hos trygghansa för att kunna byta lättare. Har bestämt slutdatum i samband med att resp försäkring förfallit. Inga problem alls förutom en tråkig hög med räkningar en månad om året.
 
Okej, var det bara att ringa och fråga då? Inga problems?
 
I mitt fall handlade det om två bilar, ett hus och två barn. Barnförsäkringar kan sägas upp närsomhelst (tecknas inte årsvis) så där var det inga konstigheter. När husets försäkring skulle förnys i oktober bad jag bara om att få förfallodag 1 april och det var inte ett problem. Den ena bilen hade "rätt" datum, den andra kunde förlängas 11 månader istället för tolv. Så, näe, inga problem.

Har också iår hunnit med första upphandlingen av försäkringar, kollade 3-4 bolag, inget kunde dock matcha nuvarande priser så ännu har inte denna övning betalat sig.
 
A
Det "brukar" väl rekommenderas att inte byta barnförsäkringar för att om något skulle dyka upp som kan hänföras till tiden före försäkringen började gälla inte täcks av den nya försäkringen och heller inte den tidigare uppsagda försäkringen? Men det kanske bara är ett rykte som används för att försöka förhindra att man byter eller det kanske är beroende på försäkringstyp?
 
Njae den största problematiken med byte av barnförsäkringar är mest faktiskt de kunder där barn har en tidigare historik. Alltså skada eller olycka som kan leda till problematik om huruvida en skada är ny eller följd av tidigare händelse.

Finns det ingen historik så kommer inte försäkringsbolaget försöka neka med hänvisning till att sjukdomen är gammal eller liknande.

Oftast är detta ett ickeproblem då nya försäkringsbolaget brukar friskriva snabbt vid nytecknande på kroppsdelar som har haft tidigare skador eller sjukdomar
 
Pratat med två bolag än så länge, och det var inga problem att ändra i samband med förfallodagen. Man får se det som ett långsiktigt projekt. ;)
 
Helt rätt. Har svårt att se att någon skulle hjälpa dig inom avtalsperiod utan det är i samband med förfallodagen. Mindre än 1 år så har du alla försäkringar med samma förfallodatum :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.